تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۸
کد خبر: ۸۷۱۷۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
گام نخست متروی اهواز امسال هم افتتاح نمی شود
مدیرعامل قطارشهری اهواز با بیان اینکه منابع ارزی مورد نیاز پروژه متروی این کلانشهر محقق نشده است گفت: در صورت تامین نشدن منابع ارزی، گام نخست متروی اهواز امسال هم افتتاح نخواهد شد.

عباس هلاکویی  افزود: دست کم 50 میلیون دلار برای پایان گام نخست قطارشهری اهواز نیاز است که برای افتتاح این بخش در سال جاری باید این اعتبار در اوایل امسال اختصاص یابد.

وی افزود: این اعتبار قرار است برای خرید تجهیزات الکترونیکی و مکانیکی شش ایستگاه تعیین شده برای گام نخست هزینه شود.

به گفته هلاکویی برای تسهیل در راه اندازی این پروژه قرار است در چهار بخش به بهره برداری برسد که گام نخست آن شامل ایستگاه فرودگاه تا مصلا، گام دوم از مصلا تا میدان ساعت، گام سوم از ایستگاه دانشگاه تا شهید بقایی و ایستگاه چهارم از ایستگاه فرودگاه تا زرگان است.

وی با بیان اینکه هیچ یک از منابع ارزی متروی اهواز تاکنون تامین نشده است اظهار داشت: منابع ارزی مورد نیاز باید از صندوق ذخیره ارزی و یا فاینانس تامین شود اما به دلیل اینکه ضمانت های شهرداری اهواز از سوی این دو منبع مورد قبول قرار نگرفته این اعتبارات نیز محقق نشده است.

وی با بیان اینکه بر اساس قرارداد ، بخشی از اعتبارات قطار شهری اهواز باید از طریق فاینانس تامین شود اضافه کرد: با وجود پیگیری این مساله از سال 1388تاکنون مشکل فاینانس این پروژه حل نشده و بانک های عامل همچنان حاضر به همکاری نیستند. 

هلاکویی اضافه کرد: در بودجه پارسال دو میلیارد دلار سهم حمل و نقل ریلی از محل صندوق ذخیره ارزی در نظر گرفته شده بود که سهم اهواز از این مبلغ 150 میلیون دلار بوده است اما این اعتبار نیز تاکنون محقق نشده است.

وی اعتبارات دولتی متروی اهواز در سال جاری را یک هزار میلیارد ریال عنوان کرد و افزود: این اعتبار هنوز ابلاغ نشده است البته همه اعتبار 800 میلیارد ریالی پارسال تخصیص داده شده است.

مدیرعامل متروی اهواز تاکید کرد: متروی اهواز با اعتبارات دولتی به اتمام نمی رسد و استفاده از منابع ارزی برای این پروژه اجتناب ناپذیر است و تا زمانی که ارز موردنیاز این پروژه تامین نشود به بهره برداری نخواهد رسید.



*حفاری متوقف شد

این مقام مسئول همچنین از توقف حفاری تونل مترو خبر داد و گفت: از سه نفر از کارشناسان خارجی که تجربه حفاری تونل در زیر رودخانه را دارند دعوت شده است تا در زمینه حفاری متروی اهواز در زیر رودخانه کارون فعالیت کنند.

وی افزود: با توجه به اینکه اقامت این افراد در اهواز بیش از 45 روز طول می کشد، مراحل اداری سفر آنها به کشور در حال انجام است و به زودی این افراد وارد اهواز می شوند.

پروژه قطار شهری اهواز از سال 1385 آغاز شده است و بر اساس آخرین وعده مسئولان، گام نخست متروی اهواز قرار است که آبان ماه امسال به بهره برداری برسد.

پیش از آن مجری این پروژه وعده افتتاح گام اول قطار شهری اهواز را در فروردین ماه 1393 داده بود.
:
:
:
آخرین اخبار