تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۳:۲۹
کد خبر: ۸۷۱۹۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
چهار هزار اصله درخت مرکبات در دزفول در معرض نابودی
کشاورزان و باغداران حاشیه کانال‌های شبکه آبیاری دز در شمال خوزستان از احتمال قطع بیش از چهار هزار اصله نهال مرکبات ابراز نگرانی کردند.

شرکت بهره برداری از شبکه های آبیاری ناحیه شمال خوزستان اخیرا با اخذ کم قضایی از کشاورزان و باغدارانی که اراضی آنها در محدوده حریم کانال های شبکه آبیاری قرار دارند خواست حریم کانال را آزاد نمایند.

این کشاورزان که باغ های مرکبات و مزارع آنها در معرض تخریب قرار گرفته خواستند با اطلاع رسانی به مسوولان ذیربط مانع اجرای حکم قضایی در این رابطه شود.

مسعود روشن زاده یکی از این باغداران گفت: به رغم داشتن سند ثبتی و پروانه کاربری برای 1.5 هکتار باغ مرکبات در محدوده اراضی بن جعفر با حکم شبکه آبیاری شمال خوزستان مبنی بر عقب نشینی باغ مواجه شده ام.

وی با اشاره به اینکه باغ پرتقال وی از سال 82 کاشته شده و چندین سال است ثمر می دهد افزود: بیش از 30 کشاورز و باغدار در این منطقه با این حکم مواجه شده اند که با اجرای این حکم بیش از چهار هزار نهال مثمر باید قطع شود.

یک باغدار دیگر نیز ضمن انتقاد از این موضوع گفت: از 25 سال پیش قرارداد آب کشاورزی با شبکه آبیاری دز منعقد شده است اما با حکم اخیر باغ و اراضی کشاورزی باید تخریب شوند.

مدیر روابط عمومی شرکت بهره برداری از شبکه های آبیاری شمال خوزستان نیز در این رابطه به ایرنا گفت: حریم کانال های شبکه آبیاری بر اساس ابعاد و ظرفیت متفاوت است که در پایگاه اطلاع رسانی این شبکه قابل مشاهده است.

مسعود پرموز با اشاره به اینکه بیش از 50 سال از ساخت شبکه آبیاری دز می گذرد افزود: متاسفانه حریم قانونی شبکه های آبیاری رعایت نشده و این امر در طول سالهای گذشته حوادث ناگواری را رقم زده که منجر به مرگ چندین نفر نیز شده است ضمن اینکه برای تعمیر و بازسازی کانالها نیز رعایت حریم قانونی الزامی است.

وی با اشاره به کم توجهی و ناآگاهی خریداران باغ های مرکبات و اراضی کشاورزی واقع در محدوده قانونی شبکه آبیاری دز گفت:در معاملات صورت گرفته تبعات قانونی ناشی از خرید و معامله باغ و زمین کشاورزی بر عهده خریدار گذاشته شده است.

مدیر روابط عمومی شرکت بهره برداری از شبکه های آبیاری شمال خوزستان رعایت حریم شبکه های آبیاری را برای حفظ شبکه و حفظ جان مردم ضروری دانست و اظهار کرد:کانال ها و تاسیسات آبیاری برای انتقال و توزیع آب ساخته شده و عدم رعایت حریم قانونی آنها علاوه بر آسیب زدن به این تاسیسات، احتمال بروز حوادث تلخ را تشدید می کند.

وی افزود: برخی کشاورزان طبق قانون عمل نکرده و در موارد بسیاری با فروش اراضی واقع در حریم کانالهای آبیاری خریداران را با مشکل مواجه کرده اند.

پرموز به کشاورزان و باغداران توصیه کرد قبل از هرگونه ساخت و ساز صنعتی ، تجاری و کشاورزی از شبکه آبیاری استعلام کنند تا از حریم قانونی شبکه های آبیاری مطلع شوند.

وی دیگر موارد نقض حریم را کشت های غیر مجاز و سکونت برخی دامداران در حریم کانالهای آبیاری برشمرد و گفت: برخی افراد اقدام به کشت غیر مجاز در حریم کانال ها و زهکش ها می نمایند که مصداق تجاوز به حقوق دیگران می باشد چرا که آب موجود در کانال بر اساس سطح زیر کشت محصولات دارای قرارداد تامین شده و در واقع با این تخلف نیاز آبی سایر مزارع محدود می شود.

وی در خصوص اراضی کشاورزی و باغات مرکباتی که حکم قضایی برای تخریب آنها صادر شده گفت: اگر این کشاورزان و باغداران اقدام به رفع تصرف از حریم شبکه های آبیاری دز نکنند با حکم قاضی نسبت به تخریب اراضی و باغ آنها اقدام خواهد شد.

مدیر جهاد کشاورزی دزفول نیز هر گونه ساخت و ساز در حریم قانونی شبکه های آبیاری ، راه ، تاسیسات آب و برق را طبق قانون ممنوع اعلام کرد و گفت:

کشاورزان و باغداران باید حریم قانونی کانال های شبکه آبیاری را رعایت کنند.

احمد زارعی با بیان اینکه مدیریت جهاد کشاورزی دزفول برای حل مشکل پیش آمده وارد عمل شده است افزود: تلاش می شود در نشستی با حضور کشاورزان معترض و نمایندگان شرکت بهره برداری از شبکه های آبیاری شمال خوزستان این مشکل پیگیری شود.

وی افزود: باغ های مرکبات دزفول از سرمایه های ملی بوده که باید از آنها حفاظت کرد لذا باید تدبیر اتخاذ کرد تا ضمن حفظ حریم کانالهای شبکه آبیاری از تخریب باغ های مرکبات جلوگیری شود.

از حدود پنجهزار هکتار باغ مرکبات در شهرستان دزفول سالانه بیش از 70 هزار تن محصول شامل 20 نوع مرکبات برداشت می شود.

شبکه های آبیاری شمال خوزستان شامل شبکه های دز، کرخه شمالی و لور با دارا بودن بیش از یکهزار و 500 کیلومتر کانال و زهکش نقش مهمی در اقتصاد کشاورزی منطقه دارند.

شبکه آبیاری دز به عنوان یکی از بزرگترین و مدرن ترین شبکه های آبیاری کشور زمینه کشت و تولید 63 نوع محصول مختلف را در منطقه شمال استان خوزستان فراهم کرده است.

این شبکه مدرن آبیاری بیش از 125 هزار هکتار از اراضی کشاورزی در شهرهای دزفول ، اندیمشک و شوش را زیر پوشش آبیاری قرار داده است.

عملیات ساختمانی این شبکه در سال 1337 آغاز و در سال 1342 فاز نخست آن افتتاح و در آذرماه سال 1356 کل عملیات ساخت شبکه به پایان رسید.

به برکت شبکه آبیاری دز سالانه بیش از چهار میلیون تن محصول کشاورزی در شهرهای دزفول ، اندیمشک و شوش فراهم شده است.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار