تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۶
کد خبر: ۸۷۲۱۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
شهردار اهواز: قانون مدیریت شهری باید بازنگری شود
شهردار اهواز گفت: قانون مدیریت شهری برای اداره یک کلانشهر و یک شهر کوچک هیچ تفاوتی نمی‌کند و لازم است این قانون بازنگری شود
شهردار اهواز گفت: قانون مدیریت شهری برای اداره یک کلانشهر و یک شهر کوچک هیچ تفاوتی نمی‌کند و لازم است این قانون بازنگری شود.

سیدخلف موسوی در نشست مدیران شهرداری اهواز و رییس کمیسیون برنامه بودجه مجلس شورای اسلامی که روز گذشته در شهرداری اهواز برگزار شد، اظهار کرد: قانونی که برای اداره شهرها وضع شده مربوط به دهه 60 است. این قانون، کاستی‌هایی دارد و می‌بینید که قانون اداره یک کلانشهر با یک شهر 5 هزار نفره هیچگونه تفاوتی ندارد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه در آستانه تدوین برنامه ششم توسعه هستیم و دولت در صدد تقدیم لایحه این برنامه به مجلس است لذا فرصت خوبی فراهم شده تا در زمینه قانون مدیریت شهری مباحثی مطرح شود.

شهردار اهواز عنوان کرد: برای اداره شهرهای بزرگ و کلان شهرها نیازمند مدیریت خاص و اختیارات لازم هستیم. وظایف اداره شهر بسیار سنگین ولی اختیارات اندک است و بسیاری از مدیران سازمانهای تابع شهرداری ها اختیارات تام در زمینه انجام وظایف خود ندارند.

موسوی افزود: کمیسیون خاصی برای کلانشهر تهران، تحت عنوان کمیسیون کلان شهر تهران و سایر شهرها ایجاد شده که معمولا رییس شورای شهر تهران و شهردار تهران در این کمیسیون حضور دارند و لازم است شهرداری های دیگر نیز در این کمیسیون حضور پیدا کنند. به عبارتی می توان گفت؛ شهرداری ها مدافع ندارند.

وی اظهار کرد: دولت هر ساله برای بودجه لایحه تقدیم می کند اما کسی فکر نمی کند که باید برای درآمدها و هزینه کرد شهرداری ها نیز چاره ای اندیشیده شود. متاسفانه آنچه که اخیرا به تصویب رسیده این است که برای کمک به شهرهای کوچک 700 میلیارد تومان از بودجه 80 شهر بزرگ کم شده است که لازم است این موضوع مورد بررسی دوباره قرار بگیرد.

شهردار اهواز افزود: در زمینه حمل و نقل نیز اهواز با مشکلات زیادی مواجه است. قرار بود دولت از محل هدفمندی یارانه ها در این زمینه به شهرداری کمک کند. به طور نمونه هر سال دولت در زمینه خرید اتوبوس به شهرداری ها کمک لازم را داشت و برای خرید این دستگاه ها تنها 17.5 درصد را شهرداری ها و ما بقی را دولت پرداخت می کرد. اما اخیرا این اتفاق نمی افتد و کلان شهر اهواز نیز در حوزه حمل و نقل دچار بزرگترین مشکل در امور شهری شده است و در حالی که باید 1100 دستگاه اتوبوس در سطح شهر اهواز فعال باشند، تنها کمتر از 500 دستگاه در حال فعالیت هستند.



وی در ادامه به پدیده حاشیه نشینی در اهواز اشاره کرد و گفت: اهواز جزء شهرهای اول در بحث حاشیه نشینی در کشور است که حل این مشکل مستلزم اختصاص اعتبارات دولتی جهت فراهم سازی زیرساخت‌های لازم می باشد. در بحث بافت‌های فرسوده نیز که دولت 50 درصد تسهیلات را به صورت تخفیف ارایه می داد اما با تصویب اجرای این قانون، تاکنون عملیاتی نشده است.

موسوی در ادامه به موضوع پروژه قطار شهری اشاره کرد و گفت: پروژه قطار شهری اهواز از سال 86 آغاز شد که در ادامه کار با تشدید تحریم ها مواجه شدیم. این در حالی است که قضیه فاینانس برای خط 2 مترو تهران و همچنین مشهد اجرایی شده اما به اهواز که رسید همه چیز متوقف شد. لذا درخواست می کنیم کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با برگزاری یک جلسه با دعوت از وزیر اقتصاد و رییس بانک مرکزی قضیه فاینانس اهواز را حل کند.

اصلاح و بازنگری قانون حقوق کارکنان شهرداری ها و دهیاری ها

همچنین حسین حیدری، عضو شورای شهر اهواز نیز در این نشست اظهار کرد: نظم و انضباط حاکم بر جامعه در همه امور اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و غیره در کشور به دلیل قوانینی است که در مجلس وضع می شود که این اهمیت بالای فعالیت مجلس را می رساند.

وی ادامه داد: اهمیت مجلس بر کسی پوشیده نیست لذا انتظار داریم در بحث وضع قوانین توجه بیشتری به قوانین مربوط به مدیریت شهری صورت بگیرد. مدیریت شهری مساله ای پیچیده است چرا که برآورده کردن نیازهای شهری مردم که عمدتا نیاز به برنامه ریزی کوتاه مدت دارد، کار سنگینی است و در کلانشهرها و به خصوص اهواز با مشکلات خاصی که دارد، سنگینی کار بیشتر احساس می شود.

حیدری افزود: انتظار می رود در برنامه ششم توسعه که در سال 95 آغاز می شود، خلایی که در بحث مدیریت شهری وجود دارد، رفع شود.

این عضو شورای شهر اهواز با اشاره به ورود دیوان محاسبات به بررسی بودجه شهرداری‌ها گفت: دیوان محاسبات از زیرمجموعه های کمیسیون برنامه بودجه مجلس شورای اسلامی است که به بررسی بودجه شهرداری ها وارد شده و این در حالی است که سازمان‌های نظارتی به اندازه کافی داریم و ورود دیوان محاسبات به بودجه عمومی شهرداری‌ها در حقیقت مانع توسعه شهری می شود لذا انتظار داریم این موضوع در کمیسیون برنامه و بودجه مورد بررسی قرار گیرد.

حیدری در ادامه به طرح اصلاح و بازنگری قانون حقوق کارکنان شهرداری ها و دهیاری ها اشاره کرد و افزود: این طرح توسط 30 نفر از نمایندگان به صورت یک فوریتی مطرح شد تا حقوق کارکنان شهرداری ها براساس این طرح با سیستم پرداختی دولت هماهنگ شود. شاید عنوان می شود که این طرح موجب افزایش حقوق کارکنان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها می شود اما در عمل این گونه نیست و در نهایت کاهش حقوق را خواهیم داشت که موجب بی انگیزگی در کارکنان می شود.

وی اظهار کرد: همچنین لازم است قانون تنظیم بیمه کارگران ساختمانی در مجلس اصلاح شود چرا که شهرداری قبل از صدور پروانه ساخت ناچار است لیست کارگران ساختمانی به تامین اجتماعی معرفی کند که این موضوع هزینه های بسیاری بر دوش شهرداری خواهد گذاشت.

درست نیست دیوان محاسبات بخواهد در مساله بودجه شهرداری ها دخالت کند

در ادامه تاجگردون رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: ظرفیت قانون اساسی این است که بتوانیم در مدیریت شهری تمرکززدایی کنیم اما دولت‌ها به دلایل مختلف تمایل به انجام این امر نداشته اند و به همین دلیل، بین شهرهای کوچک و بزرگ رقابتی ایجاد شد.

وی در ادامه اظهار کرد: این موضوع که از بودجه شهرداری ها شهرهای بزرگ کاسته و به بودجه شهرداری های شهرهای کوچک اضافه می شود، در حال حاضر مساله اصلی بحث در مدیریت شهری است و دلیل اصلی آن این است که ساختار قانونی اختیارات در کشور ایراد دارد.

وی افزود: نگاه به کلانشهرها نگاه دست پایینی است و این ناشی از رقابتی است که بین شهرهای کوچک و بزرگ ایجاد شده و راه حل آن توزیع پول نیست بلکه باید تفویض اختیارات صورت گیرد.

تاجگردون درباره برگزاری جلسه مشترک با شهرداری‌ها به منظور بررسی این موضوع از سوی مجلس اظهار کرد: ظرفیت این کار در مجلس وجود دارد ولی ارتباط لازم در این زمینه صورت نمی گیرد اما در اولین فرصت این جلسه برگزار خواهد شد تا موارد مربوط به کلانشهرها مورد بررسی قرار گیرد.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: برنامه ششم توسعه فرصت خوبی است تا در زمینه مدیریت شهری موارد لازم مطرح شود و در زمان تدوین این برنامه، مسایل مربوط به تمرکززدایی در مدیریت شهری مورد بررسی قرار گیرد.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در خصوص درخواست یکی از اعضای شورای شهر اهواز مبنی بر بررسی موضوع ورود دیوان محاسبات به بررسی بودجه شهرداری‌ها گفت: این که دیوان محاسبات بخواهد در مساله بودجه شهرداری ها دخالت کند درست نیست. شهرداری‌ها نهادهای غیردولتی هستند و این در حالی است که دیوان محاسبات بر اساس قانون باید بودجه دستگاه هایی را مورد بررسی قرار دهد که بودجه دولتی دارند.

تاجگردون اظهار کرد: مطالبی از جمله بیمه کارگران ساختمانی، سهمیه قطارهای شهری، ارزش افزوده 20 درصد و مسایلی از این قبیل از جمله مباحثی است که لازم است مورد بررسی قرار گیرند. در مورد قطار شهری اهواز نیز حتما جلسه ای با حضور بانک مرکزی برگزار خواهیم کرد تا موضوع فاینانس این پروژه به سرانجام برسد.

توجه به کلانشهر اهواز توجه به استان‌های جنوبی است

همچنین رییس شورای اسلامی شهر اهواز در این نشست گفت: برای ما جنوبی ها افتخار است که دکتر تاجگردون یکی از فرزندان جنوب در مجلس شورای اسلامی است.

سعادت نیا در ادامه عنوان کرد: توجه به کلانشهر اهواز توجه به استان‌های جنوبی است زیرا خوزستان منطقه ای است که زمینه اشتغال فراوانی دارد و توجه به این استان برای همه میتواند منشا خیر و اثر باشد.

وی افزود: متاسفانه بحث جنگ و محرومیت و این روزها نیز معضل حاشیه نشینی چهره اهواز را نامطلوب کرده و با توجه به شناختی که از ابزارها و امکانات کمیسیون برنامه و بودجه داریم امیدوارم تدابیر و توجه لازم در این زمینه صورت گیرد.

رئیس شورای شهر ادامه داد: شوراها برای نظام برکتند زیرا گسترده ترین دموکراسی و مردم سالاری دینی شوراها هستند و تاثیرگذاری خوبی دارند لذا توجه به امر مدیریت شهری بسیار حائز اهمیت است.
:
:
:
آخرین اخبار