تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۷
کد خبر: ۸۷۲۳۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
سه توصیه برای ایمنی بیشتر مواد غذایی
بهتر به نظر رسیدن، داشتن احساس بهتر، کاهش مراجعه به پزشک، حفظ قند خون و فشار خون در حد طبیعی و حفظ وزن مناسب، تنها چند مورد از مزایای اتخاذ این 15 رفتار کلیدی برای خودمراقبتی با هدف بهبود ایمنی غذا است
خوزنیوز: مسئول واحد تغذیه مرکز آموزشی درمانی امام خمینی اهواز اعلام کرد: ایمنی مواد غذایی یک مسئولیت چند بخشی است و بسیاری از ارگان ها باید برای ارتقاء آن مشارکت نمایند تا این مهم در تمام طول زنجیره تولید مواد غذایی - از کشاورزان و تولیدکنندگان گرفته تا توزیع کنندگان، فروشندگان و مصرف کنندگان رعایت شود.

به گزارش خوزنیوز؛ نگین رمضانی گفت: سازمان بهداشت جهانی 3 توصیه پنج گانه را برای ایمنی بیشتر غذا به عنوان راهنمایی‌های کاربردی برای فروشندگان، مصرف کنندگان، حمل و نقل و آماده کردن غذا پیشنهاد کرده است.

وی با اشاره به این سه توصیه که هر یک شامل پنج رفتار کلیدی است ادامه داد: هر یک از این سه توصیه شامل پنج رفتار کلیدی برای داشتن مواد غذایی ایمن، پنج رفتار کلیدی برای داشتن رژیم غذایی سالم و پنج رفتار کلیدی برای فعالیت بدنی مناسب است که با رعایت آن از سوی مردم، در کنار اقدامات موثر و هماهنگ بخش‌های دولتی و خصوصی ذی‌نفع، امکان بهبود ایمنی غذایی در کشور فراهم می‌شود. هر کسی علاقمند است که سالم به نظر برسد و سلامتی را احساس کند، با انتخاب مواد غذایی ایمن‌تر، تغذیه سالم‌تر و فعالیت بدنی منظم، می‌تواند سلامت خود و خانواده‌اش را بهبود بخشد.

مسئول واحد تغذیه مرکز آموزشی درمانی امام خمینی اولین توصیه را، در جهت ارتقاء ایمنی مواد غذایی دانست و گفت: پنج رفتار کلیدی برای ارتقاء ایمنی مواد غذایی شامل این موارد است ؛
مواد غذایی را پاک و تمیز کنید ، مواد غذایی خام و پخته را جدا نگهداری کنید ، مواد و محصولات غذایی را به طور کامل بپزید ، غذا در دمای مناسب نگهدارید ، از آب سالم و مواد اولیه سالم استفاده کنید.

وی با اشاره به دومین توصیه سازمان بهداشت جهانی در رابطه با رژیم غذایی سالم گفت: پنج رفتار کلیدی برای داشتن یک رژیم غذایی سالم عبارتند از ؛ به نوزادتان در شش ماه نخست زندگی فقط شیر مادر بدهید ، موادغذایی متنوعی میل کنید ، سبزی‌ها و میوه‌ها را به اندازه کافی مصرف کنید ، از چربی‌ها و روغن‌ها بطور محدود استفاده کنید ، نمک و قند کمتری مصرف کنید.

رمضانی در ادامه به سومین و آخرین توصیه سازمان جهانی بهداشت در رابطه با انجام فعالیت بدنی مناسب اشاره کرد و گفت: پنج رفتار کلیدی که سازمان جهانی بهداشت برای داشتن فعالیت بدنی مناسب عنوان کرده است شامل موارد ذیل است؛
 
اگرفعالیت بدنی کافی ندارید، خیلی دیر نیست، فعالیت بدنی منظم را شروع کنید و کم‌تحرکی را فراموش کنید.

با هر روشی که برای شما ممکن است، هر روز از نظر بدنی فعال باشید.

حداقل 150 دقیقه فعالیت بدنی با شدت متوسط در هر هفته داشته باشید.

اگر می‌توانید، برای ارتقاء سلامت و تناسب اندام از برخی فعالیت‌های بدنی منظم با شدت بالا، لذت ببرید.

نوجوانان و جوانان در سن مدرسه باید حداقل 60 دقیقه در روز فعالیت بدنی با شدت متوسط تا بالا داشته باشند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: بهتر به نظر رسیدن، داشتن احساس بهتر، کاهش مراجعه به پزشک، حفظ قند خون و فشار خون در حد طبیعی و حفظ وزن مناسب، تنها چند مورد از مزایای اتخاذ این 15 رفتار کلیدی برای خودمراقبتی با هدف بهبود ایمنی غذا است.
:
:
:
آخرین اخبار