تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۷
کد خبر: ۸۷۲۳۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
شب ادراری یا بی اختیاری ادرار کودکان در خواب
بیماری شب ادراری یا بی اختیاری ادراری از آنجایی حایز اهمیت است که تعداد زیادی از بچه ها در جامعه درگیر آن هستند. این در حالیست که خانواده‌ها باید این بیماری را جدی بگیرند و در رفع و درمان آن بکوشند
خوزنیوز: بیماری شب ادراری یا بی اختیاری ادراری از آنجایی حایز اهمیت است که تعداد زیادی از بچه ها در جامعه درگیر آن هستند. این در حالیست که خانواده‌ها باید این بیماری را جدی بگیرند و در رفع و درمان آن بکوشند.

به گزارش خوزنیوز؛ دکتر احسان ولوی، فوق تخصص نفرولوژی اطفال و عضو هیت علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در این باره گفت: این مشکل می تواند یک بیماری خوشخیم خانوادگی (فامیلی) بوده و به مرور زمان و به طور خود به خودی بهبود یابد و لذا خانواده‌ها اکثرا تا بهبودی خود به خودی ان همه مشکلات را تحمل می‌کنند و معمولا از اقدامات درمانی لازم بهره نمی‌برند.

دکتر ولوی تاکید کرد: این مشکل می تواند تنها علامتی از یک بیماری جدی جسمانی باشد و گذشت زمان ممکن است در عده کمی از بیماران آسیب های جبران ناپذیری را ایجاد کند ، بنابراین لازم است ابتدا بیماری‌های ثانویه خطرناکی که موجب بروز این پدیده در کودکان می‌شود مورد بررسی قرار گیرد سپس درمان مناسب در زمان مناسب انجام شود.

دکتر ولوی ادامه داد: شب ادراری خوشخیم فامیلی در 15درصد کودکان بالای پنج سال، 5درصد کودکان بالای ده سال و 1درصد بچه های بالای پانزده سال مشاهده می شود.

وی گفت: این بیماری چند فاکتوری است ولی نتیجه نهایی این فاکتورها بیدار نشدن کودک در زمانی است که مثانه او پر شده و لازم است جهت تخلیه آن اقدام نماید.

فوق تخصص نفرولوژی اطفال بیان کرد: بیدار شدن بچه ها در زمان خواب برای تخلیه ادرار از مهارت هایی است که یک کودک طبیعی در سن 2 تا 4 سالگی باید آموخته باشد.

عضو هیت علمی دانشگاه با بیان اینکه مهارت کنترل ادرار در کودکان به آموزش و صبوری خانواده ها نیازمند است، افزود: یک کودک بعد از تولد به تدریج کنترل دفع مدفوع در زمان خواب سپس دفع مدفوع در زمان بیداری و بعد از آن کنترل ادرار در زمان بیداری را کسب می کند. پس کنترل ادرار در زمان خواب آخرین مرحله اکتسابی کودک خواهد بود.

ولوی فاکتورهای موثر در ایجاد این بیماری را تحریک پذیر بودن مثانه، تولید زیاد ادرار در زمان خواب، ناکافی بودن ترشح هورمون ضد ادرار در زمان خواب و در نتیجه افزایش تولید ادرار و مشکلات روحی روانی کودک دانست و همچنین به تعدادی عوامل موثر تغذیه ای و رفتاری نیز در ایجاد این بیماری اشاره داشت:

سبک زندگی نادرست

کودکی که درطول روز فعالیت شدید بدنی داشته و تا دیر وقت بیدار است سپس به خواب عمیقی فرو می رود همچنین رژیم غذایی نامناسب مصرف غذاهای پر نمک، پر چرب، فست فودها، غذاهای سنگین و مصرف شیرینیجات قبل خواب منجر می‌شود که کودک مستعد شب ادراری شود که با تغییر سبک زندگی و تغذیه سالم کودک این مشکل رفع خواهد شد.

اختلال در خواب

در واقع بعضی از کودکان نحوه فعالیت مغزی آنها در زمان خواب با کودکان طبیعی متفاوت است و مشکلات اختلال در خواب دارند که سبب شده در زمان نیاز به بیدار شدن برای تخلیه مثانه بیدار نشوند.

مشکلات روحی روانی

مشکلات روحی و روانی که موضوع گسترده ای است و در نتیجه این کودکان بخاطر داشتن ترس از رفتن به دستشویی خودداری می کنند و این ترس ممکن است ناشی از تاریک بودن محل دستشویی و یا مشکلات عمیق تر روحی روانی شامل افسردگی، پیش فعالی و اختلالات شخصیتی باشد.

با یافتن علت اصلی ترس و با کمک گرفتن از روان درمانی کمک شایانی به این کودکان خواهد شد.

سایر علت ها

بررسی های به عمل آمده از سوی پزشکان در این مورد به احتمال اشکال در ساختمان دستگاه کلیوی، ساختمان ستون فقرات، اشکلات موجود در الکترولیت های خون، قند خون (دیابت در کودکان) و در نهایت عفونت های ادراری را می توان ذکر کرد.

با تشخیص به موقع و اتمام طول درمان، سیر بهبودی سریعتر خواهد بود.

فوق تخصص نفرولوژی اطفال در خصوص درمان این بیماری تشریح نمود: در درمان این کودکان ابتدا باید این اطمینان را به خانواده ها داد که کودک آنها درمان خواهد شد و همکاری آنها باپزشک معالج ضروری است.

وی ضمن اشاره به اینکه با تشخیص پزشک و استفاده از داروهای موثر و با گذشت زمان، کودک رو به بهبودی خواهد رفت، افزود: در کودکان دیابتی این نکته حائز اهمیت است که با استفاده از دوز مصرفی انسولین که از سوی پزشک معالجشا ن تجویز شده به کنترل قند خون پرداخته و با رژیم غذایی مناسب می توان از بروز شب ادراری جلوگیری کرد.

دکتر احسان ولوی اظهار داشت: با توجه به فاکتورهای اعلام شده درمان برای هر بیمار متفاوت بوده و در نهایت اینکه در زمان مناسب هنگامیکه مثانه کودک پر است او را از خواب بیدار کنند، این در حالیست که زمان پر شدن مثانه در شب در کودکان متفاوت است و یک کودک ممکن است ساعت 2شب و دیگری ساعت 4 صبح نیاز به تخلیه ادرار داشته باشد.

این عضو هیئت علمی دانشگاه از تکنیک های لازم جهت بیدار کردن کودک را استفاده از ساعت زنگدار عنوان کرد و گفت: والدین باید در این زمینه به طور مرتب با فرزند خود صحبت کنند و او را برای درمان ترغیب نمایند و از پنهان کردن این موضوع خوداری کنند.
:
:
:
آخرین اخبار