تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۹
کد خبر: ۸۷۲۹۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
سیدحسن نصرالله:اهداف سعودی‌ها در یمن محقق نشد

دبیرکل حزب‌الله لبنان با تأکید بر این که هیچ یک از اهداف سعودی‌ها در یمن محقق نشد، اعلام کرد: ما از لحظه اعلام پایان عملیات موسوم به "توفان قاطعیت"، با دروغ و نیرنگ رسانه‌ای مواجه هستیم.

سید حسن نصرالله گفت: ادعای عربستان مبنی بر تحقق اهداف عملیات توفان قاطعیت است، دروغی بیش نیست و هیچ یک از اهداف این عملیات محقق نشده است.

وی افزود: عربستان نتوانست رئیس جمهور مستعفی را به یمن برگرداند و نتوانست جلوی پیشروی ارتش یمن در این کشور را بگیرد و هیچ دستاوردی کسب نکرد و در بازگرداندن سلطه خود بر یمن شکست خورد.

دبیرکل حزب الله تصریح کرد: همبستگی ملت یمن و پشتیبانی از ارتش، به شکست عربستان و پیروزیِ آشکار یمن منجر شد.

عربستان درباره یمن فریبکاری می کند

سید حسن نصرالله عملیات موسوم به "احیای امید" را فریبی دیگر دانست که به منظور سرپوش نهادن بر شکست عملیات توفان قاطعیت در دستور کار قرار گرفته است.

وی با اشاره به این که آنچه در حال حاضر در یمن می‌گذرد، ویران کردن این کشور بر سر یمنی‌ها است، خاطرنشان کرد: ادعای عربستان مبنی بر حمایت از یمنی‌ها، به معنای کشتار تعداد بیشتری از غیرنظامیان و به کارگیری سلاح های ممنوعه بین المللی است.

یمنی‌ها تصمیم به پیروزی دارند

دبیرکل حزب‌الله با تأکید بر این که یمنی‌ها تصمیم قاطع دارند که در برابر دشمن سر فرود نیاورند، گفت: هیچ یک از نشانه‌های شکست در نزد یمنی‌ها مشاهده نمی شود و بر عکس، ارتش و کمیته‌های انقلابی زمام امور را در مرزها به دست گرفته اند.

وی در ادامه با اشاره به مسئولیت ملت‌ها در مقابله با ابعاد انسانی تجاوز سعودی ها به یمن، تاکید کرد که کشورهای جهان باید برای شکستن محاصره یمن و رساندن کمک به مردم این کشور اقدام کنند.

آمریکا به جای نابودی داعش، آن را به خدمت گرفت

سید حسن نصرالله در ادامه به تحولات عراق پرداخت و گفت: از ابتدا کاملا مشخص بود که آمریکا و ائتلاف غربی در حمله به داعش جدی نیستند و به جای آن تلاش می‌کنند داعش را به خدمت اهداف خود در آورند.

وی افزود: واضح است که آمریکایی‌ها تلاشی را برای ناتوان کردن دولت عراق و ارتش این کشور برای مقابله با داعش به عمل می آورند. وظیفه ما این است که در برابر چنین اقداماتی ایستادگی و با آن مخالفت کنیم چرا که این مسأله با عراق آغاز نمی‌شود که با این کشور هم به پایان برسد بلکه این نخستین گام در جهت پایه‌ریزی مرحله ای بسیار خطرناک است. این اقدامی برای تجزیه عراق و پس از آن تجزیه یمن و بعد از آن تجزیه سوریه است. نسل ما اجازه ندارد در قبال این مسأله سکوت کند. سرنوشت این منطقه به هم گره خورده است و تاریخ آن هم یکی است. نسل ما اجازه ندارد اشتباهی را تکرار کند که نسل های گذشته ما مرتکب آن شدند؛ آن‌ها تسلیم شدند و فلسطین را به اسرائیل واگذار کردند.

هدف آمریکا تجزیه کشورهای منطقه است

سیدحسن نصرالله تاکید کرد: امروزه آمریکایی‌ها نیات خود را در این باره علنی کردند و نخستین هدف در جهت تحقق تجزیه، عراق قرار گرفته است. هم‌اکنون کنگره آمریکا در حال تلاش برای مسلح کردن برخی از گروه‌ها در عراق است. در همان روزهای آغازین بحران در عراق به یاد داریم که مرجعیت عالی‌قدر در نجف اشرف دعوت به دفاع از کل ملت عراق کرد و در این امر هیچ تبعیضی قائل نشد.

دبیرکل حزب‌الله لبنان تصریح کرد که دولت عراق هم بر این اساس عمل کرد بنابراین در عراق، عراقی‌ها نمی خواهند که استان‌هاشان از هم جدا و تجزیه شود. از این رو آمریکا هیچ بهانه ای برای در اختیار قرار دادن سلاح به گروه‌هایی از عراقی‌ها به صورت مستقیم ندارد.

وی اضافه کرد که کنگره آمریکا درصدد آن است تا از طریق قانونی که دولت را مجاز به تجهیز برخی طرف های عراقی می کند، طرح تجزیه عراق و تقسیم این کشور را مشروعیت ببخشد.

سید حسن نصرالله گفت: هدف واقعی آمریکا، تقسیم دوباره کشورهای منطقه بر اساس اصول نژادی و طایفه‌ای است. آمریکا تلاش می‌کند تا دولت عراق و نیروهای این کشور را از مقابله با داعش در الانبار و موصل ناتوان کند.

هم‌پیمانان آمریکا از تجزیه در امان نیستند

به گفته دبیرکل حزب‌الله لبنان، هدف واقعی آمریکا، تقسیم دوباره کشورهای منطقه بر اساس اصول نژادی و طایفه‌ای است. آمریکا تلاش می‌کند تا دولت عراق و نیروهای این کشور را از مقابله با داعش در الانبار و موصل ناتوان کند.

وی تأکید کرد، حتی کشورهایی که با آمریکا توطئه کرده‌اند و درصدر آنان عربستان، درمعرض تجزیه و تقسیم قرار دارند. مسئولیت ما آن است که با طرح تقسیم و تجزیه عراق مخالفت کنیم.

جنگ روانی در سوریه بی‌تأثیر است

دبیرکل حزب‌الله در ادامه با اشاره به تحولات سوریه گفت: بعد از اشغال شهر جسرالشغور از سوی گروه‌های مسلح تروریستی، جنگ روانی به راه افتاد. آنچه اکنون با آن مواجه هستیم، جنگ روانی است که هدف از آن تضعیف سوری‌ها و شکست اراده و مقاومت آنان است. گروه‌های مسلح می‌خواهند به آنچه که در چهار سال گذشته موفق به رسیدن به آن نشده‌اند، دست یابند.

سیدحسن نصرالله تصریح کرد: کسی نباید به این جنگ روانی توجه کند زیرا به راه انداختن جنگ روانی مساله‌ای جدید نیست.

وی اظهار کرد: ما امروز در برابر جنگ روانی قرار گرفته‌ایم و هدف این جنگ روانی تضعیف اراده مردم سوریه است. می‌خواهند در عزم و ایستادگی آنان خلل ایجاد کنند و تلاش می‌کنند تا از طریق این شایعه‌ها و جنگ روانی آنچه را که در میدان نبرد نظامی محقق نشد، به دست آورند. نباید کسی به این شایعات و دروغ‌ها توجه کند. این یک جنگ روانی و چیز تازه‌ای نیست. این جنگ از آغاز بحران سوریه شروع شده بود.

ایران و روسیه همچنان در کنار سوریه هستند

دبیرکل حزب الله لبنان خاطرنشان کرد، آنچه درباره موضع جمهوری اسلامی ایران گفته می شود، درست نیست و امام خامنه ای اعلام کردند که ایران تنها در برابر مسأله هسته ای مذاکره می کند و به زیان هم‌پیمانانش مذاکره نمی‌کند. این مسأله تاکید دارد بر این واقعیت که ایران هرگز از سوریه چشم‌پوشی نمی‌کند.

به گفته وی، هیچ دلیل و مدرکی هم دال بر این که مسئولان روسی از حمایت سوریه دست برداشته اند، وجود ندارد. جنگ، مرحله به مرحله است و هر کسی که در یک مرحله از جنگ پیروز شود، نمی‌تواند مدعی شود که برنده جنگ است.

دبیرکل حزب الله سپس خطاب به مردم سوریه گفت: ما با شما هستیم و در کنار شما می مانیم و به مناطقی که در آن نبودیم هم خواهیم رفت. در همین روزهای اخیر به جاهایی رفتیم که در گذشته به آنجا نرفته بودیم. ما به مسئولیت خود در سوریه عمل خواهیم کرد؛ هرچند که این مسئولیت برای ما گران تمام شود.

برای کمک به دولت لبنان آماده‌ایم

سیدحسن نصرالله سپس با اشاره به تحولات لبنان گفت: دولت لبنان در حل مشکل گروه‌های تروریستی در سلسله جبال شرقی و قلمون ناتوان است و ما برای کمک به دولت در راستای حل این مشکل آماده ایم. ما تا کنون بیانیه‌ای درباره عملیات بعدی علیه گروه های مسلح صادر نکرده ایم و البته آمادگی ها و نشانه هایی وجود دارد که مردم از آن مطلع شدند اما از طرف ما چیزی اعلام نشده است. اینک ه ما وارد عمل شویم و مشکل را حل کنیم، قطعی است اما زمان و مکان آن هنوز اعلام نشده است. هنوز ما بیانیه رسمی صادر نکردیم اما زمانی که عملیات آغاز شود خود بازگوی مسأله خواهد بود و رسانه‌ها از آن مطلع خواهند شد و زمان و مکان آن را اعلام خواهند کرد اما ما آن را اعلام نمی‌کنیم.

دبیرکل حزب‌الله لبنان در پایان تصریح کرد: اگر می‌خواستیم منتظر اجماع نظر لبنانی‌ها باشیم، اکنون گروه‌های مسلح داخل لبنان می‌بودند. از این رو ما برای حل این مشکل خواهیم رفت و به کسانی که این پرسش را مطرح خواهند کرد که چه کسی به شما این وظیفه را محول کرده، می گویم: این یک تکلیف انسانی و اخلاقی و دینی است و کسی که از این وظیفه کوتاهی کند و قادر باشد کاری برای حل آن انجام دهد اما دست به این کار نزند، مقصر است. ما حاضریم از خون خود هزینه کنیم تا دیگران با امنیت زندگی کنند.

مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار