تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۰
کد خبر: ۸۷۳۰۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
دکتر ایدنی:
تقاضاهای القائی، اقتصاد درمان را فلج می کند
در طرح تحول نظام سلامت، قرار بر این نبوده که در گام‌های نخست، سودی به جامعه پزشکی برسد و مقرر بوده است که اولین ذینفعان مردم باشند و هدف دولت نیز از حمایت از اجرای این طرح همین بوده است
خوزنیوز:  نشست هم اندیشی رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با پزشکان جوان متخصص فعال در طرح تحول نظام سلامت با حضور اسماعیل ایدنی رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز ، ایرج نظری معاون درمان، صادق مرادی دبیر اجرایی طرح تحول نظام سلامت دانشگاه و همچنین جمعی از پزشکان متخصص فعال از شهرستان های مختلف تابعه دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در محل سالن اجتماعات مجتمع رفاهی فجر اهواز برگزار شد.

به گزارش خوزنیوز؛ در ابتدای این نشست، پزشکان متخصص به بیان دیدگاه ها و نقطه نظرات خود در خصوص اجرای طرح تحول نظام سلامت در شهرستان های مختلف پرداختند و مشکلات مدنظر خود در این خصوص را مطرح نمودند که از جمله موارد اشاره شده می توان به کمبود تجهیزات و دستگاه های درمانی مورد نیاز، پرداخت قطعی مطالباتی که به صورت علی الحساب به آنها پرداخت شده بود و اعتراض به طرح پرداخت پلکانی کارانه اشاره نمود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در این نشست، ضمن تبریک فرا رسیدن میلاد حضرت علی(ع) و فرا رسیدن روز پدر و با اشاره به اینکه نظام سلامت بازیگران مختلفی دارد که همگی، ذینفعان این حوزه محسوب می شوند و در اقتصاد سلامت بر مبنای تعرفه باید به حقوق خود برسیم اظهار داشت: در طرح تحول نظام سلامت، قرار بر این نبوده که در گام‌های نخست، سودی به جامعه پزشکی برسد و مقرر بوده است که اولین ذینفعان مردم باشند و هدف دولت نیز از حمایت از اجرای این طرح همین بوده است.

اسماعیل ایدنی اظهار کرد: در زمان شروع به کار دولت، خروجی از جیب مردم برای درمان، 60 الی 70 درصد بود و پرداخت این مقدار سهم از جیب مردم بسیار مشکل بود، بطوری که در سال‌های گذشته در هر سال بیش از 800 هزار نفر بر اثر ابتلا خود و یا یکی از افراد خانواده به بیماریهای خانمان سوز به زیر خط فقر میرفتند در حالی که این وظیفه دولت ها است که در زمینه درمان و سلامت بتوانند حامی مردم و محرومین باشد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به اینکه ایجاد عدالت در توزیع سلامت از دیگر اهداف دولت در اجرای طرح تحول نظام سلامت می باشد اظهار داشت: بازیگران حوزه سلامت اعم از ارائه دهندگان خدمات بهداشتی و درمانی، دریافت کنندگان خدمات که همان مردم هستند، پرداخت کنندگان هزینه ها یا همان شرکت های بیمه گر، تولیت یا سیاست گذاران حوزه سلامت، تامین کنندگان دارو، تجهیزات و ملزومات پزشکی که این بازار را به یک بازار پویا و فعال تبدیل کرده اند، تمام این گروه ها رفتارهای یکدیگر را زیر نظر دارند.

ایدنی ادامه داد: 2 الگوی کلی در نظام ارائه خدمات و پرداخت در جهان وجود دارد. یکی از این الگوها، این است که در مقابل کار و خدمت پول پرداخت می شود(Fee for Service) که در این نوع نظام، آن چیزی که رخ میدهد این است که هرکسی که کمیت ارائه خدمتش بیشتر شود، درآمد بیشتری را تحصیل خواهد کرد.

وی بیان داشت: یکی از آفات این الگو به وجود آمدن تقاضاهای القایی است، یعنی ارائه دهنده خدمت به این نتیجه می رسد که هرچقدر کمیت خدمات بالاتر باشد، امکان کسب درآمد بیشتری خواهد داشت. بنابراین وقتی که امکان کسب درآمد به وسیله افزایش تعداد خدمت بوجود بیاید، بستر ایجاد تقاضای القایی فراهم می شود در صورتی که به این مقوبه بحث رایگان شدن و یا کم هزینه بودن خدمت را اضافه کنیم این تقاضاهایی القایی 2 جانبه ایجاد میشود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز افزود: در کشور ما براساس برآوردهای صورت گرفته، بیش از 80 درصد سی تی اسکن های انجام شده، نرمال هستند! و در شهری مثل اصفهان که مردم با حساب و کتاب، درآمد خود را هزینه می کنند، بیش 50 درصد آنژیوگرافی های عروق کرونر، نرمال گزارش شده اند!، پس ما با پدیده تقاضای القایی مواجه هستیم و برای اینکه درآمد بیشتری کسب شود،  کار بیشتری برای بیمار تراشیده می شود که یکی از معضلات نظام سلامت ما این مسئله است، زیرا تقاضاهای القایی است که اقتصاد درمان را فلج می کند و منابع بخش سلامت جامعه را می بلعد.

وی تصریح کرد: این الگو، طبق سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری و همچنین قانون برنامه چهارم و پنجم رد می شود زیرا آن چیزی که در سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری و همچنین برنامه چهارم و پنجم تعریف شده است خرید راهبردی خدمت است. یعنی مثلا در شهری، بر اساس تعداد جمعیت آن، به 4 جراح نیاز است و برای کل خدمات جراحی این شهر 500 میلیون تومان پول داده می شود و این جراحان موظفند که نیازهای جراحی شهر را پوشش دهند و اگر بیماری را برای گرفتن خدمت به خارج از شهر اعزام کردند، هزینه آن بیمار از سهم 500 میلیون شهر مبداء کسر می شود، یعنی خدمات بهداشتی و درمانی یک منطقه به یک تیم پزشکی واگذار می شود و آنها موظفند شاخص ها و خدمات تعریف شده را ارائه دهند.

وی افزود: اگر در حال حاضر انحرافی از سیاستها وجود دارد بخاطر این است که بستر تحقق آن هنوز فراهم نشده است، زیرا یکی از زیرساخت های این طرح اجرای برنامه پزشک خانواده است و در آینده فقط بیماری که از طریق نظام ارجاع به بیمارستان مراجعه کند، تحت پوشش خدمات بیمه قرار می گیرد.

ایدنی در خصوص دستور العمل پرداخت پلکانی کارانه به پزشکان در بیمارستان ها گفت: هر دستور العمل انسانی نقاط قوت و ضعف دارد، مهم این است که بتوانیم آن را آنالیز کنیم و به نظر من یکی از نقاط قوت طرح پلکانی این است که بستر و امکان کار برای همه وجود دارد و از رانت خواری و زد و بند در سیستم پذیرش بیمار جلوگیری می شود.

ایدنی در ادامه به روند پيشرفت اجرای طرح تحول نظام سلامت در خوزستان اشاره كرد و گفت: خوشبختانه در اجرای طرح تحول نظام سلامت، یکی از استان های موفق در کشور بوده ایم، البته این به معنی نداشتن مشکل نیست، چرا که زیرساخت های فرسوده و کمبود شدید زيرساختهاي فيزيكي در بعد فضاهاي بهداشتي درماني و تخت های بیمارستانی در استان سبب شده است تا بین آنچه كه بايد داشته باشيم و آنچه كه اكنون داريم فاصله وجود داشته باشد و این خود از چالش هاي تهدید کننده مأموريتهاي اساسي دانشگاه می باشد و چنین مشکلی حل نمي شود مگر اينكه حمایت ها و همكاريهاي فرابخشي قابل قبولی در استان صورت بگيرد.

رئيس دانشگاه علوم پزشكي جندي شاپور اهواز در پایان افزود: ظرفيت‌هاي بسياري در استان خوزستان وجود دارد كه مربوط به دستگاه‌هاي ديگر است كه اگر از اين ظرفيت ها در جهت تقویت حوزه سلامت استان استفاده شود، زمان رسيدن به اهداف در اين حوزه بسيار كوتاهتر مي شود.
:
:
:
آخرین اخبار