تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۱
کد خبر: ۸۷۳۵۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
عضو کمیسیون کشاورزی:
با روال فعلی هیچ وزیری نمی تواند برای کشاورزان معجزه کند
یک عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: کشاورزی در کشور ما تقریبا صد در صد در اختیار بخش خصوصی یعنی کشاورزان است. لذا کنترل و نظارت و مدیریت آن از سوی دولت نیازمند الزامات و هوشمندی‌هایی است.

محمد سادات ابراهیمی تاکید کرد: وقتی دولت نمی‌تواند هیچ گونه کمکی به مردم و کشاورزان انجام دهد در نتیجه نمی‌تواند سیاست‌های کلان خود را بر کشاورزان اعمال کند.

او درباره طرح‌هایی مثل تعیین الگوی کشت و آمایش سرزمینی گفت: اینها روی کاغذ جملات قشنگی هستند. بخش‌نامه‌هایی هم در مورد آن صادر می‌شود اما مشکل در اجرای آن‌هاست. وقتی به کشاورز هیچ گونه سوبسید و یارانه داده نمی‌شود دلیلی هم ندارد که سیاست‌هایی که به او دیکته می‌شود انجام دهد. این به این دلیل است که ما نتوانستیم اعتماد کشاورز را جلب کنیم.

این عضو کمیسیون کشاورزی در مورد صادرات محصولات آب‌بر مثل سیب زمینی و هندوانه نیز توضیح داد: اگر می بینیم گاهی اوقات محصولاتی مثل سیب‌زمینی و هندوانه مازاد است و کشاورز مجبور به صادرات می‌شود معنایش این نیست که همیشه این طور باشد. گاهی اوقات کشاورز در سال بعد اصلا این محصولات را کشت نمی‌کند و یا قیمت موقع برداشت محصول افت می‌کند و در هنگام عرضه آن چندبرابر می‌شود. این یعنی سود حاصله به جیب دلالان می‌رود و کشاورزان محکوم به شکست و ضرر و زیان هستند.

ابراهیمی خاطر نشان کرد: درست است که بحران آب مسئله اساسی کشور ما و جهان است، اما راه کار آن این است که امکانات و امتیازاتی به کشاورزان بدهیم و بعد آن‌ها را محدود کنیم که فلان محصول را بکارند یا فلان محصول را نکارند.

او تاکید کرد: کشاورزان زیر بلیط هیچ دولتی نبوده‌اند و همواره مستقل عمل کرده‌اند. لازم است دولت سوبسید، یارانه و اعتبارات خاصی برای آن‌ها در نظر بگیرد تا بتواند کشاورزان را بر اساس اصول فنی و کشاورزی مدیریت کند.

این نماینده مجلس در پاسخ به این سوال که آیا اراده‌ای برای مدیریت بخش کشاورزی در کشور دیده می‌شود گفت: آقای حجتی وزیر جهاد فرد توانایی است و استعداد این کار را دارد، اما نیاز به عزم همه اعضای دولت است. این کار اعتبار و انرژی زیادی را می‌طلبد و نیاز دارد که همه دولت کمک کنند.

او ادامه داد: اگر مجلس و دولت منابع را تعریف کنند و بعد راهکارهای خوبی ارائه دهند مشکلات قابل حل است؛ درست مثل اتفاقی که در بحث سلامت افتاد و مجلس اعتباری را تعریف کرد و دولت آن را اجرا کرد. اگر در مورد بخش کشاورزی هم چنین اتفاق بیفتد این بخش متحول می‌شود وگرنه اگر اعتبارات بخواهد به روال سابق باشد هیچ وزیری نمی‌تواند معجزه کند. زمانی می‌توان تحول ایجاد کرد که مانند بخش سلامت بودجه و برنامه ریزی خوبی را در نظر بگیریم.

ابراهیمی البته تاکید کرد که فعلا چنین چیزی در برنامه نیست و شاید یکی از دلایل آن کمبود بودجه باشد.

او گفت:‌ به هر حال قیمت نفت به کمترین مقدار خود سقوط کرده و در شرایط سختی هستیم البته با یک برنامه ریزی صحیح و اصولی می‌توان این کار را انجام داد.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار