تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۷
کد خبر: ۸۷۳۶۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
موجی که باید به ساحل سینمای کوتاه خوزستان هم برسد
یک فیلم‌ساز معتقد است: فصل تازه‌ای در شیوه مدیریت سینمای کوتاه کشور آغاز شده است.

سیدمرتضی سبزقبا گفت: امیدوارم این موج خیلی زود به ساحل سینمای کوتاه خوزستان هم برسد و بنیان تفکرات فرسوده و کم مایه و مدیریت‌های بی‌ثمر و حتی زیان‌آور این سال‌ها از ریشه برچیده شود.

وی با بیان این که سینمای کوتاه به اندیشه‌ای بلند و عمیق نیازمند است افزود: آن چه سینمای کوتاه را از ورطه سکون و از دوران فطرت‌اش رها خواهد کرد اندیشه کاربردی صحیح در شیوه مدیریت کلان است.

او خاطرنشان کرد: سال‌ها است که به جز دانشکده‌ها، دانشگاه‌ها و مراکز خصوصی وظیفه آموزش و پرورش فیلم‌سازان جوان برعهده انجمن سینمای جوانان ایران است. شاید اوج دوران درخشان این انجمن در دهه 70 بود که به واسطه سیستم آموزشی مؤثر و تفکرات مدیریتی کارآمد از درون این انجمن فیلم‌سازان و استعدادهای تازه‌ای به سینمای حرفه‌ای ایران معرفی شدند اما سال‌ها مدیریت این انجمن آموزشی مهم به دست مدیرانی سپرده شده بود که قصد داشتند دوباره و از نو چرخ را اختراع کنند.

سبزقبا اظهار کرد: آن‌ها سیستم مدیریتی آزمون و خطا را به طور مداوم تکرار کردند و بر مشکلات آموزشی سینمای کوتاه کشور مصایب دیگری هم افزودند. روش‌های ناکارآمد و زیانبار آن‌ها چه در مبحث آموزش و چه در پروسه تولید به اضافه عدم نظارت بر شیوه مدیریت برخی دفاتر در شهرستان‌ها مشکلات سینمای کوتاه کشور را صد چندان کرد.

این فیلم‌ساز خاطر نشان کرد: در برخی دفاتر انجمن مدیریت‌های سلیقه‌ای روش‌های آموزشی ناقص رویکرد تحقیرآمیز و رفتارهای توهین‌آمیز نسبت به هنرجویان تبعیض‌ها و تخلف‌ها در شیوه معرفی برخی نوآموزان جهت صدور بیمه هنرمندان، ترویج نوعی ساده‌انگاری و کاهلی در تولید فیلم و از طرفی سخت‌گیری‌های غیرضروری، زیان‌آور و بسیار عجیب به دفع هنرجویان و از بین بردن انگیزه‌های آن‌ها برای حضور در سینمای کوتاه منجر شد و آثار زیانبار این روش مدیریت بسیار سخیف هنوز هم در بین هنرجویان و علاقه‌مندان سینمای کوتاه دیده می‌شود.

او تصریح کرد: جالب این است که در طول این سال‌ها به دلیل عدم نظارت بر شیوه مدیریت برخی دفاتر هیچ کدام از مسؤولان عالی رتبه انجمن حتی از سوءمدیریت برخی از مدیران زیرمجموعه خود اطلاع پیدا نمی‌کردند و احیانا اگر هم اطلاع پیدا می‌کرده‌اند برای اصلاح این مسایل و مشکلات مدیریتی هیچ گونه اقدامی نمی‌کردند. نوعی میان مایگی رواج پیدا کرده بود که البته با آمدن دولت تدبیر و امید بوی تغییری مؤثر در شیوه مدیریت کلان انجمن به مشام رسید. آن‌ها رفتند و دیگرانی که آمدند توهم و قصدی برای اختراع دوباره چرخ سینما در سر ندارند.

کارگردان فیلم کوتاه "برای او" بیان کرد: امیدوارم با مدیریت جدید انجمن سینمای جوانان ایران روح تازه‌ای در کالبد مدیریتی این نهاد فرهنگی و هنری مهم کشور دمیده شود. من به عنوان یکی از اعضای انجمن سینمای جوانان ایران به این تغییر بسیار امیدوارم. حالا وقت آن فرارسیده  است که بنیان تفکرات فرسوده و کم مایه و مدیریت‌های بی ثمر و حتی زیان‌آور این سال‌ها در برخی دفاتر انجمن برچیده شود. سینمای کوتاه به اندیشه‌های بلند نیازمند است. این اندیشه در مدیریت جدید انجمن سینمای جوانان ایران دیده می‌شود. گام‌های مؤثری در جهت رفع مشکلات و موانعی که سینمای کوتاه، هنرجویان و فیلم‌سازان این عرصه را آزار می‌دهد برداشته شده است.

وی با اشاره به این که تداوم در این برنامه‌ریزی‌ها و اجرای کارآمد روش‌های مدیریتی صحیح می‌تواند به سینمای کوتاه کشور روح تازه‌ای در اندیشه و دانش سینمایی بدمد گفت: باید برای هنرجویان و فیلم‌سازان جوان چشم‌انداز روشنی تعریف کرد و آن‌ها را نسبت به مسیری که دشواری‌های خاص خود را دارد آگاه کرد و در این راه به آن‌ها مشاوره‌های مفید داد، استعدادهای آن‌ها را شناسایی کرد و آن‌ها را از آموزش‌های تکمیلی و تخصصی بهره‌مند کرد. باید ساز و کاری طراحی کرد که درصد خطا و اشتباهات برخی مدیران دفاتر شهرستان‌ها را تا حد ممکن به صفر برساند و اجازه نداد که اشتباهات یک مدیر یا سرپرست برخی دفاتر سرنوشت هنری یک جوان هنرجو را به شکل دیگری رقم بزند.

سبزقبا با بیان این که آن چه در مدت مدیریت جدید انجمن شاهد بوده‌ایم تغییراتی مؤثر و مثبت را در مجموعه سینمای کوتاه کشور نوید می‌دهد افزود: امیدوارم این تغییرات به شکل مداوم و مستمر ادامه پیدا کنند و روح تازه‌ای در کالبد سینمای کوتاه دمیده شود. انجمن سینمای جوانان ایران ظرفیت معرفی فیلم‌سازانی که به مهارت، هنر و دانش سینمایی مجهز باشند را دارا است. این ظرفیت‌های پنهان باید به واسطه برنامه‌ریزی‌های صحیح در مدیریت این مهم‌ترین نهاد آموزشی سینمای کوتاه کشور آشکار و هویدا شود. هنوز هم می‌توان انتظار داشت تا انجمن سینمای جوانان ایران در آینده‌ای نزدیک فیلم‌سازان مهمی به سینمای ایران معرفی کند.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار