تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۹:۱۴
کد خبر: ۸۷۳۷۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
خدادادی خبر داد:
راه اندازی دبيرخانه خودمراقبتي و مبارزه با ريزگردها
مديرعامل جمعيت هلال احمر خوزستان با تشريح برنامه هاي هفته هلال احمر و روز جهاني صليب سرخ در استان گفت: شكوفايي و ارتقاي جايگاه جمعيت هلال احمر جز با همدلي و همزباني مردم و مشاركت همگاني امكان پذير نخواهد بود.

دكتر علي خدادادي در نشست خبری كه امروز (16 ارديبهشت ماه) برگزار شد، اظهار كرد: استان خوزستان از 8 سال دفاع مقدس و شهدايي متاثر است كه امنيت و آسايش را براي ما به ارمغان آورده اند بنابراين بايد با تأسي از آموزه هاي ديني و ادامه راه شهدا، گامهاي مؤثري در حل مشكلات و همچنين برای توسعه استان برداشت.

وي با اشاره به نامگذاري امسال، ادامه داد: هلال احمر تجلي همبستگي جهاني انسانهاست و نقش مؤثر و مهمی را در ايجاد وحدت و همبستگي ميان اقشار مختلف و جوامع ايفا مي كند. ارائه خدمات، نيازمند تشخيص نيازها و برنامه ريزي براي رفع اين نيازها است كه خوشبختانه هلال احمر توانسته با ايجاد حس مسئوليت و ترويج حس نيكوكاري زمينه لازم را براي رفع نيازها فراهم سازد.

مديرعامل جمعيت هلال احمر خوزستان افزود: در استان با توجه به داشتن تنوع اقليمي و جاده هاي صعب العبور و طولاني با بيش از 18 هزار كيلومتر و همچنين سواحل و مرز مشترك با كشور عراق، رودخانه هاي جاري، بيابان‌ها، كوهستانها و مناطق برفگير، ارائه خدمات به نحو مطلوب بسيار حائز اهميت است و هلال احمر خوزستان نيز با توجه به رسالت و اصول هفتگانه، استراتژي لازم را در اين زمينه تدوين كرده و اهدف خود را كه دوستي ميان جوامع، حمايت از زندگي و جان انسانهاست، پيگيري كرده است.

خدادادي اظهار كرد: بررسي امكانات مورد نياز براي ارائه خدمات به مناطق حادثه خيز با ايجاد پايگاههاي امداد و نجات جاده اي و ساحلي يكي از برنامه هاي مهم هلال احمر بوده است. در كنار اين امر نيز آموزشهاي همگاني و تخصصي براي اهالي روستاهاي كنار جاده ها ارائه مي شود و همچنين با اجراي طرح توانمندسازي ساكنان روستاهاي حاشيه جاده ها اقدامات لازم جهت ارائه خدمات صورت مي گيرد.

وي گفت: همچنين در حوزه بهداشت و درمان با كمك دانشگاه علوم پزشكي اهواز و نيازسنجي لازم در اين زمينه برنامه هايي را در دست اقدام داريم كه از جمله اين برنامه ها مي توان به راه اندازي مركز طب هسته اي و كلينيك ويژه شهرستان ايذه اشاره كرد.

مديرعامل جمعيت هلال احمر خوزستان افزود: در خصوص ارائه آموزشهاي همگاني مؤثر، طرح آموزش غنچه هاي هلال را ويژه مهدهاي كودك در دستور كار قرار داديم چرا كه معتقديم آموزشهاي لازم بايد در سطوح پايين سني ارائه شود تا تأثيرگذاري لازم را داشته باشند. البته به دنبال آموزش هايي هستيم كه موجب تغيير نگرش جامعه به سوي خودمراقبتي شود.

خدادادي به حوادث يمن و تهاجم عربستان سعودي به اين كشور اشاره كرد و گفت: تيم درمان اضطراري هلال احمر خوزستان در جهت انجام فعاليتهاي امدادي، آمادگي خود را براي اعزام به يمن اعلام كرده كه وزارت خارجه نيز پيگير اعزام اين تيم است.

وي در ادامه به بحث بيماريهاي سرطان در كشور اشاره كرد و گفت: در اين زمينه نياز به توجه جدي در تشخيص و درمان بيماريهاي سرطاني داريم و لازم است گامي مؤثر در جهت ايجاد مركز تشخيص و درمان بين المللي سرطان برداشته شود كه اگر شرايط اين اقدام فراهم شود، ايجاد اين مركز را در استان خوزستان و شهر اهواز آغاز مي كنيم. البته اين اقدام مستلزم حمايت جدي مسئولان استان است. همچنين همكاريهاي بين المللي و خيرين نيز در اين زمينه مي تواند مؤثر باشد.

مديرعامل جمعيت هلال احمر خوزستان ادامه داد: بيماري سرطان يكي از آسيبهاي جدي است كه جوامع را به شدت تهديد مي كند و در جهان دومين عامل مرگ و مير و در كشور پس از بيماريهاي قلبي و عروقي و تصادفات، عامل سوم مرگ و مير به شمار مي رود.

خدادادي پديده ريزگردها را در ايجاد بيماريهاي سرطان مؤثر دانست و افزود: ريزگردها مي توانند سلامت انسان را به شدت تحت تأثير قرار دهند كه اين موضوع بر همگان روشن است اما مسئله اي كه در اينجا وجود دارد اين است كه جمعيت هلال احمر با توجه به فعاليتهاي انسان دوستانه و تسكين آلام بشري، بايد اقدامات داوطلبانه خود را هنگام وقوع اين پديده به سرعت انجام دهد كه توزيع ماسك يكي از اقدامات اين جمعيت در اين زمينه بوده است؛ به طور كلي سال گذشته نيم ميليون ماسك ميان مردم خوزستان هنگام وقوع پديده گردوخاك توزيع شد. البته راه اندازي يك دوره آموزشي گسترده در جهت مقابله با اثرات سوء پديده ريزگردها نيز در دستور كار قرار دارد. نمونه نتايج برگزاري اين دوره آموزشي را در بحث مقابله با زلزله به خوبي مشاهده كرده ايم.

وي اظهار كرد: در زمينه مقابله با ريزگردها راه اندازي دبيرخانه هاي خودمراقبتي و مبارزه با ريزگردها با هدف آموزش همگاني و تخصصي از جمله برنامه هاي جمعيت هلال احمر است. ارائه آموزشهاي خودمراقبتي اقدام موثري در كاهش هزينه هاي درماني است به طوري كه با ترويج اين گونه آموزشها مي توان از 90 درصد بيماريهاي ديابت نوع 2، 80 درصد از بيماريهاي قلبي و يك سوم از بيماريهاي سرطاني پيشگيري كرد.

مديرعامل جميعت هلال احمر خوزستان اظهار كرد: بيش از 2.5 ميليون نفر جمعيت جوان در خوزستان وجود دارد كه مي تواند جامعه هدف مناسبي در حوزه هاي مختلف از جمله امداد و نجات باشد اما از آنجايي كه تهديدهاي زيادي جامعه ما را مورد هجوم قرار مي دهد، شناسايي آسيبها و ورود به فضاي مجازي و همچنين پيشگيري از استفاده هاي غلط از فضاي مجازي بسيار حائز اهميت است.

خدادادي عنوان كرد: اين جمعيت تنها ارگانی است كه داوطلب محور بوده و در سطح بين المللي فعاليت مي كند و فعاليتهاي آن انحصاري نبوده بلكه فراگير است لذا بايد زمينه ساز حضور جوانان در عرصه هاي مختلف جهاني باشيم.

وي اظهار كرد: سالانه در كشور حدود 80 هزار مورد جديد مبتلا به سرطان شناسایی می شود ولی در استان خوزستان سرطانهاي شايع متفاوت تر از سرطانهاي ديگر استانها است. به طوري كه سرطان سينه در زنان و سرطان معده از جمله سرطانهاي شايع در خوزستان هستند. مسئله اي كه بايد مورد توجه قرار گيرد اين است كه لازم است علت فراواني سرطان در يك نقطه خاص بررسي و با عوامل خطرساز سرطان مقايسه و سپس در يك كار تحقيقاتي گسترده عوامل مؤثر در بروز سرطانها در استان شناسايي شود.

مديرعامل جمعيت هلال احمر خوزستان گفت: آنچه كه روشن است اين است كه روند بروز سرطان صعودي بوده است به طوري كه از 20 تا 30 سال گذشته اين روند رو به افزايش و اكنون به مرز 80 هزار نفر مورد جديد در سال رسيد.

خدادادي افزود: يكي از مشكلاتي كه جامعه ما با آن روبروست كم تحركي، چاقي، استفاده زياد از فست فودها، سموم كشاورزي و استفاده زياد از لوازم آرايشي است. همچنين عوامل آلاينده محيطي، مصرف دخانيات و غيره نيز در بروز سرطان مي تواند تأثيرگذار باشد.

همچنين در اين نشست صادق سلامت، معاون امداد و نجات جمعيت هلال احمر خوزستان اظهار کرد: برنامه هاي هفته هلال احمر در چهار بخش تنظيم شده كه شنبه 19 ارديبهشت ماه مسابقات تخصصي امداد و نجات در 20 شهرستان و در دو بخش برادران و خواهران آغاز مي شود. مواد اين مسابقات جستجو و نجات در آوار، سيلاب، كوهستان، حوادث ترافيكي و اسكان اضطراري است و نفرات برتر شهرستانها در تيرماه در مسابقات تخصصي امداد و نجات استان شركت و برترينهاي مسابقات استاني نيز راهي مسابقات كشوري خواهند شد.

وي ادامه داد: از ديگر برنامه هاي حوزه هاي امداد و نجات هفته هلال احمر برگزاري مانورهاي امداد و نجات در 23 شهرستان است كه به منظور افزايش توان امدادي نيروها و سنجش توان مديريتي مديران جميعت هلال احمر شهرستانها برپا مي شوند. اين مانورها دوشنبه 21 ارديبهشت ماه برگزار خواهد شد.

معاون امداد و نجات جميعت هلال احمر خوزستان عنوان كرد: همچنين چهارشنبه 23 ارديبهشت ماه يك دوره توان افزايي (ERT) ويژه تيمهاي واكنش سريع خواهران و برادران به مدت دو روز در ارتفاعات شهرستان انديكا برگزار مي شود. اين دوره با هدف آشنايي با زندگي در شرايط سخت و جستجو و نجات در شب برگزار خواهد شد.

سلامت با اشاره به اجراي طرح امداد و نجات نوروزي افزود: امسال جمعيت هلال احمر خوزستان علاوه بر رسيدگي به حوادث جاده اي در اين ايام با ارتقاي تعداد پستها و پايگاههاي امدادي خود از 18 به 45 پايگاه در حوزه هاي مختلف از جمله كاروانهاي راهيان نور و امداد و نجات در سيلاب 11 شهرستان، فعاليت كرد. در سطح استان خوزستان 13 پايگاه جاده اي، دو پايگاه كوهستان، دو پايگاه ساحلي، و يك مركز امداد و نجات هوايي به صورت پايگاههاي ثابت امداد و نجات دارد.

دكتر كاوه جاسب، معاون امور داوطلبان جمعيت هلال احمر خوزستان، نیز در اين نشست بیان کرد: هلال احمر و صليب سرخ بزرگترين نهاد مردمي در كشور و جهان به شمار مي روند و توجه به آلام بشري و فعاليتهاي انسان دوستانه بدون توجه به رنگ و نژاد از رسالتهاي اين جمعيت به شمار مي رود.

وي با اشاره به طرح احداث بيمارستان بزرگ هلال احمر در استان خوزستان، افزود: اين جمعيت با ورود به حوزه درمان فعاليتهاي خود را گسترش خواهد داد و اين نشان مي دهد که هلال احمر توانايي ورود به هر دردي در جامعه از درد فرهنگي گرفته تا درد جسمي و معيشتي را دارد.

معاون امور داوطلبان جميعت هلال احمر خوزستان اظهار كرد: يكي از طرحهايي كه از سوي اين معاونت در سطح گسترده در استان اجرا مي شود، طرح رسول صادق است كه با جمع آوري كمكهاي مردمي در قالب برگزاري جشنواره هاي مختلف و استقرار صندوقهاي جمع آوري كمكهاي نقدي در جهت ياري رساندن به نيازمندان فعاليت مي كند و اين كمك‌ها صرف خريد دارو، بستري بيماران نيازمند، اقدامات پزشكي از جمله فيزيوتراپي و غيره هزينه مي شود. در سال 93 حدود يك ميليارد تومان در قالب اين كمك‌ها جمع آوري شد. همچنین در دو ماه گذشته با برگزاري جشنواره هاي خيريه غذا نزديك به 100 ميليون تومان كمكهاي نقدي جمع آوري شد.

جاسب ادامه داد: در هفته هلال احمر داوطلبان اين جمعيت اقدام به برپايي چادرهاي سلامت در زمينه گرفتن تست قند و فشارخون مي كنند. همچنين انتشار فراخوان عمومي عضويت بيش از گذشته افزايش پيدا مي كند. همچنين داوطلبان جميعت هلال احمر در طرح داوطلب روستا، جهت كمك رساني به روستائيان در زمينه دامپروري، كشاورزي و عمراني به روستاها اعزام مي شوند.

بيژن فتاحي راد، معاون امور جوانان جمعيت هلال احمر خوزستان نیز در اين نشست اظهار كرد: از جمله برنامه هاي حوزه امور جوانان در هفته هلال احمر عيادت از بيماران دو مركز درماني شفا و بوستان است كه روز شنبه 19 ارديبهشت ماه انجام مي شود. همچنين برگزاري همايش كانونهاي هلال احمر جوانان، دانشجويي، طلاب، كانونهاي روستايي و عشاير، در محل سينما خانوادگي هلال از ديگر برنامه هاي اين حوزه در هفته هلال احمر است. در اين همايش حدود 250 نفر از دبيران كانونهاي مختلف حضور خواهند يافت و كارگاههاي آموزشي و همچنين جلسه هم انديشي با حضور اين افراد برگزار خواهد شد.

وي افزود: غبارروبي گلزار شهدا در روز پنج شنبه، برگزاري دوره آموزشي با هدف تغيير نگرش جوانان معارض با قانون در زندان سپيدار همزمان با ارائه آموزش كمكهاي اوليه، برگزاري مسابقه كتابخواني، برگزاري دوره آموزشي كمكهاي اوليه در كانونهاي هلال احمر، برگزاري كارگاههاي پيشگيري از اعتياد و همچنين انتشار فراخوان عضويت از ديگر برنامه هاي اين حوزه در هفته هلال احمر است.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار