تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۹
کد خبر: ۸۷۷۹۳
تعداد نظرات: ۹ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
آقای وزیر، تصفیه خانه فاضلاب شرق اهواز چه شد؟
خوزنیوز: سفر چند باره حمید چیت چیان وزیر نیرو به خوزستان و افتتاح ، بازدید و بررسی مسائل مربوط به این وزراتخانه در استان، نشان از توجه ایشان و همکارانش به مشکلات موجود در این منطقه دارد که البته باید قدر آن را دانست.

به گزارش خوزنیوز؛ طبق اخبار، وزیر نیرو در سفر خود به خوزستان قرار است چند طرح را افتتاح کند که تصفیه خانه مدرن فاضلاب در رامهرمز یکی از آنها است.

به دلیل اهمیتی که ایجاد تصفیه خانه های فاضلاب در سلامتی شهروندان دارد، توجه وزیر محترم را به یکی از جدی ترین مسائل شهر اهواز جلب می نمایم که احتمالا خود ایشان بهتر از نگارنده از چند و چون آن خبر دارند. با این حال، تفاوت ما با آقای وزیر این است که ایشان در این شهر زندگی نمی کنند و ناچار نیستند تا شاهد عوارض سنگین و جبران ناپذیری باشند که این موضوع برای شهروندان میلیونی این شهر ایجاد کرده و خواهد کرد.

موضوع این است که بزرگ ترین پروژه تصفیه خانه فاضلاب در استان، یعنی تصفیه خانه فاضلاب شرق اهواز که قرار است جمعیت 500 تا 700 هزار نفری این بخش از شهر را پوشش دهد، مدت 4 سال است که به حال خود رها گردیده و تاکنون راه حل عاجلی برای اتمام آن عرضه نشده است.

در گزارش این پروژه که سال گذشته توسط روابط عمومی شرکت آبفا اهواز منتشر گردید آمده است: " تصفیه خانه فاضلاب شرق اهواز، بزرگ ترین و مدرن ترین پروژه از این نوع در ایران است که در چشم اندازی به افق 1400 کشور و پیش بینی جمعیت شهر اهواز طراحی شده است. با اجرای این طرح، شرکت آبفا اهواز قادر است تا فاضلاب بخش شرقی اهواز را تصفیه کند و از این جهت، گام مهمی در تامین بهداشت عمومی و حفظ منابع و محیط زیست شهر برداشته می شود.

این پروژه به منظور تصفیه فاضلاب بخش شرقی اهواز که جمیعتی در حدود 522،000 نفر را در خود جای داده، در نظر گرفته شده است. فاضلاب تولیدی این بخش شهر در حدود 112،000 متر مکعب است که به وسیله شبکه جمع آوری موجود و احداث خط جدید انتقال فاضلاب، به این تصفیه خانه منتقل شده و پس از تصفیه، آب حاصل در جهت مصارف کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرد."

اما همانطور که از جدول مشخصات پروژه در این گزارش روشن می شود، علیرغم اینکه طرح از سال 1388 کلید خورده و قرار بوده تا 30 ماه پس از شروع یعنی در سال 1390 به پایان برسد، پس از گذشت چهار سال ، این طرح هنوز اندر خم نخست خود گرفتار مانده است.

طبق گزارش مذکور، از سه بخش اصلی طرح، بخش ساختمان و سیویل با 93 درصد ، بخش خط انتقال فاضلاب ورودی به تصفیه خانه با 27 درصد پیشرفت و بخش خرید و تامین تجهیزات با 20 درصد پیشرفت، حجم کارهای انجام شده را تشکیل می دهند. نسبت پیشرفت فیزیکی پروژه به برنامه، 70 درصد می باشد و در صورت تامین اعتبار لازم، بخش های پایانی طرح که به طور عمده مربوط به تامین و خرید تجهیزات هستند، به سرعت اجرا و تکمیل خواهند شد.

حال پرسش اساسی ما از وزیر محترم این است که چرا علیرغم پیشرفت 70 درصدی طرح و نیز اهمیتی که این تصفیه خانه در سلامتی شهروندان و حفظ محیط زیست بویژه حفاظت از مهم ترین رودخانه کشور یعنی کارون دارد، این طرح نیمه تمام رها شده است؟

اگر به تحلیل های همین گزارش که بصورت مستند و کارشناسی شده تهیه گردیده است، دقت گردد، اهمیت موضوع کاملا آشکار می شود. در این گزارش قید گردید است: " برآورد جمیعت شهر اهواز در سال 1406 یعنی حدود دو دهه دیگر بالغ بر دو میلیون و 177 هزار نفر می باشد. در این سال اگر سرانه تولید فاضلاب در همین سطح کنونی باشد، حجم فاضلاب تولید شده به780 هزار متر مکعب در شبانه روز خواهد رسید."

آقای وزیر بهتر از هرکس باید بدانند که این حجم از فاضلاب رها شده در فضای باز، حال چه رها شده در زمین های بایر و تالاب ها و چه سریز شده به رودخانه کارون، چه آسیب ها و زیان هایی به سلامتی شهروندان، بهداشت عمومی و محیط زیست وارد می نماید.

اگر وضع به همین منوالی که در این چهار سال بوده است، بگذرد، یعنی توجه جدی به اتمام این طرح نشود، در چهار سال آینده نیز اتفاقی نخواهد افتاد و این در حالی است که جمعیت شهر اهواز به مرز دو ملیون نفر نزدیک می شود. آقا وزیر تصور بفرمایند که چگونه یک شهر دو میلیون نفری می تواند در مساحتی نفس بکشد که درون و اطراف آن مملو از فاضلابی است که بدون تصفیه وارد شریان های حیاتی محیط می شوند؟

جناب وزیر، امیدواریم که سفرهای شما به این استان موجب شود تا مسائل مردم بنا به اولویت هایی که دارند چاره جویی شده و راه حل های عملی پیدا کنند و در چنبره روزمرگی و کاغذ بازی گرفتار نگردند.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۹
علی
|
ROMANIA
|
۱۰:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۳
0
13
ایشان بیشتر بفکر طرحهای انتقال اب از سرشاخه های کارون و دز هستند
سید سهراب
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۳
0
10
شما در فکر فاضلابید که وزیر بیاید رسیدگی کند غافل از اینکه استانی بنام خوزستان واسه ایشان اهمییتی ندارد چراکه دیشب شبکه خبر از زبان وزیر نیرو زیر نویس کرده که بزودی از سرشاخه های کارون برای چند استان آبرسانی عملیاتی میشود ایشون در فکر تبدیل کردن کارون به فاضلاب است و شما در فکر رسیدگی وی به مشکل فاضلاب زهی خیال باطل دستمریزاد از نماینده های پر تلاش خوزستان و مسئولان دلسوز و مردم پیگیر باشد تا صبح دولتتان برسد.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۳
0
11
آقای وزیر، به جای خشک کردن جلگه خوزستان، بهتره روش های آبیاری و الگوی مصرف آب رو توی استان های دیگه اصلاح بفرمایید
علی
|
ROMANIA
|
۱۵:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۳
0
3
چرا سازمان اب و برق خوزستان مواضع صریح خود را درباره طرحهای انتقال اب از سرشاخه های کارون و همچنین سدسازیهای غیر اصولی و بی رویه بر سرشاخه های رودخانه های استان اعلام نمیکند؟؟!!
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۳
0
4
خوزستان فعلا مزرعه نفت دولیته و آقای وزیر نگران تنها کاهش خدایی نکرده منابع نفتیشه. این چیزها اهمیت نداره. مهم منابعشه
مهرداد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۳
1
2
سرشاخه های دز و کارون رو بردن حالا تو به فکر اجرا تشدن تصفیه خانه فاضلاب شرق اهوازی!
خداییش داغون این همه دغدغه تو هستم خوزنیوز جان
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۴
0
3
واقعا ... دارند ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
نمیدانم چه بناممت ؟ اب مقدس است یا نه ؟ مظهر پاکی است یا نه ؟ پس چرا فاضلاب را درونش میریزید ؟ نا مسلمانان مسلمانی کنید . فاضلاب شوشتر را میدهید اهوازیها و فاضلاب اهواز را میدهید ابادان
لر اهوازی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۲:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۴
0
2
معاون وزیر نیرو گفت که آب سرشاخه های کارون و دز به استانهای دیگر منتقل میشود.با این کار خوزستان نابود میشود.
نازنین
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۵
0
1
وقتی نماینده هامون خودی نشون نمیدن، وزیر رو به چالش نمیکشند و وزیر را مورد سوال و جواب قرار نمیدهند بایدم اینطوری دور بردارند و به خوزستانیها بی اعتنایی کنند
وزیر باید به تمام نقاط به یک چشم نگاه کنه غیر از این باشه باید پاسخگوی مردم باشه.
:
:
:
آخرین اخبار