تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۸۸۰۹۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
ولایتی: تفاهم هسته‌ای هنوز کامل نشده است
تغییراتی جدی و اساسی در رویکرد دو طرف ایجاد نشده است، رویکرد ایران و رویکرد آمریکا تغییر نکرده و تحولات منطقه اشاره ندارد به اینکه دو طرف به هم نزدیک شده اند.

دکتر علی اکبر ولایتی مشاور رهبر معظم انقلاب اسلامی در پاسخ به این سئوال که آیا توافق هسته ای بین جمهوری اسلامی ایران و گروه 1+5 تکمیل شده است؟ گفت: چنین نیست و مذاکرات همچنان ادامه دارد و تمام امور در حال بررسی است.

دکتر ولایتی که برای شرکت در همایش علمایی بین المللی برای فلسطین و دیدار با مقامات ارشد لبنانی به بیروت سفر کرده بود، در گفت وگو با روزنامه لبنانی السفیر افزود: تغییراتی جدی و اساسی در رویکرد دو طرف ایجاد نشده است، رویکرد ایران و رویکرد آمریکا تغییر نکرده و تحولات منطقه اشاره ندارد به اینکه دو طرف به هم نزدیک شده اند.

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در این گفت وگو که درشماره امروز(سه شنبه) السفیر منتشر شد، خاطرنشان کرد: در عراق و سوریه ما دیدگاه هایی داریم که مشابه با آمریکایی ها نیست، کنگره آمریکا اخیرا حزب الله را گروه تروریستی خواند ، واشنگتن بمباران یمن توسط سعودی ها را تایید کرد اما مخالفت کرده ایم.

وی اظهارداشت: در این مذاکرات همچنین برخی عناوین همچنان مجهول است بنابر این تاکنون نمی توان از توافق صحبت کرد.

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل به عنوان نمونه به موضوع بازرسی پایگاه های نظامی اشاره و تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی این بازرسی را رد کرده اند و طبیعی است که ما هرگز اجازه بازرسی این تاسیسات خود را نخواهیم داد.

دکتر ولایتی درپاسخ به سئوالی درخصوص نفوذ تهران و واشنگتن در منطقه گفت:نباید موضوعات و قضایای مختلف را با یکدیگر خلط کرد.

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: عراق از ما خواستار کمک به این کشور در رویارویی با تروریسم شد، حیدرالعبادی نخست وزیر عراق در سفر اخیرش به تهران از رهبر معظم انقلاب اسلامی برای کمک ایران به عراق در مبارزه با داعش و جلوگیری از سقوط بغداد قدردانی و تشکر کرد.

وی تاکید کرد: ما در حمایت از دولت سوریه ثابت قدم هستیم و در لبنان از 30 سال قبل تاکنون از حزب الله حمایت می کنیم و این چیز جدیدی نیست، اما بحران های در منطقه به یکدیگر مرتبط نیستند.

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل خاطرنشان کرد: طرف دیگر ناراحت است زیرا تهران توانسته جلوی سیطره آمریکا بر عراق، سوریه و لبنان را بگیرد.

دکتر ولایتی تصریح کرد: ما به عراق کمک می کنیم برای اینکه به نفع مصلحت ما و ملت های منطقه است و این کشور باید یکپارچه و امن باشد.

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهارداشت: ما از مقاومت لبنان براساس یک اعتقاد راسخ و باور ایرانی حمایت می کنیم زیرا دشمن صهیونیستی ، دشمن مشترک همه ما است.

وی گفت: اما به چه دلیل کنگره آمریکا برای تجزیه وتقسیم عراق دخالت می کند؟آیا می خواهند در لبنان جنگ خانگی شروع شود؟ ما هرگز اجازه نمی دهیم و جلوی تلاش های آنها برای تقسیم عراق و یا دیگر کشورهای منطقه را می گیریم.

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل افزود:هرگونه تحولات منفی درکشورهای همسایه بر ما تاثیر می گذارد، دارای 15 کشور همسایه هستیم و بر این اساس تحرکات و رفتارهای خود را تنظیم می کنیم.

دکتر ولایتی اظهارداشت: به طور مثال، اگر عراق تقسیم و تجزیه شود، آتش نزاع ها و درگیری ها بین دولت های کوچک و طرف های مختلف شعله ور می شود و این روند برای منطقه به طور کلی و از جمله بر ایران تاثیر منفی دارد.

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت درپاسخ به سئوالی در باره روابط ایران و عربستان گفت: نمی خواهیم عربستان به یک کشور متجاوز منطقه ای تبدیل شود و تجاوز آنها علیه یمن بر امنیت خودشان تاثیر منفی می گذارد.

وی افزود: بارها سعودی ها را نصیحت کردیم اما آنها تجاوز خود را ادامه دادند و آتشی را شعله ور کرده اند که قادر به خاموش کردنش نیستند.

مشاور رهبر معظم انقلاب اسلامی در امور بین الملل تاکید کرد:این جنگ به نفع سعودی ها نیست، این منطقه مشترک همه ما است و به همین دلیل با تجاوز سعودی ها علیه یمن و نقض قوانین بین المللی مخالفت کرده ایم.

دکتر ولایتی از آنچه « جشن پیروزی سعودی ها » خوانده می شود، انتقاد کرد و اظهارداشت: سعودی ها اشتباه می کنند، اقدامات آنها به چه چیز منجر می شود و به کجا می رسد؟ یمنی ها مقاومت می کنند و رسوایی های سعودی ها را هرگز فراموش نخواهند کرد.

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت، ادعای مبارزه سعودی ها با سیطره ایران بر یمن را اشتباه خواند و خاطرنشان کرد: حتی یک نیروی نظامی ایرانی در خاک یمن حضور ندارد.

وی به کشتی ایرانی حامل کمک های انسان دوستانه که انتظار می رود تا دو روز دیگر به سواحل یمن برسد و به حرکت خود در دریاها به رغم تهدیدها ادامه داده است و همچنین تلاش هواپیمای ایرانی حامل کمک های انسان دوستانه که به دلیل بمباران فرودگاه صنعا توسط جنگنده های سعودی نتوانست در این فرودگاه بنشیند، اشاره و تاکید کرد: ایرانی ها در رسیدن کشتی حامل کمک های انسان دوستانه به سواحل یمن مصمم هستند.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار