تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۴
کد خبر: ۸۸۱۰۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مک کین: خاورمیانه به دست ایران افتاده است
جان مک کین سناتور جمهوریخواه و رقیب انتخاباتی سابق اوباما در سخنانی مدعی شد سیاست های اشتباه دولت اوباما در خاورمیانه باعث برتری ایران در منطقه شده است.مک کین : کنترل خاورمیانه به دست ایران افتاده است.

مک کین در مصاحبه ای با شبکه "MSNBC" آمریکا با اشاره به اینکه عدم ورود آمریکا به بحران های خاورمیانه باعث کسب برتری ایران در منطقه شده است، مدعی شد ایران هم اکنون کنترل 4 پایتخت عربی شامل بغداد، دمشق،بیروت و صنعا را در دست گرفته است.

مک کین گفت:" یکی از بزرگ ترین مشکلات ما این است که متحدان ما از جمله ترکیه و عربستان خطر و تهدید ایران را بزرگ تر از تهدید داعش می دانند. آنها از حفظ برتری ایران بر منطقه نگرانی دارند. اگر ایالات متحده آمریکا از اپوزیسیون و نیروهای میانه روی سوری حمایت جدی تری می کرد و به آنها سلاح و آموزش می داد ، در این صورت کشورهایی چون ترکیه هم اکنون همکاری بیشتری با ما داشتند"

مک کین افزود:" من فکر می کنم اگر ما فردا به دولت ترکیه بگوییم که با داعش می جنگیم و منطقه پرواز ممنوع مورد نظر شما را بر فراز سوریه برقرار می سازیم و به نیروهای معارض سوری سلاح و تجهیزات می دهیم و از پایگاه هوایی شما برای بمباران سوریه استفاده خواهیم کرد .. در این صورت به نظر من ایالات متحده آمریکا همکاری های بیشتری از دولت هایی چون ترکیه برای بحران خاورمیانه شاهد باشد."

مک کین در ادامه تاکید کرد:" متاسفانه تمرکز دولت اوباما در شرایط کنونی روی مساله داعش است در حالی که  ایران در عراق، سوریه، لبنان و یمن نفوذ گسترده ای دارد. هم اکنون نفوذ اصلی در عراق از آن ما نیست بلکه در دست ایران است."

این سناتور جمهوریخواه آمریکایی و رییس کمیته امور نیروهای مسلح سنا در ادامه افزود:" یکی از اشتباهات اصلی اوباما این بود که توصیه تیم امنیت ملی خود مبنی بر تسلیح و حمایت جدی از ارتش آزاد سوریه را رد کرد. در اثر این اقدام رییس جمهور ما الان در سوریه شاهد اتفاقات عجیب و غیر طبیعی هستیم. یکی از دلایل اصلی قدرت گرفتن گروه های تندرو اسلامگرا در سوریه نیز به همین خاطر بود."

او گفت:" به دلیل همین سیاست های اشتباه ما الان در سوریه بین دو انتخاب بد و بدتر گرفتار شده ایم . یا باید اسد را انتخاب کنیم و یا به قدرت رسیدن گروه های تندرو اسلامگرا را شاهد باشیم. این وضعیت به خاطر این است که دولت اوباما صحنه را ترک کرد و بر اوضاع مدیریت نداشت."

مک کین همچنین تسلط داعش بر شهر رمادی عراق را نیز از تبعات سیاست های اشتباه اوباما در منطقه خاورمیانه دانست.

مک کین یکی از مدافعان سر سخت ایده تسلیح مخالفان مسلح حکومت سوریه و حمله نظامی تحت یک ائتلاف بین المللی به سوریه به منظور ساقط کردن حکومت بشار اسد از قدرت است. او و برخی هم حزبی های تندرویش در سنا اخیرا  طرحی تصویب کرده اند که در قالب آن بیش از 500 میلیون دلار سلاح و تجهیزات نظامی به صورت مستقیم در اختیار گروه های کرد و سنی در عراق قرار داده شود. دولت اوباما تهدید کرده است این طرح را وتو خواهد کرد.
مرجع / عصر ایران
:
:
:
آخرین اخبار