تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۹
کد خبر: ۸۸۱۲۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
رئیس اداره ایدز وزارت بهداشت:
نیمی از جوانان راههای انتقال HIV را نمی‌دانند
رئیس اداره ایدز وزارت بهداشت با اشاره به مطالعات انجام شده در مورد میزان آگاهی جوانان از راههای انتقال HIV گفت: بیش از نیمی از جوانان ما در این زمینه اطلاعی ندارند.

عباس صداقت مدیرکل اداره ایدز وزارت بهداشت آخرین آمار شیوع بیماری ایدز در کشور را تشریح کرد.

وی گفت: کشور ما کشوری جوان است و نیمی از جمعیت آن را جوانان و کودکان تشکیل می‌دهند. این جوانان کنجکاو هستند تا رفتارهای پرخطر را تجربه کنند بنابراین نسبت به دیگر افراد بسیار آسیب پذیرتر در مقابل مخاطرات هستند.

صداقت افزود: بسیاری معتقدند که با رفتارهای پرخطر بسیار بیشتر از بار بیماری‌های آمیزشی است. بنابراین باید اقدامات ما به سمت کم شدن رفتارهای پرخطر پیش برود چون اگر جوانان ما مبتلا شوند باید تمام اقدامات وزارت کشور به سمت اقدامات درمانی، تامین دارو و توانبخشی سوق پیدا کند.

وی در مورد آخرین آمار مبتلایان به HIV در کشور تا پایان پاییز 93 را 29 هزار نفر اعلام کرد و گفت: در هیچ کشوری امکان سرشماری عمومی HIV وجود ندارد و بر اساس روش‌های تخمین تعداد کلی مبتلایان محاسبه می‌شود که بنابراین آخرین مدل‌سازی حاکی از ابتلای 90 هزار ایرانی در کشور به بیماری ایدز است.

رئیس اداره ایدز وزارت بهداشت 46 درصد مبتلایان را افرادی دانست که میان 25 تا 34 سال سن دارند و گفت: اگر فرض کنیم که 4 سال زمان می‌برد تا فرد برای آزمایشها مراجعه کند به این نتیجه می‌رسیم که سن ابتلای این 46 درصد 20 تا 30 سال است.

صداقت همچنین از اجرای برنامه نظام مراقبت جامع در کشور خبر داد و گفت: این نظام در میان 32 کشور منطقه مدیترانه منحصر به فرد است و بسیاری از کشورها خواهان کمک ما و استقرار این نظام در کشورشان هستند.

به گفته وی میزان آگاهی جوانان از راههای انتقال و باورهای غلط در مورد HIV در سال 79 نشان داد که  تنها 18 درصد جوانان از راههای انتقال HIV و مسائل مربوط به پیشگیری مطلع بودند.

وی در این زمینه افزود: همین مطالعات در سال 93 نشان داد که این درصد به عدد 40 افزایش یافته است و متاسفانه هنوز بیش از نیمی از جوانان ما از راههای انتقال HIV اطلاعی ندارند.

رئیس اداره ایدز وزارت بهداشت دو عامل اصلی انتقال HIV در کشور را تزریق مواد مخدر و روابط جنسی پرخطر عنوان کرد و گفت: آمارها نشان می‌دهد که از سال 65 که برنامه HIV در کشور اجرا شده است 67 درصد انتقال HIV به وسیله تزریق مشترک و 14 درصد آن به وسیله روابط جنسی پرخطر بوده است.

وی با بیان اینکه در سال 92 ، هزار و 600 نفر HIV مثبت ثبت شده است گفت: از این تعداد حدود 45 درصد به وسیله تزریق و 37 درصد از طریق رابطه جنسی پرخطر به HIV مبتلا شده اند.

به گفته صداقت از این تعداد حدود 500 نفر را زنان تشکیل می‌دهند.

وی همچنین با اشاره به اجرای برنامه چهارم جامع کشوری در مورد ایدز گفت: در برنامه سوم خوشبختانه بسیاری از مواردی که لحاظ شده بود عملیاتی شد و بسیاری از اهداف رسیدیم.

رئیس اداره ایدز وزارت بهداشت برنامه چهارم را یک برنامه پنجساله که از سال 94 تا 98 اجرایی می‌شود عنوان کرد و گفت: این برنامه اکنون منتظر تصویب نهایی و ابلاغ برای اجرا است که در ‌آن کاهش فاصله ثبت و تخمین مبتلایان، پیشگیری انتقال از مادر به نوزاد و پوشش درمان لحاظ شده است.
مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار