تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۶
کد خبر: ۸۸۱۳۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
معاون هواشناسی کشور:
سه هزار و 268 ایستگاه هواشناسی در کشور فعال است
معاون شبکه پایش هواشناسی کشور گفت: سه هزار و 268 ایستگاه هواشناسی در سراسر ایران فعال است.

مسعود حقیقت روز سه شنبه در نخستین نشست توسعه هواشناسی کشاورزی خوزستان در سرسرای اجتماعات اداره کل هواشناسی خوزستان در اهواز اظهار کرد: این ایستگاه ها از جمله اصلی، کشاورزی، جو بالا و رادار، تغییرات اقلیمی را برای کشور پایش می کنند.

وی افزود: در خوزستان نیز ایستگاه های متعددی در زمینه های مختلف فعال و تغییرات آب و هوایی را رصد می کنند.

حقیقت، به راه اندازی سامانه توسعه هواشناسی کاربردی (تهک) کشاورزی در پارسال در کشور اشاره کرد و ادامه داد: هدف از فعالیت این سامانه، کاربردی کردن اطلاعات ایستگاه های هواشناسی و انتقال اطلاعات در کوتاهترین زمان و بدون هزینه به کشاورزان و کاربران است.

معاون شبکه پایش هواشناسی کشور در خصوص مراحل اجرای سامانه تهک گفت:نیازسنجی، تهیه داده و محصول، ساماندهی توزیع داده و محصول، ظرفیت سازی، نظرسنجی و بازخورد و مستند سازی از جمله این مراحل است.

وی اظهار کرد: کاربران بخش کشاورزی و تولید مواد غذایی شامل بهره برداران و متخصصان هستند و هم اکنون، سازمان هواشناسی کشور، محصولات متعددی تولید و به کاربران عرضه می کند.

حقیقت اضافه کرد: ساماندهی توزیع داده و محصول برای بهره برداران(کشاورزان) شامل پلاکارد، سامانه پیامک، زیرنویس صدا و سیما، شوراهای محلی و دیگر موارد است.

معاون شبکه پایش هواشناسی کشور ادامه داد: بنابراین همه اطلاعات ایستگاه ها باید در کوتاهترین زمان ممکن به کاربر برسد که در غیر این صورت هیچ تاثیری ندارد.

وی گفت: سه عامل هواشناسی، آموزش عالی و جهاد کشاورزی باید به خوبی فعالیت کنند تا بازخورد خوبی برای کشاورز داشته باشد که نقش آموزش عالی، تربیت متخصصان جهاد کشاورزی است.

حقیقت در ادامه اظهار کرد: دو مقوله افزایش دمای هوا و افزایش جمعیت را پیش رو داریم که بخش کشاورزی باید این موارد را به دوش بکشد.

وی اضافه کرد: چندین سال است که کشور با بارش رگباری و پراکنده و کاهش بارش روبه رو هستیم که بر روی کشاورزی اثر می گذارد.

معاون شبکه پایش هواشناسی کشور در خصوص ناهنجاری های اقلیمی خاطرنشان کرد: سیل، خشکسالی، توفان و رگبارهای تاثیر گذار بر روی محصولات کشاورزی از جمله این ناهنجاری ها هستند.

در این نشست یک روزه که جمعی از مسوولان کشاورزی و مسوولان ایستگاه های هواشناسی خوزستان حضور داشتند،به سووالات برخی کشاورزان شرکت کننده پاسخ داده شد.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار