تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۲
کد خبر: ۸۸۱۴۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
تجربه شدیدترین سال خشکسالی در حوضه کرخه و مارون
معاون بهره برداری سازمان آب و برق خوزستان گفت: میزان بارندگی در فصل زراعی گذشته 196 میلی متر بود در حالی که باید بیش از 300 میلی متر باشد و این عدد نشان دهنده کاهش 40 درصدی بارش نسبت به سال زراعی قبلی و 46 درصد نسبت به سال‌های نرمال است.

هوشنگ حسونی‌زاده در نشست تعیین حق آبه کشت کشاورزی تابستان 29 اردیبهشت ماه در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: کاهش میزان بارندگی در فصل زراعی گذشته یعنی همان 6 ماهه دوم سال 93 و خشکسالی، میزان آب رودخانه‌های استان را به شدت کم کرد.

وی افزود: در حال حاضر مجموع ورودی آب رودخانه‌های استان 10 میلیارد و 754 میلیون متر مکعب است در حالی که باید بیش از 13 میلیارد متر مکعب باشد و به عبارتی میزان ورودی آب رودخانه‌ها نسبت به مدت مشابه 3 میلیارد متر مکعب یعنی 22 درصد کاهش داشته است.

معاون بهره برداری سازمان آب و برق خوزستان تصریح کرد: میزان آورد آب در حوضه کرخه 82 درصد و حوزه مارون 72 درصد کاهش داشته است و شدیدترین سال خشکسالی در این دو حوضه تجربه شد.

حسونی زاده عنوان کرد: در حال حاضر حجم مفید مخازن سدها 7 میلیارد و 591 متر مکعب است که امروز فقط 5 میلیارد و 796 میلیون متر مکعب آن قابل بهره برداری است و معضل اصلی ما در حوضه کرخه و مارون است که حجم مفید این مخزن این دو حوضه به ترتیب 3و 9 درصد است.

وی خاطرنشان کرد: به دلیل پایین بودن ورودی و آورد رودخانه های مارون و کرخه تولید انرژی در دو حوضه متوقف شده و مشکل کمبود آب آن ها مربوط به ورودی است.

حسونی زاده اظهار کرد: برداشت های مکرر از سرشاخه ها، توسعه کشت محصولات کشاورزی، خشکسالی، تغییر اقلیم و  آبگیری سدهای بالادست از جمله عوامل کاهش آورد رودخانه های استان بوده است و خشکسالی تاثیرگذارترین عامل در کاهش آورد آب به شمار می‌رود.

معاون سازمان آب و برق خوزستان تصریح کرد: امسال برای مصارف کشاورزی 9 میلیارد و 23 میلیون مترمکعب آب مصرف شده است.

همچنین در این نشست کوروش بهادری، مدیرکل هواشناسی خوزستان گفت: بارش در ایستگاه‌های استان شاخص منفی دارد و امسال میزان بارش در مناطق مختلف خوزستان 34 درصد کاهش داشته است و منطقه مشراگه در رامشیر بحرانی ترین وضعیت را در استان دارد و با توجه به کمبود بارندگی، افزایش دما را تا پایان سال زراعی در پیش خواهیم داشت.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار