تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۵
کد خبر: ۸۸۱۴۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
اطلاعات هواشناسی به کشاورزان نمی رسد/ریزگردها تهدیدی برای کشاورزی
مسئولا هواشناسی اعتقاد دارند که یکی از مشکلات کشاورزی این است که اطلاعات هواشناسی که بسیار مهم و حساس هستند به دست کشاورزی نمی رسید.

کوروش بهادری مدیرکل هواشناسی خوزستان در اولین جلسه توسعه هواشناسی کاربردی(تهک) کشاورزی کشور در اهواز اظهار کرد: هواشناسی در حوزه های مختلفی مانند هوانوردی، مدیریت برنامه ریزی شهری، سد سازی و غیره فعالیت می کند اما کشاورزی یکی از حوزه های مهم کاری هواشناسی است.

وی افزود: معتقد هستیم اطلاعاتی که در هواشناسی تولید می شود باید بدون واسطه و در اسرع وقت در اختیار کشاورز قرار بگیرد. محصول و زمین کشاورزی برای فعالیت در بخش کشاورزی ثابت بوده و این آب و هواست که تغییر می کند.

مدیرکل هواشناسی خوزستان تصریح کرد: اگر شرایط یخبندان در منطقه ای پیش بینی شود؛ کشاورز آن منطقه باید اطلاعات هواشناسی را در اسرع وقت دریافت کند تا تمهیدات لازم را انجام دهند.

بهادری یادآور شد: حلقه مفقودی ما در چند سال اخیر این است که اطلاعات در هواشناسی تولید می شود ولی به دست کشاورزان نمی رسد و این یک آسیب جدی به بخش کشاورزی است.

انتقاد از عدم حضور رئیس سازمان جهاد کشاورزی

وی با انتقاد از عدم حضور به موقع رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در این نشست گفت: یکی از اهداف برگزاری جلسه امروز این است که راهکارهای مناسبی را پیدا کرده تا اطلاعات هواشناسی را به موقع به دست همه برسانیم. این جلسه بیشترین کاربرد را برای بخش کشاورزی و کشاورزان دارد اما با وجود تاخیر در شروع برنامه رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان حضور پیدا نکرده است.

مدیرکل هواشناسی خوزستان در پایان گفت: امیدوارم با اتخاذ تصمیمات صحیح شاهد کشاورزی پویا، زنده و موفقی در خوزستان باشیم.

زهره پاشنه ساز، کارشناس هواشناسی خوزستان نیز در این جلسه عنوان کرد: برای صدور پیش بینی هواشناسی باید ابتدا از وضعیت حاضر منطقه اطلاعاتی را کسب کرد. بررسی نقشه های پیش آگاهی، جلسه بحث و صدور پیش بینی مراحل بعدی انجام این کار هستند.

وی اضافه کرد: سوئیچ سازمان هواشناسی کشور کلیه داده های جوی را به کارشناسان هواشناسی کشور ارائه می دهد. ماهواره هواشناسی وضعیت آسمان و نوع ابر را تا شعاع قابل تنظیم به ما نشان می دهد و از این ماهواره برای پیش بینی وضعیت هوا استفاه می کنیم.

کارشناس هواشناسی خوزستان بیان کرد: نقشه های واقعی که با توجه به داده های دیده بانی رسم می شوند هم در تعیین پیش بینی هوا به کار می روند. همچنین نقشه های پیش آگاهی که به فاصله هر ۶ ساعت یک بار سطوح مختلف جو و با توجه به معادلات عددی و پیچیده هواشناسی رسم می شود برای پیش بینی هوا مورد استفاده قرار می گیرند.

پاشنه ساز یادآور شد: برای پیش بینی هواشناسی، بخش دریایی نیز با بررسی وضعیت ارتفاع موج خلیج فارس نسبت به صدور پیش بینی اقدام می کنیم.

گنگ بودن آدرس سازمان هواشناسی

علی کرد، مدیر ترویج جهاد کشاورزی خوزستان در این جلسه وقتی برای سخنرانی دعوت شد ابتدا از گنگ بودن آدرس هواشناسی خوزستان انتقاد کرد و گفت: علت تاخیر برای حضور در این جلسه گنگ بودن آدرس هواشناسی خوزستان بود. دعوتنامه این جلسه روز گذشته به دست جهاد کشاورزی خوزستان رسید و رئیس سازمان نیز به دلیل حضور در جلسه ای دیگر نتوانست به این جلسه بیاید.

وی افزود: آب، خاک و به ویژه هوا برای کشاورزی بسیار مهم است. در کشور آلمان ۳۰ درصد کشاورزی بر اساس منابع طبیعی و ۷۰ درصد نیز بر اساس دانش کشاورزی است. متاسفانه در ایران ۷۰ درصد کشاورزی بر اساس منابع و ۳۰ درصد نیز بر اساس دانش کشاورزی است.

مدیر ترویج جهاد کشاورزی خوزستان بیان کرد: در حوزه اجرایی کردن طرح ۵۵۰ هزار هکتاری زمین بایر را دایر می کنیم اما لازم است که به جای افزایش در سطح به دنبال افزایش میزان محصولات تولیدی باشیم.

کرد یادآور شد: باید دانش کشاورزی میان کشاورزان افزایش پیدا کند و از نعمت آب، خاک و آفتاب نهایت استفاده لازم را ببریم. برای اینکه در هر بخشی به پیشرفت های چشمگیری دست پیدا کنیم باید تهدیدها و فرصت های مرتبط با آن بخش را بررسی کنیم.

ریزگردها به کشاورزی ضربه می زند

وی عنوان کرد: یکی از تهدیدهای استان خوزستان، مسئله ریزگردها است که به کشاورزی نیز آسیب می زند. هواشناسی برای بخش کشاورزی از اهمیت بسیار بالایی برخودار بوده و در زمینه آبیاری، نحوه شخم و تمامی کارهای کشاورزی خیلی نقش موثر گذاری دارد.

مدیر ترویج جهاد کشاورزی خوزستان تاکید کرد: باید تمامی فرصت ها و تهدیدهای بخش کشاورزی و خارج از این بخش را مورد بررسی قرار داد. در بخش کشاوری مثل سایر بخش ها نباید سنتی عمل کرده و باید دانش لازم را داشته باشیم. نیاز به یک همکاری دو جانبه و مکتوب با هواشناسی خوزستان هستیم. در حوزه کشاورزی اگر هواشناسی را در بخش برداشت محصولات جدی بگیریم و آموزش های لازم را ارائه دهیم خیلی موفق خواهیم بود.

مسعود حقیقت رئیس اداره هواشناسی کشاورزی کشور نیز در این جلسه سخنرانی خود را با انتقاد شدید از جهاد کشاورزی گفت: وقتی که مسئولان جهاد کشاورزی این استان آدرس محل اداره هواشناسی را نداشته باشد دیگر نمی دانیم که در مورد آن باید چه حرفی زد.

وی عنوان کرد: تغییر اقلیم و کشاورزی یکی از مسائل روز جهان بوده و نقش هواشناسی در کاهش اثرات منفی و ضررهای وارده به این بخش بسیار مهم است. در بسیاری از کشورهای جهان متخصصان کشاورزی، دانشگاه و کشاورزان دور هم تشکیل جلسه داده و با یکدیگر تبادل تجربه می کنند.

رئیس اداره هواشناسی کشاورزی کشور ادامه داد: امروزه در سراسر جهان با دو مقوله افزایش دمای هوا و افزایش جمعیت روبر هستیم که بار مسئولیت هر دو بخش را بخش کشاورزی به دوش می کشد. در گذشته سه روز متوالی شاهد بارش باران بودیم اما اکنون یک باران می بارد و باران بعدی را پس از گذشت چند روز شاهد هستیم.

افزایش دمای زمین

حقیقت بیان کرد: امروزه بیشتر شاهد بارش های پراکنده هستیم که این بارش های پراکنده و رگباری بر وضعیت کشاورزی کشور تاثیر می گذارد. در ۱۴۰ سال اخیر کره زمین افزایش دمای هوای بین نیم تا یک درجه را داشته است.

وی یادآور شد: گرم شدن کره زمین، فعالیت های کشاورزی را تحت تاثیر قرار می دهد. این افزایش دما تولید دام، طیور و محصولات کشاورزی را تحت شعاع خود قرار می دهد.

رئیس اداره هواشناسی کشاورزی کشور تاکید کرد: در دهه های اخیر شاهد سیل، طوفان، رگبار و زمین لرزه هستیم. در کشور سه هزار و ۲۶۸ ایستگاه داریم که این ایستگاه ها جو و تغییرات اقلیمی را پایش می کنند.

حقیقت اضافه کرد: اگر می خواهیم کشاورزی استان را توسعه داده و شاهد پیشرفت باشیم باید جهاد کشاورزی، کشاورزان، هواشناسی و دانشگاه در کنار یکدیگر برای حرکت موتور کشاورزی استان فعالیت کنند. هر کدام از این ارگان ها خوب فعالیت نکند به کشاورزی استان ضربه وارد کرده و لطمه می زند.

وی با تاکید بر اینکه نقش آموزش عالی در تربیت متخصصان بخش کشاورزی بسیار پر رنگ است، گفت: معرفی محصولات جدید با عملکرد بالا و سازگار با اقلیم منطقه، معرفی محدودیت های محیطی و شناخت پتانسیل های اقلیمی منطقه به منظور تهیه بهترین الگوی کشت و ارائه مدل های آب و هوای محصول، تعیین و شناخت روابط بین عوامل جوی و طغیان آفات و بیماری ها و تعیین مناسب ترین زمان مبارزه با آنها، بررسی و شناخت تاثیر عوامل اقلیمی برای روی موجودات زنده و تقسیم بندی اقلیمی مناطق مختلف استان به منظور کاشت محصولات مختلف و سازگار با اقلیم موجود از جمله اهداف هواشناسی کشاورزی است.

رئیس اداره هواشناسی کشاورزی کشور اضافه کرد: سامانه توسعه هواشناسی کاربردی (تهک) کشاورزی را برای خدمت به کشاورزان است و ادعای شق القمر کردن هم نداریم. می خواهیم اطلاعات تولیدی بدون هیچ هزینه و صرف زمانی در اختیار کشاورزان قرار دهیم.

حقیقت تصریح کرد: شناسایی کاربران نهایی، نیاز سنجی، تهیه داده و محصول، سامانه های توزیع داده و محصول، ظرفیت سازی، نظرسنجی و بازخورد و مستند سازی هفت مرحله اجرایی شدن سامانه تهک در کشور هستند.

مرجع / مـهـر
:
:
:
آخرین اخبار