تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۰
کد خبر: ۸۸۱۸۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
چرا همه فکر می‌کنند سرطان دارند؟
رئيس مركز تحقيقات سرطان دانشگاه علوم​پزشكي جندي​شاپور اهواز گفت: براي جلوگيري از ايجاد تشويش و التهاب در جامعه، به آمارها و ارقام مربوط به سرطان كه در شبكه​هاي اجتماعي و فضاي مجازي منتشر مي​شود، استناد نكنيد؛ تنها مرجع معتبر براي اين آمارها مركز تحقيقات سرطان است.

دكتر عبدالحسين طلايي​زاده اظهار كرد: خوشبختانه آمار سرطان در كشور ما نسبت به كشورهاي غربي كمتر و شايع​ترين نوع سرطان​ها نيز در ایران نسبت به اين كشورها متفاوت است. در مجموع می توان گفت ابتلا به سرطان در كشور ايران نسبت به كشورهاي غربي كمتر يا حداقل مساوي است.

وي ادامه داد: سرطان در كشور يك مسأله جدي است‎؛ سرطان ها در اغلب جوامع با كنترل حوادث و تصادفات، دومين عامل مرگ و مير است. اين در حالي است كه در كشور ایران پس از بيماري​هاي قلبي و عروق و حوادث و تصادفات، سومين عامل مرگ و مير به شمار می رود.

رئيس مركز تحقيقات سرطان دانشگاه علوم​پزشكي جندي​شاپور اهواز اظهار كرد: شايع ترين نوع سرطان​ها در كشور سرطان​هاي دستگاه گوارش و در رأس آن ها سرطان معده قرار دارد. و در كنار آن نيز سرطان​هاي روده بزرگ است اما به طور اختصاصی شايع​ترين سرطان در خانم​ها سرطان سينه و در آقايان سرطان مثانه و پروستات است.

طلايي​زاده عنوان كرد: سالانه در خوزستان از هر صدهزار نفر 13 نفر به سرطان معده و سپس روده و در كشور سالانه بين 75 هزار تا 78 هزار نفر به انواع سرطان ها مبتلا مي​شوند. در استان خوزستان پراكندگي انواع سرطان​ها تفاوت زيادي با استان هاي ديگر ندارد. در نتيجه مي​توان گفت همان عواملي كه در استان هاي ديگر موجب ايجاد سرطان مي​شوند، تقريبا در استان خوزستان نيز وجود دارد.

وي ادامه داد: اگرچه برخي عوامل محيطي ممكن است در ابتلا به سرطان تأثيرگذارتر باشند اما ارتباط دادن عوامل محيطي و ساير عوامل به این بیماری، هر چه هست بر اساس حدس و گمان است. چون كار تحقيقاتي شناخته شده و مدون كه مثلا ريزگردها در ابتلا به سرطان مؤثرند، انجام نشده و خبرهايي مبني بر اينكه ريزگردها موجب افزايش سرطان در استان خوزستان شده، بر اساس يك حدس و گمان است چون يك كار تحقيقاتي ثابت شده، انجام نشده است. البته تحقيقات زيادي در زمينه تأثيرگذاري عوامل محيطي بر بيماريهاي بدخيم عفوني، تنفسي، گوارشي، و بيماري هاي غير بدخيم در حال انجام است که مشخص می کند ريزگردها حاوی عامل مواد شيمیايي در هوا و خاك است و هر كدام مي​تواند تأثير خود را بر اين بيماريها داشته باشد.

رئيس مركز تحقيقات سرطان دانشگاه علوم​پزشكي جندي​شاپور اهواز گفت: عوامل محيطي موثر در بيماريها از جمله سرطان را مي​توان كنترل كرد اما برخي عوامل از جمله عوامل ژنتيكي غيرقابل كنترل هستند. اگرچه اين عوامل قابل دستكاري نيستند ولي علم پزشكي در حال رفتن به سمت و سويي است كه از طريق اصلاح ژن​ها، در اين زمينه عملكردي داشته باشد. ولي آنچه كه اكنون در دسترس​تر و انجام ​شدني است مداخله در عوامل محيطي و اصلاح اين عوامل است.

طلايي​زاده اظهار كرد: با توجه به اينكه سرطان​ها قابل پيشگيري هستند؛ يكي از روشهاي پيشگيري از اين نوع بيماريها داشتن روش مناسب زندگي است. در روش مناسب زندگي، افراد بايد مواد غذايي سالم و فاقد تركيبات غير ارگانيك و مضر مانند نتيرات​ها، را استفاده كنند. همچنين از ميوه​جات و سبزيجات و ساير محصولات فاقد سموم شيميايي استفاده كنند، غذاهايي مصرفي نیز غذاهای مانده نباشد.

وي افزود: در بحث عوامل محيطي نيز لازم است از انتشار دود كارخانه​جات نفتي و ساير صنايع و همچنين پخش انواع امواج الكترومغناطيسي ممانعت شود و تا جايي كه امكان دارد انسان در معرض اين امواج قرار نگيرد. البته در زمينه پيشگيري از سرطان كارهايي صورت گرفته اما سيستماتيك نبوده اند. بنابراين لازم است اين كارها سيستماتيك و با مشاوره مراكز تحقيقاتي انجام بگيرد تا تأثيرگذاري بيشتري داشته باشد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم​پزشكي جندي​شاپور اهواز گفت: ابتلا به سرطان سينه در خانم​ها در كشور ما يك پنجم كشورهاي غربي است و آمار بالايي در مقايسه با اين كشورها ندارد. اما با تشخيص به هنگام، اين بيماري قابل علاج​تر و نتيجه درمان بهتر خواهد بود. همچنين فرد طول عمر بيشتري خواهد داشت و پس از جراحي آسيب كمتري به بافت وارد مي​شود. بنابراين تشخيص به هنگام بيماري سرطان در روند درمان بسيار ضروري و تأثيرگذارتر است.

طلايي​زاده ادامه داد: انجام تمهيدات غربالگري و بيماري​يابي براي چهار نوع سرطان از جمله سرطان سينه در خانم​ها، سرطان پروستات در آقايان و سرطان​هاي معده و روده ضروري است لذا انجام يك روش ساده و ارزان​قيمت به شرطي كه شركت​هاي بيمه آن را بپذيرند، بسيار حائز اهمیت است.

وي افزود: براي تشخيص يك راه بهتر و راحت​تر براي غربالگري اين چهار نوع سرطان، كارگروه​هايي تشكيل داديم كه کارشناسان ما در زمينه راديولوژي، پاتولوژي، جراحي سرطان، گوارش، آنكولوژي  گردهم آمدند تا بهترين روش را با توجيهات علمي جهت كار غربالگري انجام دهند و آن را به متوليان درمان كشور ارائه دهند تا مورد استفاده قرار گيرد.

رئيس مركز تحقيقات سرطان دانشگاه علوم​پزشكي جندي​شاپور اهواز عنوان کرد: با اجراي طرح تحول نظام سلامت، بسياري از داروها و بيشتر آزمايشات تشخيص سرطان تحت پوشش بيمه قرار گرفت. در حال حاضر نيز انجمن​هاي خيريه بسياري جهت كمك به بيماران سرطاني در حال فعاليت هستند و بخش عمده​اي از مابه​التفاوت سهم بيمار را هم مي​پذيرند.

طلايي​زاده با بيان اينكه نيترات​ها مي​توانند عامل اصلي در ابتلاء به سرطان هاي گوارشي بخصوص سرطان معده مؤثر باشند، اظهار كرد: اينكه تا چه اندازه مواد غذايي حاوي نيترات و يا سمومي همچون آفلاتوكسين كه ميزان غيرمجاز آن عامل مهمي در ابتلا به سرطان به شمار مي​رود، هستند؟، بايد مورد بررسي قرار بگيرد. البته در مركز تحقيقات سرطان، در خصوص ميزان آفلاتوكسين در شيرهاي پاستوريزه بررسی هایی انجام داديم كه خوشبختانه اين ميزان بالاتر از حد غیرمجاز نبود. همچنين عنوان مي​شد كه نان خشكي كه به دام​ها داده مي‌شود، كپك زده است و ميزان آفلاتوكسين بالايي داشته که موجب ایجاد سرطان می‌شود. اما با بررسي​هاي انجام شده مشخص شد اينگونه نبوده و میزان آفلاتوکسین در حد نگران کننده‌ای نیست.

وي اظهار كرد: لفظ سونامي سرطان يك لفظ غلطي است كه با انتشار آن در جامعه، ترس و واهمه بي​موردي در دل مردم ايجاد شد. به طوري كه مردم بي​دليل تصور مي​كنند كه سرطان گرفته​اند. هرچند بهتر است افراد از علائم سرطان آگاه باشند، اما هر نشانه​اي نبايد به سرطان ربط داده شود. ترس و واهمه بي​مورد ايجاد كردن در جامعه خطرات خاص خود را دارد. به طوري كه استرس​هاي مداوم سيستم ايمني را تضعيف كرده و ترس از سرطان نيز ممكن است عامل ايجاد بيماري باشد. بنابراين پرهيز از اين استرس​ها در زندگي ضروري است.

رئيس مركز تحقيقات سرطان دانشگاه علوم​پزشكي جندي​شاپور اهواز عنوان كرد: از آنجايي كه سرطان عامل واحدي ندارد، بنابراين انجام يك كار واحد و منحصر به فرد براي پيشگيري از سرطان ممكن نيست و می توان با انجام مجموعه​اي از كارها از اين بيماري در آينده جلوگيري کرد. داشتن سبك زندگي صحيح، ورزش، جلوگيري از بي​تحركي، داشتن شادابي، پرهيز از استرس​ها، تغذيه سالم و استفاده از سبزيجات تازه و ارگانيك و فاقد آلودگي و جلوگيري از ايجاد عفونت​هاي مختلف، از جمله عوامل مؤثر در پيشگيري از سرطان بشمار مي​رود.

طلايي​زاده گفت: برخي از عوامل نيز وجود دارند كه به دست مردم قابل كنترل نيستند بلكه بايد توسط دولتمردان و مسوولان انجام شود؛ از جمله اين اقدامات مي​توان به پيشگيري از انتشار آلودگي​هاي محيطي مانند دود خودروها و ترافيك، آلودگي ناشي از دود كارخانه​جات و ديگر موارد اشاره كرد. همچنين لازم است فاضلا​بها به خوبي تصفيه شوند و از ورود فاضلاب به بخش آب شرب جلوگيري به عمل آيد. از انتشار فاضلاب​ها نیز در سطح معابر باید پيشگيري كنند چون زماني كه فاضلاب​ها در سطح معابر خشك شود، در هوا پخش شده و اين عاملي براي بيماري خواهد بود. توجه به اين نكته نيز حائز اهميت است كه سيم هاي برق فشار قوي كه از نزديك آپارتمان​هاي بلند عبور مي​كنند بسيار خطرناكند. در نتيجه لازم است تمهيدات مناسب در اين زمينه انديشيده شود.

وي خاطرنشان كرد: تاكنون به طور صد در صد نوع مواد شيميايي، تركيبات مضر و نوع ميكروب​ها در ريزگردها هنوز ثابت نشده است. اما آنچه كه مسلم است، اين است كه ريزگردها بر سلامت انسان تأثير بد مي​گذارد و كيفيت زندگي را كاهش مي​دهد اما اينكه كسي بگويد اين ريزگردها داراي مواد راديواكتيو است، هنوز ثابت نشده و نبايد كسي از مطرح كردن اين موضوع به نفع خود استفاده كند.

رئيس مركز تحقيقات سرطان دانشگاه علوم​پزشكي جندي​شاپور اهواز گفت: هيچكدام از آمارها و ارقامي كه در شبكه​هاي اجتماعي در مورد ميزان سرطان مطرح مي​شود را تأييد نمي​كنيم چون هيچكدام از آنها پايه و اساس ندارد و بعضا مغرضانه و با اهداف سياسي، اجتماعي يا فرهنگي و براي ايجاد ترس و واهمه در دل مردم پخش مي​كند.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار