تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۷
کد خبر: ۸۸۲۳۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
اعلام جزییات وام جدید مسکن و اقساط ماهانه
معاون اعتبارات بانک مرکزی گفت: میزان اقساط ماهیانه وام ۸۰ میلیون تومانی مسکن یک میلیون و ۱۵۰ هزارتومان، وام ۶۰ میلیونی ۸۶۲ هزارتومان و وام ۴۰ میلیونی نیز ۵۷۵ هزارتومان است.

اصغر میرمحمد صادقی با تشریح جزئیات دو مصوبه جدید شورای پول و اعتبار درباره تسهیلات خرید و ساخت مسکن گفت: با تلاش بانک مرکزی برای رونق مسکن و خروج مسکن از رکود، شورای پول و اعتبار در جلسه شب گذشته خود دو مصوبه در اینباره داشت. نخست ایجاد حساب صندوق پس انداز مسکن یکم برای خانه اولی هاست و کسانی می توانند از تسهیلات این صندوق استفاده کنند که از تسهیلات بانک مسکن و سایر بانک ها جهت خرید یا احداث مسکن استفاده نکرده باشند و همچنین از امکانات دولتی برای تهیه مسکن استفاده نکرده باشند، ضمن اینکه زمین، واحد مسکونی یا تسهیلات یارانه ای برای خرید یا احداث مسکن و همچنین از مسکن مهر نیز استفاده نکرده باشند.

معاون اعتبارات بانک مرکزی اظهارداشت: شرایط سپرده گذاری در حساب صندوق پس انداز یکم به اینصورت است که دوره سپرده گذاری حداقل یکسال باشد و به ازای هر شش ماه یک برابر سپرده گذاری تسهیلات پرداخت می شود یعنی اگر فردی ۱۰ میلیون تومان سپرده گذاری کند در مدت یکسال می تواند ۲۰ میلیون تومان تسهیلات دریافت کند که با احتساب ۱۰ میلیون سپرده خود فرد،  ۳۰ میلیون تومان می شود.

وی با بیان اینکه به این سپرده سود تعلق نمی گیرد افزود: اگر سپرده گذار به هر نحوی انصراف دهد سود سپرده کوتاه مدت که فعلا ۱۰ درصد است و ممکن است در آینده تغییر کند به وی تعلق می گیرد. سقف تسهیلات مسکن برای خانه اولی ها در تهران ۸۰ میلیون تومان، شهرهای بزرگ بالای ۲۰۰ هزار نفر ۶۰ میلیون تومان و سایر شهرها ۴۰ میلیون تومان و نرخ سود این تسهیلات ۱۴ درصد با بازپرداخت حداکثر ۱۲ سال است.

میرمحمدصادقی بیان داشت: دیگر سپرده گذارانی که در صندوق سپرده گذاری ممتاز بانک مسکن حساب دارند به هیچ وجه نمی توانند از مزایای آن صندوق در حساب صندوق پس انداز یکم استفاده کنند. با توجه به بررسی های بانک مرکزی قرار شد منابع اجرای این طرح از محل وصولی اقساط مسکن مهر در ۷ سال آینده تأمین شود، از اینرو بانک مسکن باید منابع خود را مدیریت کند و حق ندارد از محل منابع وصولی پُرقدرت بانک مرکزی در این خصوص استفاده کند.

این مقام مسئول در بانک مرکزی گفت: با بررسی هایی که انجام داده ایم حداقل افرادی که می توانند از تسهیلات حساب صندوق پس انداز یکم استفاده کنند ۸۴ هزار نفر است که باید توزیع این تعداد در کل کشور انجام شود.  در بازپرداخت حداکثر ۱۲ ساله، اقساط ماهانه برای وام ۸۰ میلیون تومانی یک میلیون و ۱۵۰ هزار تومان، وام ۶۰ میلیون تومانی ۸۶۲ هزار تومان و اقساط ماهانه در بازپرداخت ۱۲ ساله برای وام ۴۰ میلیون تومانی ۵۷۵ هزار تومان است.

معاون اعتبارات بانک مرکزی اظهارداشت: تا فردا این مصوبه را به بانک مسکن ابلاغ می کنیم و اگر در هفته آینده بانک مسکن دستورالعمل مربوط را به ما منعکس کند، پیش بینی ما این است که تا آخر هفته آینده تأیید دستورالعمل را ابلاغ کنیم. مصوبه دوم شورای پول و اعتبار، اعطای وام خرید و ساخت مسکن از جانب بانک های تجاری دولتی و خصوصی به جز بانک های تخصصی به متقاضیان بود که از سال ۹۰ ارائه اینگونه از تسهیلات به جز بانک مسکن در بقیه بانک ها ممنوع شده بود.  

میرمحمدصادقی افزود: بر اساس این مصوبه، بانک های تجاری دولتی و خصوصی به جز بانک های تخصصی می توانند به متقاضیان در تهران ۶۰ میلیون تومان، در شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر ۵۰ میلیون تومان و برای سایر مناطق شهری ۴۰ میلیون تومان وام خرید و ساخت مسکن پرداخت کنند.

وی گفت: بر اساس مصوبه شورای پول و اعتبار، نرخ سود اینگونه تسهیلات برای خرید مسکن ۲۱ درصد و برای مشارکت در ساخت مسکن حداکثر ۲۴ درصد است که در فروش اقساطی به ۲۱ درصد می رسد. این بانک ها می توانند حداکثر تا ۸۰ درصد در ساخت مسکن مشارکت داشته باشند؛ البته مدت بازپرداخت تسهیلات خرید و ساخت مسکن این بانک ها به تفاهم میان متقاضی و بانک بستگی دارد.

این مقام مسئول در بانک مرکزی تصریح کرد: کسانی که نتوانند در حساب صندوق پس انداز یکم ثبت نام کنند این امکان را دارند که بدون سپرده گذاری از تسهیلات وام مسکن بانک های تجاری استفاده کنند. با محاسباتی که انجام دادیم تسهیلات جدید فقط رونق بخش مسکن، ساخت و ساز و مشاغل پایین دستی آن را را در پی دارد و به هیچ وجه اثر تورمی نخواهد داشت.
مرجع / مـهـر
:
:
:
آخرین اخبار