تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۲
کد خبر: ۸۸۲۴۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
در پی توقف 12 روزه کشتارگاه اهواز؛
گوشت مورد نیاز اهواز ازشهرهای آبادان، دزفول و شوشتر تامین می شود
در پی توقف 12 روزه کشتار دام سبک در شهرستان اهواز به دلیل اختلاف نظر بین قصابان و مدیر شرکت کشتارگاه صنعتی این شهرستان گوشت مورد نیاز شهروندان اهوازی از شهرهای آبادان، دزفول و شوشتر تامین می شود.

معاون سلامت دامپزشکی خوزستان روز پنجشنبه از ادامه توقف فعالیت کشتارگاه دام اهواز خبر داد و افزود: کشتار دام سبک در این محل به دلیل اختلافات صنفی و درون بخشی میان بهره بردار کشتارگاه و صنوف شاغل در کشتارگاه همچون صنف قصابان، چوبداران و سلاخ ها متوقف شده است.

رضا اسدی اضافه کرد: دامپزشکی استان بر اساس ضوابط و مقررات، برای حفظ سلامت جامعه و جلوگیری از احتمال کشتار غیر مجاز دام اجازه داده که با رعایت ضوابط بهداشتی همچون حمل و نقل بهداشتی و برچسب گذاری، گوشت مورد نیاز اهواز از کشتارگاه های شهرهای اطراف تامین شود.

وی با بیان اینکه فقط کشتار دام سبک در اهواز انجام نمی شود و کشتار دام سنگین طبق روال در حال انجام است ادامه داد: روزانه حدود دو هزار تا دو هزار و 500 لاشه دام سبک از کشتارگاه های آبادان، دزفول و شوشتر به اهواز منتقل می شود.

اسدی همکاری مسوولان برای راه اندازی هر چه سریع تر کشتارگاه اهواز را خواستار شد و گفت: در این مدت جلسات متعددی با صنوف و بهره بردار کشتارگاه برگزار شده که متاسفانه توافقات، بعد از جلسه اجرا نشده است.

وی اصل تایید یک لاشه را داشتن مهر دامپزشکی عنوان کرد و افزود: هم اکنون بازرسان دامپزشکی به صورت شبانه روزی بر اماکن عرضه گوشت نظارت دارند و با موارد تخلف برخورد می کنند.

اسدی توصیه کرد: شهروندان گوشت مورد نیاز خود را از مراکز مجاز خریداری کنند و توجه داشته باشند که گوشت ممهور به مهر دامپزشکی و دارای برچسب باشد.

وی تصریح کرد: ایجاد هر گونه اختلال در کشتار در هر شهری ممکن است باعث ایجاد تخلفاتیت شود اما آنچه مهم است نحوه برخورد با تخلفات است که چنانچه گزارشی از سوی مردم دریافت شود در اسرع وقت رسیدگی می کنیم.

معاون دامپزشکی خوزستان در ادامه با اشاره به روند راه اندازی کشتارگاه دام اهواز گفت: این پروژه با هدف تامین گوشت و فرآورده خام دامی سالم از یک محل بهداشتی ساخته شده است.

وی اظهار کرد: ساخت این کشتارگاه از سال 91 آغاز و در بهمن ماه 92 تکمیل شد اما روند بهره برداری از آن طولانی و در اواخر سال 93 راه اندازی شد که چند ماه بعد از راه اندازی نیز با مشکل روبه رو شده است.

حدود 50 درصد کشتار استان در اهواز انجام می شود و متوسط کشتار روزانه این کشتارگاه یکهزار و 300 راس در روز است.

کشتارگاه سنتی اهواز، در سال 72 به صورت موقت و مشروط از درون شهر به محل فعلی خود در جاده بقایی منتقل شد تا پس از ساخت کشتارگاه صنعتی (در منطقه زرگان) تعطیل شود.

به دلیل اجرا نشدن کشتارگاه صنعتی و فشارهای بهداشت و دامپزشکی شهرداری اهواز واحدی را با عنوان کشتارگاه صنعتی، جنب کشتارگاه سنتی ساخته است که اکنون به بهره برداری رسیده است.

علیرغم بهبود وضعیت کشتار با راه اندازی این کشتارگاه اما این واحد صنعتی به دلیل محل استقرار که در نزدیکی چند روستا قرار دارد، نتوانسته مجوزهای لازم را از دامپزشکی و محیط زیست اخذ کند.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار