تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۲:۴۹
کد خبر: ۸۸۲۵۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
دهمین سالگرد درگذشت اسطوره فوتبال آبادان برگزار شد
دهمین سالگرد درگذشت مرحوم منوچهر سالیا اسطوره فوتبال آبادان در این شهر برگزار شد.

در این مراسم که روز جمعه در جوار مزار این مرحوم واقع در بهشت زهرا آبادان برگزار شد، جمعی از پیشکسوتان فوتبال این شهر و استان خوزستان و جمعی از مسوولان شهری آبادان حضور داشتند.

مدیرعامل و عضو هیات مدیره کانون پیشکسوتان آبادان در این مراسم به خبرنگار ایرنا گفت:حدود 60 سال پیش باشگاهی به نام البرز از سوی عزیز سالیا که در رشته دوو میدانی فعالیت داشت راه اندازی شد و تعدادی از جوانانی که در آن مقطع سنی خردسالی بودند، گرد هم آمده و شروع به کار کردند.

نصرالله بم زاده افزود: یکی از افرادی که آن زمان در این باشگاه فعالیت چشمگیری داشت مرحوم منوچهر سالیا بود که پس از دو سال و با همکاری افرادی همچون حمید جاسمیان و رضا دهداری باشگاه جم به شاهین تبدیل شد.

وی اظهار کرد:با وجود برخی ناملایمات، این اسطوره فوتبال دست از فوتبال برنداشت و حتی در کسوت مربیگری نیز به جامعه ورزش کمک زیادی کرد.

بم زاده افزود: سالیا در زمان جنگ تحمیلی نیز با تشکیل تیم مهاجران در شیراز هدایت این تیم را به عهده داشت و هرگز اجازه نداد چراغ فوتبال خاموش شود.

این پیشکسوت فوتبال بانی به روی کار آمدن تیم نفت آبادان را شخص منوچهر سالیا دانست و گفت: سالیا حق بزرگی بر گردن فوتبال آبادان دارد و ما امروز گردهم آمده ایم تا یادو خاطره وی را زنده کنیم.

یکی دیگر از پیشکسوتان فوتبال آبادان گفت: سالیا از مردان بی ادعای فوتبال آبادان بود.

حبیب گله داری افزود:حق انسان های پاکباخته ای همچون منوچهر سالیا نادیده گرفته شده است، لذا وجود دفتری برای رسیدگی به امور پیشکسوتان لازم است.

وی اظهار داشت: جوانان ورزشکاری در آبادان هستند که نیاز به حمایت های سخت افزاری و نرم افزاری همچون تجهیزات، امکانات و زمین دارند که باید در پرداختن به این موضوع و تامین و رفع نیازهای آنان تلاش شود.

گله داری افزود:برخی از افراد برخوردهای نامناسبی دارند و این راهی نیست که مرحوم سالیا بر آن تاکید داشت و یا آن را دنبال می کرد.

سرمربی سابق تیم فوتبال صنعت نفت آبادان با تاکید بر اینکه باید درس های زیادی از اخلاق مداری مرحوم سالیا آموخت، اظهار داشت: وجود تشکیلاتی برای تعیین و تشخیص فوتبالی از غیر فوتبالی ضروری است.

منوچهر سالیا یکی ازپیشکسوتان فوتبال آبادان بعد از ظهر شنبه 31 اردیبهشت ماه سال 84 پس از بازگشت از تمرین تیم جم براثر عارضه قلبی فوت کرد.

مرحوم سالیا سال ‎ 1317در یک خانواده کارگری در آبادان دیده به جهان گشود از ‎ 13سالگی با توجه به علاقه ای که به فوتبال داشت توسط مرحوم 'پرویز دهداری' به ورزش روی آورد.

وی از سال ‎ 1338با ورود به تیم جم آبادان که بعد نامش به شاهین تبدیل شد به شکل حرفه ای فوتبال را آغاز کرد و سال ها در کنار مرحوم دهداری ،مرحوم حمید برمکی، حمید جاسمیان، پورجانکی، دکترصفریان و علمداری توپ زد.

وی سال ‎ 1346با فوتبال قهرمانی خداحافظی کرد ولی با توجه به علاقه ای که به فوتبال داشت از همان سال درکسوت مربیگری کار کرد و شاگردان زیادی تربیت و تحویل جامعه فوتبال ایران داد.

او همچنین در سال ‎ 1355به عنوان مربی تیم صنعت نفت آبادان برگزیده شد و مدتی هدایت این تیم رابه عهده داشت .

سالیا درسال های اخیر با تشکیل تیم جم درآبادان همراه فوتبال بود تا اینکه شمع عمرش در بعدازظهر شنبه 31 اردیبهشت 1384 در سن ‎ 67سالگی به خاموشی گرایید.‬‬‬
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار