تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۶
کد خبر: ۸۸۳۲۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
گزارشی از بازی های رایانه حوزه دفاع مقدس؛
نبرد خرمشهر را بازی کنید
بعضی برای گفتن از خرمشهر و آزادی آن، قالب امروز را برگزیده و به بازی رایانه‌ای روی آورده‌اند. قالبی که می‌تواند برای کودک و نوجوان جذاب باشد اما کمتر بازی و کتاب جذابی در این زمینه وجود دارد.

راننده تاکسی پیچ رادیو را باز کرد؛ مجری با آب و تاب از آزادی خرمشهر می‌گفت. دخترک که چیز زیادی از کلمات سنگین مجری نمی‌دانست رو به مادرش کرد و پرسید: مامان یعنی چی خرمشهر آزاد شد و  مادر از آدم‌های شجاعی گفت که رفتند و با دشمن جنگیدند و شهر و مردمش را نجات دادند. دخترک، خیره به مادرش نگاه می‌کند. آخر سر گفت: همه آن آدم‌ها شبیه مرد عنکبوتی بودند مامان، مگه نه؟... با خودم گفتم: نه عزیزم شبیه مرد عنکبوتی نبودند. آنها هم مثل من و تو مادر و پدر و خواهر و برادر داشتند. زن و زندگی‌شان را دوست داشتند اما... بغض گلویم را می‌گیرد و با خودم می‌گویم: بچه‌های امروز چه تصوری از جنگ دارند؟

ما بزرگ‌ترها که تا اندازه‌ای جنگ را درک کردیم و می‌دانیم جوانانی که از جان و خانه و خانواده خود گذشتند تا امروز بهتری را برای من و تو بسازند، اسطوره و ابرانسان نبودند؛ آنها هم مثل من و تو دلشان می‌خواست بمانند و زندگی کنند و خوش باشند اما آسایش و زندگی خود را فدا کردند تا آدم‌های بیشتری زنده بمانند و زندگی کنند.

چکونه می‌توان با کودک امروز از محمد جهان‌ارا و همه یارانش گفت؟ بعضی برای گفتن از خرمشهر و آزادی آن، قالب و زبان امروز را برگزیده و به بازی رایانه‌ای روی آورده‌اند. قالبی که می‌تواند برای کودک و نوجوان جذاب باشد.

«چریک»، یکی از این بازی‌های رایانه‌ای است. این بازی با حال و هوای دفاع مقدس و با محوریت مقاومت یک رزمنده در خرمشهر و در روزهای نخستین جنگ ساخته شده و نقش نیروهای مردمی در دفاع از خرمشهر را به تصویر کشیده است.
بازی رایانه‌ای «چریک» ماجرای یک رزمنده بسیجی است که با داشتن کمترین امکانات نظامی در برابر تهاجم دشمنان بعثی به دفاع می‌پردازد و به صورت اول شخص طراحی شده است.
این بازی رایانه‌ای به همت مؤسسه «عصر بازی پارس» طراحی و ساخته شده و تا یک ماه دیگر روانه بازار می‌شود.

«نبرد خرمشهر» را بازی کنید

 بازی رایانه‌ای سه‌بعدی «عملیات انهدام ۲: نبرد خرمشهر»، دومین بازی از مجموعه بازی‌های رایانه‌ای سه‌بعدی عملیات انهدام است که به شبیه‌سازی عملیات بیت‌المقدس، یعنی همان عملیات فتح خرمشهر می‌پردازد.

شرکت رسانه‌گستر بِنیسی تولیدکـنـنـده این بازی بوده و در این بازی سعی شده تا از ظرفیت محتوایی، فنی و گرافیکی ساخت بازی‌های رایانه‌ای در کشور برای ارائه یک بازی اکشن اول شخص درگیرکننده استفاده شود.

 این بازی به سبک اول شخص تیرانداز FPS = First Person Shooter ساخته شده و گوشه‌ای از رشادت‌ها و زحمات رزمندگان هشت سال دفاع مقدس و فرهنگ ایثار و شهادت را به نمایش می‌گذارد و بازیکن را با حال و هوای آن دوران آشنا می‌کند.

خرمشهر

 همچنین کاربر در این بازی، نقش نوجوان رزمنده‌ای را ایفا می‌کند که به عنوان یکی از هزاران رزمنده شرکت‌کننده در عملیات، به انجام فعالیت‌های مختلف نظامی و انسانی می‌پردازد تا بتواند یک پیروزی بزرگ را نصیب کشور کرده و شهر خرمشهر را در نهایت فتح کند.

 این بازی دارای ۵ مرحله طولانی بوده و به صورت کاملا مستند و با بهره‌گیری از تحقیقات میدانی گسترده و فرماندهان و رزمندگان حاضر در صحنه‌های واقعی نبرد خرمشهر و بر اساس بازی‌نامه‌ای کارشناسی‌شده و دقیق و در طول ۲۵ ماه به صورت کامل تهیه و تولید شده است.

 از ویژگی‌های این بازی می‌توان به قابلیت اجرا بر روی هر نوع رایانه، وجود اقلیم‌های مختلف در بازی، گرافیک، صداگذاری تخصصی، پشتیبانی اینترنتی، بهره‌گیری از فناوری موشن‌کپچر برای حرکات شخصیت‌ها، پویانمایی‌های میان‌پرده فراوان و سازگاری کامل با فرهنگ اسلامی ایرانی اشاره کرد.

«مقاومت 34 روزه خرمشهر» بازی شد

بازی رایانه ای «مقاومت خرمشهر» در سبک بازی اکشن سوم شخص، دوربین نمای بالا  و با موضوع توجه به داستان دفاع و درگیری های مستقیم با دشمن عراقی تولید شده است.این بازی در قالب 6 مرحله برای کاربر طراحی شده و اواسط امسال در چرخه توزیع قرار می گیرد.

داستان بازی، روایتی از مقاومت مردمی خرمشهر در روزهای ابتدایی جنگ تحمیلی است، در این بازی  رشادت و دفاع مردم خرمشهر  در 34 روز اول جنگ تحمیلی  روایت می شود و کاربر باید در هر مرحله از بازی اهداف خاصی را دنبال کند.

در بازی رایانه ای مقاومت خرمشهر سعی شده از لحاظ گیم پلی و قابلیت های شخصیت های داستان عناصری در بازی همچون سیستم مبارزه بر اساس پناه گیری و شلیک، امکان استفاده از اسلحه های مختلف، تعقیب و گریز گنجانده شود تا این اثر برای کاربرجذاب و متمایز باشد.ایده گیم پلی این اثر به شکل مستقیم بازی بوده و مشابه خارجی ندارد.

 حسین آزادپور، تولیدکننده بازی«»مقاومت 34 روزه خرمشهر» با بیان اینکه صنعت گیم کشور صنعتی نو پاست گفت:  گیم ایرانی نیازمند حمایت قاطع دولت، تخصیص بودجه مناسب، حضور موثر و پیوسته در جوامع بین المللی گیم، ارتقاء سطح آگاهی جامع در خصوص بازی و جایگاه آن و قوانین مربوط به کپی رایت، متحد ساختن همه بازیسازان و تشکیل جلساتی با موضوع راهکارهای ارتقا سطح بازی سازی ایران وحمایت از تمامی بازیسازان و تشکیل صنف بازی سازان است.

به گفته تولیدکننده بازی رایانه‌ای «مقاومت 34 روزه خرمشهر»،  حمایت از بازی رایانه ای و گسترش آن در سطح بین المللی در گرو ایجاد ارتباط بین تولیدکنندگان و توزیع کنندگان داخلی و خارجی است. بنابراین از آنجایی که بودجه بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای محدود است، بهتر این‌که سرمایه گذاری بنیاد بر روی بازی‌های کو چک و با کیفیت قابل رقابت در بازار جهانی باشد، نه بازی‌های بزرگی که به علت عدم اختصاص بودجه کافی از کیفیت لازم برخوردار نمی شوند و باعث بدبینی مخاطبان به صنعت بازی سازی ایران و همچنین سر خوردگی تیم سازنده می شود.

هم‌بازی شدن با«فاتحان خورشید»

«فاتحان خورشید»، یکی دیگر از بازی‌های رایانه‌ای است که به آزادسازی خرمشهر می‌پردازد. این بازی با محوریت 34 روز مقاومت مردم خرمشهر در برابر تجاوز عراق ساخته شده و سازندگان ان تلاش کرده‌اند، گرفتار افراط و تفریط نشوند و واقعیت‌ها را مطرح کنند.به همین خاطر علاوه بر تصاویر، از نقشه کامل شهر خرمشهر در زمان حمله عراق به همراه جزئیات آن در طراحی بازی استفاده کرده‌اند.

بازی «فاتحان خورشید» در 9 قسمت طراحی شده و بازی کننده در مراحل مختلف این بازی برای درگیری با نظامیان متجاوز بعثی به مکان‌ها و محله‌های مختلف شهر خرمشهر می‌رود که محله طالقانی و نهر عرایض، ایستگاه راه آهن، ساختمان گمرک از جمله آنهاست. مسجد جامع خرمشهر نیز  یکی از مهم‌ترین قسمت‌های بازی نیز در پل معروف خرمشهر اتفاق می‌افتد.

خرمشهر

درگیری‌هایی که در بازی رخ می دهد همه بر اساس تسلیحات آن روز است. در«فاتحان خورشید»، تمام سلاح هایی که در آن زمان در اختیار مدافعان خرمشهر بود ماننده ژ3، آر پی جی، جیپ و توپ 106  قرار داده شده و طی بازی مورد استفاده قرار می گیرد.

این بازی توسط شرکت خصوصی ققنوس فن و هنر ساخته شده و موسسه فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان نیز از ساخت آن حمایت کرده است.این بازی به نویسندگی محمدرضا عابدی و مدیریت حسین آزادپور در شرکت شیوا پرداز کرمان ویژه گروه‌های سنی نوجوان و جوان ساخته شده است.

بیش از 22 سال از آزادی خرمشهر می‌گذرد و هنوز داستان خواندنی و تاثیرگذاری درباره این اتفاق مهم یا بازی‌ تاثیرگذاری برای کودکان و نوجوانان نوشته نشده است. بیشتر کتاب‌ها و فیلم‌ها و بازی‌هایی هم که درباره جنگ و خرمشهر نوشته شده، جنبه سفارشی دارد و آن‌گونه که باید و شاید به دل نمی‌نشیند. هر سال که می‌گذرد، روایت این رویداد تاریخی برای ما دشوارتر می‌شود چون شاهدان عینی پیر می‌شوند و از بین ما می‌روند و همه اینها ضرورت گردآوری عکس‌ها و نوشته‌ها و خاطره‌‎ها بیش از پیش نشان می‌دهد. کودک و نوجوان امروز باید بداند آرش کمانگیر افسانه نبود. او باید بداند مردان مردی بودند که از جان و مال خود گذشتند تا او شادی کند و حق زندگی داشته باشد و این برعهده شاعران و نویسندگان و هنرمندان است که نگذارند صدای این جوانمردان خاموش و به تاریخ سپرده شود.

مرجع / مـهـر
:
:
:
آخرین اخبار