تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۰:۱۴
کد خبر: ۸۸۳۴۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
کشتار دام در کشتارگاه اهواز از سر گرفته می‌شود
رییس اتحادیه صنف فروشندگان گاو و گوساله و گوسفند اهواز گفت:کشتار دام سبک (گوسفند) از روز دوشنبه چهارم خرداد در کشتارگاه صنعتی اهواز از سر گرفته می شود.

سید اصغر حسینی روز شنبه اظهار کرد: به دلیل مشکلاتی که در کشتارگاه صنعتی اهواز وجود دارد نزدیک به 12 روز است که کشتار دام سبک (گوسفند) در اهواز متوقف شده است.

وی گفت: دامداران از شهرهای دیگر راضی نیستند که دام خود را برای کشتار به اهواز آورند با این وجود کارگران کشتارگاه، برای کشتار دام به شهرهای دیگر خوزستان می روند و گوشت وارد اهواز می کنند.

حسینی بیان کرد: در این مدت که کشتار دام در اهواز انجام نشد گوشت مورد نیاز شهرستان اهواز از شهرهای دیگر تامین شد و قیمت گوشت گوسفند تغییری نکرد.

رییس اتحادیه صنف فروشندگان گاو، گوساله و گوسفند گفت: گوشت گوسفند از شهرهای آبادان، شوشتر و دزفول تامین می شود.

وی بیان کرد: با رایزنی که این اتحادیه با دامپزشکی و ارگان های مربوطه دارد مشکل کشتار دام در اهواز بزودی برطرف و کشتار دام سبک در کشتارگاه صنعتی اهواز آغاز می شود.

بر اساس اظهارات رییس اتحادیه صنف فروشندگان گاو و گوساله و گوسفند خبر اعتصاب کارگران کشتارگاه صنعتی به منظور انتقال کشتار دام سبک از کشتارگاه سنتی به صنعتی دروغ است و کشتارگاه های سنتی دام سبک تعطیل هستند.

در زمان فعالیت کشتارگاه سنتی دام سبک دراهواز روزانه 800 تا یک هزار و 500 دام سبک کشتار می شد.

**توقف کشتار دام سبک در اهواز

این در حالی است که مدیر کل دامپزشکی اهواز گفت: کارشکنی تعدادی از کارکنان کشتارگاه اهواز باعث توقف کشتار دام سبک بیش از 10 روز در این کلانشهر شده است.

مصطفی کنارکوهی با اشاره به اینکه از هفته گذشته کشتارگاه صنعتی اهوازآغاز بکار کرده اظهار کرد: با راه اندازی این کشتارگاه تمام کشتار دام سبک و گوسفندی از کشتارگاه سنتی اهواز به کشتارگاه صنعتی منتقل شد.

وی افزود: در اهواز نیز مانند بسیاری از مناطق کشور برخی از کارکنان کشتارگاه سنتی و افرادی که سود سرشاری از کشتار دام به صورت سنتی و دستی می برند با صنعتی شدن کشتار کار خود را از دست می دهند به همین دلیل با راه اندازی کشتارگاه صنعتی مخالفت می کنند.

وی گفت: این مخالفت ها باعث شده که با وجود تکمیل کشتارگاه صنعتی اهواز از زمستان پارسال، این کشتارگاه به بهره برداری نرسد.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان با بیان اینکه 250 نفر در کشتارگاه سنتی اهواز به کار سلاخی اشتغال داشتند افزود: با توجه به اینکه یکی از اهداف کشتارگاه صنعتی جلوگیری از کار دستی لاشه دام است، با استقرار سامانه صنعتی، سلاخ ها و دیگر کارکنان در عمل از سامانه کشتار حذف می شوند.

به گفته وی شهرداری اهواز اعلام آمادگی کرده که کارکنان کشتارگاه را در بخش فضای سبز بکار بگیرند اما به دلیل مخالفت تعدادی از آنها این طرح به سرانجام نرسید.

کنارکوهی با اشاره به مزایای کشتارگاه صنعتی در تامین بهداشت شهروندان اظهار کرد: در کشتارگاه صنعتی علاوه بر گوشت مصرفی، سایر بخش های دام مانند خون، پوست، روده و چربی استحصال می شود و هیچ موادی غیرقابل مصرف نمی ماند و بازیافت می شود.

**تامین گوشت گوسفند مورد نیاز اهواز از شهرهای شوشتر، آبادان و دزفول

معاون سلامت دامپزشکی خوزستان با اشاره به متوقف شدن کشتار گوسفند توسط کشتارگاه های سنتی در اهواز در 12 روز گذشته اظهار کرد: کشتار دام سبک در این محل به دلیل اختلافات صنفی و درون بخشی میان بهره بردار کشتارگاه و صنوف شاغل در کشتارگاه همچون صنف قصابان، چوبداران و سلاخ ها متوقف شده است.

رضا اسدی اضافه کرد: دامپزشکی خوزستان بر اساس ضوابط و مقررات، برای حفظ سلامت جامعه و جلوگیری از احتمال کشتار غیر مجاز دام اجازه داده که با رعایت ضوابط بهداشتی همچون حمل و نقل بهداشتی و برچسب گذاری، گوشت مورد نیاز اهواز از کشتارگاه های شهرهای اطراف تامین شود.

وی با بیان اینکه فقط کشتار دام سبک در اهواز انجام نمی شود و کشتار دام سنگین طبق روال در حال انجام است ادامه داد: روزانه حدود دو هزار تا دو هزار و 500 لاشه دام سبک از کشتارگاه های آبادان، دزفول و شوشتر به اهواز منتقل می شود.

معاون دامپزشکی خوزستان در ادامه با اشاره به روند راه اندازی کشتارگاه دام اهواز گفت: این پروژه با هدف تامین گوشت و فرآورده خام دامی سالم در یک محل بهداشتی ساخته شده است.

وی اظهار کرد: ساخت این کشتارگاه از سال 91 آغاز و در بهمن 92 تکمیل شد اما روند بهره برداری از آن طولانی و در اواخر سال 93 راه اندازی شد که چند ماه پس از راه اندازی نیز با مشکل روبه رو شده است.

** برخی دامداران اهوازی خواستار فعالیت همزمان کشتارگاه سنتی و صنعتی هستند

عضو اتحادیه صنف فروشندگان گاو و گوساله و گوسفند در اهواز اظهار کرد: دامداران در اهواز زمانی حاضر به فعالیت هستند که هر دو سالن کشتار سنتی و صنعتی در اهواز فعال باشد.

سهراب مهدی پور درادامه بیان کرد: نزدیک به 12 روز است که کشتار گوسفند در اهواز متوقف شده و همین موضوع باعث شده که قیمت گوشت گوسفند در اهواز تا کیلویی 300 هزار ریال افزایش یابد.

وی گفت: کارگران کشتار گاه های سنتی در اهواز به شهرهای دیگر می روند و پس از کشتار دام، گوشت را به اهواز منتقل می کنند که همین موضوع مشکلات و شلوغی زیادی را در کشتارگاه های شوشتر، دزفول و آبادان ایجاد کرده است.

حدود 50 درصد کشتار خوزستان در اهواز انجام می شود و متوسط کشتار روزانه این کشتارگاه یکهزار و 300 راس در روز است.

کشتارگاه سنتی اهواز، در سال 72 به صورت موقت و مشروط از درون شهر به محل فعلی خود در جاده شهید بقایی منتقل شد تا پس از ساخت کشتارگاه صنعتی (در منطقه زرگان) تعطیل شود.

به دلیل اجرا نشدن کشتارگاه صنعتی و فشار اداره بهداشت و دامپزشکی، شهرداری اهواز واحدی را با عنوان کشتارگاه صنعتی، جنب کشتارگاه سنتی ساخته که اکنون به بهره برداری رسیده است.

با وجود بهبود وضعیت کشتار با راه اندازی این کشتارگاه اما این واحد صنعتی به دلیل محل استقرار که در نزدیکی چند روستا قرار دارد، نتوانسته مجوز لازم را از دامپزشکی و محیط زیست اخذ کند.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار