تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۰:۲۸
کد خبر: ۸۸۳۵۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
اینجا خرمشهر، 33 سال پس از آزادی ...
ولی الله حیاتی فرماندار خرمشهر در آستانه سی و سومین سالروز آزادی شهر مقاومت و ایثار، خرمشهر قهرمان به بیان مشکلات این شهر و اقدامات دولت برای محرومیت زدایی از چهره شهرستان پرداخت.

سوم خردادماه 61 یاد آور روز بزرگی است که در آن شهر خرمشهر پس از 19 ماه اسارت با دلیری رزمندگان ایستادگی ملت ایران آزاد شد.

در حالی که اشغال خرمشهر از سوی عراق به عنوان آخرین و مهم ترین برگ برنده این کشور برای وادار کردن ایران به شرکت در هر گونه مذاکرات صلح تلقی می شد، آزادسازی این شهر می توانست سمبل تحمیل اراده سیاسی جمهوری اسلامی بر متجاوز و اثبات برتری نظامی اش باشد.

بر این اساس، با توجه به این که منطقه عمومی غرب کارون آخرین منطقه مهمی بود که همچنان در اشغال عراق قرار داشت، از یک سو فرماندهان نظامی ایران برای انجام عملیات در این منطقه اتفاق نظر داشتند.

از سوی دیگر عراق نیز که طراحی عملیات آزادسازی خرمشهر را پس از عملیات فتح المبین قطعی و مسجل می پنداشت با در نظر گرفتن اهمیت این شهر و جایگاه آن در دفاع از بصره به ضرورت حفظ این منطقه معتقد بود.

از این رو بلافاصله پس از اتمام عملیات فتح المبین در حالی که قوای ارتش عراق در منطقه عمومی خرمشهر تقویت می شد به تمام یگان های تحت امر قرارگاه مرکزی کربلا دستور داده شد تا ضمن بازسازی و تجدید قوا، به شناسایی و طراحی عملیات بپردازند.

انهدام حداقل دو لشکر از نیروی دشمن ، آزاد سازی حدود پنج هزار و 400 کیلومتر مربع از خاک ایران نظیر شهرهای خرمشهر، هویزه و پادگان حمید، خارج کردن شهرهای اهواز و حمیدیه و سوسنگرد از برد توپخانه دشمن از مهم ترین اهدافی بود که در این عملیات دنبال می شد.

همچنین تامین مرز بین المللی حدفاصل پاسگاه طلائیه تا شلمچه، آزادسازی جاده اهواز به خرمشهر و خارج شدن جاده اهواز به آبادان از برد توپخانه دشمن از دیگر اهداف اجرای این عملیات بود.

آزادسازی خرمشهر، یکی از دستاوردهای عملیات بیت المقدس بود، ولی تنها دستاورد آن نبود.

در این نبرد که یکی از مهم ترین و گسترده ترین عملیات ها در دوران جنگ تحمیلی است، حدود چهار هزار و 500 کیلومترمربع از خاک کشور که در جنوب استان خوزستان به اشغال صدامیان درآمده بود، آزاد شد.

این وسعت، چندین برابر مساحت چند کشور همجوار ایران است که دشمن در آن با حداکثر توان نظامی یعنی با شش لشکر شامل سه لشکر زرهی، یک لشکر مکانیزه و دو لشکر پیاده و ده تیپ مستقل پدافند می کرد و با استفاده از هزار و 400 دستگاه تانک، هزار و 200 دستگاه نفربر زرهی و بیش از 500 عراده توپخانه صحرایی و حدود 80 هزار نیروی نظامی، این منطقه را در کنترل داشت.

ساعت دو بعداز ظهر سوم خردادماه 61، خرمشهر به طور کامل آزاد شد و پرچم پر افتخار جمهوری اسلامی ایران برفراز «مسجد جامع» و پل تخریب شده خرمشهر به اهتزاز درآمد.

بدین ترتیب این شهر مقاوم که پس از 35 روز پایداری و مقاومت درچهار آبان 1359 به اشغال دشمن درآمده بود، پس از 578 روز (19 ماه) اشغال، بار دیگر به آغوش گرم میهن اسلامی بازگشت و پیکره پاک آن از لوث وجود متجاوزان تطهیر گردید.

رزمندگان اسلام در نخستین اقدام خود پس از آزادسازی شهر، نماز شکر را در مسجد جامع خرمشهر اقامه کردند.

خبر آزاد سازی خرمشهر به سرعت، در کشور طنین افکند و ملت ایران را که مدت ها در آرزوی شنیدن چنین خبر مسرت بخشی بودند، غرق در شادی و سرور کرد و مردم به خیابان ها ریخته و با پخش شیرینی به جشن و شادی پرداختند.

در پایان آن روز امت شهید پرور ایران با حضور در مساجد، نماز شکر به جای آورده و با فرا رسیدن شب به یمن پیروزی حق بر باطل بر پشت بام ها ندای الله اکبر سردادند.

اگرچه پس از پایان جنگ تحمیلی، بازسازی شهرستان های آبادان و خرمشهر و دیگر شهرهای آسیب دیده از جنگ، آغاز شد ولی این دو شهر که به علت قرار گرفتن در کانون اصلی حملات دشمن بیشترین خسارت ها را متحمل شده بود، تاکنون به صورت مطلوب بازسازی نشده اند و آثار جنگ در این شهر ها مشاهده می شود.

بر اساس گزارش مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، بیش از شش هزار و 500 دستگاه ساختمان مخروبه و بلاتکلیف و صدها دستگاه ساختمان نیمه کاره در شهرهای آبادان و خرمشهر وجود دارد.

سال 1359 و قبل از آغاز جنگ در شهرستان آبادان 500 هزار نفر و در خرمشهر 250 هزار نفر با رفاه نسبی مطلوب زندگی می کردند، در حالی که بر اساس آخرین سرشمای هم اکنون در آبادان 350 و در خرمشهر 170 هزار نفر با مشکلات و تنگناهایی نظیر کمبود امکانات شهری دست و پنجه نرم می کنند.

ولی الله حیاتی فرماندار خرمشهر نیز در آستانه این روز حماسی، از بین رفتن بخش زیادی از زیرساخت های شهر و حجم بالای خرابی ها را از مهم ترین دلایل وجود مشکلات در شهرستان خرمشهر بیان می کند.

ولی الله حیاتی با بیان اقدامات انجام شده در دولت های پیشین برای رفع محرومیت زا چهره شهرستان، می گوید:دولت تدبیر و امید نگاه ویژه ای به توسعه پایدار در این شهرستان دارد.

وی نگاه دولت یازدهم به این شهرستان را راهبردی توصیف کرد و گفت:خرمشهر در سایه نظام جمهوری اسلامی و دولت تدبیر و امید مسیر ترقی و می پیماید و این شهر به کارگاه سازندگی تبدیل شده است.

حیاتی از مهم ترین مشکلات شهر خرمشهر را فرسودگی شبکه تامین آب و دفع فاضلاب خواند و افزود: بخش زیادی از شبکه عمر بالای 35 سال دارد.

حیاتی همچنین با بیان جذب اعتبارات ویژه برای توسعه پایدار و تامین زیرساخت های شهرستان، گفت:دو هزار میلیارد ریال اعتبار برای اجرای طرح های زیربنایی شهرستان رد سال جاری اختصاص یافته است.

وی با بیان تحول در بخش بهداشت و درمان خرمشهر طی سال جاری و سال 95، افزود:بر اساس برنامه زمانبندی، ساخت و تکم بیمارستان 200 تختخوابی سوم خرداد خرمشهر تا سال 1395 محقق می شود.

فرماندار خرمشهر همچنین با تجلیل از حمایت های استاندار خوزستان به توسعه شهرستان، گفت: سه هزار میلیارد ریال اعتبار نیز طی سال جاری برای تامین زیر ساخت های بهداشت و درمان شهرستان هزینه می شود.

حیاتی همچنین از بهره برداری از بخش اورژانس شهرستان خرمشهر با یک هزار متر مربع زیربنا تا دهه فجر سالجاری خبر داد.

فرماندار خرمشهر برداشته شدن دژ خاکی دفاعی باقی مانده از دوران دفاع مقدس را از اقدامات دولت برای رونق اقتصادی منطقه عنوان کرد و اظهار داشت:امسال با رویکرد مثبت دولت به توسعه کشاورزی شهرستان، زمین های کشاورزی 18 روستای شهرستان در قالب طرح 550 هزار هکتاری مقام معظم رهبری احیا می شود.

فرماندار خرمشهر گفت:حدود دو هزار هکتار از اراضی شلمچه در قالب طرح مقام معظم رهبری زیر پوشش قرار می گیرند و زمین های کشاورزی این منطقه دوباره احیا می شود.

حیاتی همچنین ساخت پایانه مسافربری مرزی خرمشهر در مرز بین المللی با اعتبار 300 میلیارد ریال اعتبار و هشت هزار متر مربع زیربنا را یادآور شد و بیان داشت:تا اربعین سال جاری بخشی از پایانه مسافربری بهره برداری شده و تا سال 1395 نیز این طرح به صورت کامل بهره برداری می شود.

وی اتصال راه آهن خرمشهر به بصره را از دیگر اقدامات بی نظیر دولت تدبیر و امید برای رونق اقتصادی شهرستان و تبدیل آن به عنوان کریدور ترانزیت و اتصال ریلی شمال جنوب کشور عنوان کرد و گفت:این مهم، در رونق اقتصادی و صادرات و ترانزیت کالا به کشور عراق تاثیرگذار است.

فرماندرا خرمشهر همچنین با بیان صادرات یک میلیارد و 300 میلیون دلاری کالای غیر نفتی از این شهرستان به خارج از کشور در سال گذشته به عنوان برگ زرین افتخار یاد کرد و گفت:پیش بینی می شود با اتصال ریلی خرمشهر به بصره حجم مبادلات صادرات غیر نفتی از مرز بین المللی خرمشهر افزایش یابد.

فرماندار خرمشهر گفت:علی رغم تلاش و اقدمات اساسی دولت در حوزه های مختلف در بحث زیر ساخت ها شهری هنوز با چالش مواجهیم.

وی اظهار داشت: 40 درصد فاضلاب شهر بیشتر به سرانجام نرسیده است و 70 درصد شبکه توزیع آب شرب شهری مردم با عمری بالای 25 سال کارایی لازم را ندارد و عمر مفید خود را از دست داده و نیازمند مرمت و بازسازی است.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار