تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۴
کد خبر: ۸۸۴۰۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
عقیلی:
انتظار امام (ره) براي بازسازي خرمشهر محقق نشده است
مسئول مركز فرهنگي دفاع مقدس خرمشهر گفت: انتظار امام راحل(ره) و خرمشهري​ها براي بازسازي مجدد اين شهر پس از پايان جنگ محقق نشده و اين قابل قبول نيست.

عبدالمجيد عقيلي اظهار كرد: خرمشهر نه تنها در دوره اخير مورد هجوم واقع شده بلكه به لحاظ تاريخي همان‌طور كه علاقمندان به حوزه حوادث تاريخي می‌دانند در دو نوبت قبل از اين نیز مورد هجوم واقع شده بود؛ يكي توسط دولت عثماني و يك مرحله درگيری در جريان اشغال نيروهاي بريتانيايی قرار گرفت.

وي ادامه داد: خرمشهر در هر دو فراز و همچنين در فراز اخير كه توسط ارتش بعث عراق مورد هجوم قرار گرفت؛ ضمن اشغال، مورد كينه واقع شد و تمامي آنچه كه به عنوان مصنوعات بشري و زيرساخت​ها در این شهر احداث شده بود، از بين رفت.

مسئول مركز فرهنگي دفاع مقدس خرمشهر افزود: اما آنچه كه در دوران دفاع مقدس نسبت به هجوم​هاي گذشته متفاوت بود اين است كه در گذشته متأسفانه مردم به دليل اينكه از سوی دولت​هاي وقت مورد حمايت قرار نگرفتند، تنها از روي هميت، غيرت ديني و ملي خود دفاع كردند. اين در حالي است كه در شهريور 1359 شاهد آن بوديم كه به رهبري امام خميني(ره) از همان روزهاي اول موضوع دفاع و مقابله با دشمن غدار و ارتش بعث عراق در رديف اول انگيزه براي دفاع قرار گرفت.

عقيلي اظهار كرد: 45 روز مقاومت خرمشهر، خود يك پيروزي بزرگ است چرا كه در همان روزها ارتش بعث داعیه​دار اين بود كه طي سه روز و نهايتا يك هفته نه تنها خرمشهر بلكه خوزستان را تصرف مي​كند ولی دشمن پشت درهاي خرمشهر متوقف مي​شود و 45 شبانه​روز مقاومت در نبردي خونين، تن به تن و با كمترين سلاح از سوي مدافعان و بيشترين سلاح، مهمات و تجهيزات نظامي نوين توسط ارتش بعث، نشان‌دهنده يك پيروزي بزرگ است.

وي ادامه داد: اين پيروزي را نوجوانان خرمشهري، زنان، دختران 16، 17 و 18 ساله و جواناني كه حتي آموزش لازم را براي مقابله فرا نگرفته بودند ولی در كنار نيروهاي رزمنده در خرمشهر ايستادگي كردند، رقم زدند. نهايتا خرمشهر در 4 آباان 59 سقوط مي​كند، نه اينكه براي دفاع كم گذاشته شد بلكه نوع تفكرات ملي​گرايانه و سياست اشتباه بني​صدر موجب شد که خرمشهر سقوط كند.

مسئول مركز فرهنگي دفاع مقدس خرمشهر گفت: نكته​اي كه وجود دارد اين است كه 19 ماه اشغال توسط رژيم بعث موجب مي​شود بيش از دوسوم خرمشهري كه اشغال شده توسط ارتش بعث با خاك يكسان شود و تلي از خاك و ويرانه باقي بماند اما عزم همه ملت ايران بعد از عمليات غرورآفرين ثامن​الائمه(ع)، طريق​القدس و فتح​المبين، به اين سمت هدايت مي​شود كه نوبت آزاد كردن خرمشهر است و اين امر با عمليات الي بيت​المقدس در 10 اريبهشت ماه 61 شروع مي​شود و پس از 23 روز نبرد سهمگين در برابر نيروهاي زبده و داراي انگيزه ارتش بعث؛ عزم و اراده آهنين مردان الهي به رهبري امام راحل(ره) و فرماندهي كل قوا، موجب شد در سوم خرداد خرمشهر با عنايت الهي آزاد شود.

وی افزود: به همين دليل هم امام(ره) در موضوع خرمشهر مي​فرمايند: فتح خرمشهر يك مساله عادي نيست بلكه مافوق طبيعت است. در جايي نيز مقام معظم رهبري اينگونه اشاره مي​فرمايند كه خرمشهر با تقوا آزاد شد. اين نشان مي​دهد كه انگيزه معنوي تا چه اندازه در حل مشكلات پيچيده تاثيرگذار است.

عقيلي گفت: اما قرار بود با پايان جنگ خرمشهر را آنچنان بسازيم كه همانطور كه آزادي آن نماد عزم و اراده يك ملت بزرگ محسوب مي​شود، بازسازي آن هم نماد عزم و اراده يك ملت بزرگ باشد. اما عليرغم همه زحمت‌هايي كه در دوره سازندگي صورت و كه انصافا هزينه​هاي بسيار سنگين و اعتبارات متعددي صرف شد اما به نظر مي​رسد هنوز تا آن مرحله‌ای که امام راحل(ره) در موضوع بازسازي و سازندگي مجدد و حيات مجدد خرمشهر انتظار داشتند، فاصله زيادي داريم و اين قابل قبول نيست.

وي اظهار كرد: به هر حال بازسازي بعد از جنگ نياز به يك محدوده زماني داشته است ولي آنچه كه اهميت دارد اين است كه امروز دغدغه‌خاطر مردم شريف خرمشهر حيات عادي و جاري است. البته نه تنها حيات عادي و جاري روي آسفالت​ها بلكه اقتصاد، معيشت، مسكن، و فعاليتي اهميت دارد كه يك خرمشهري نياز نداشته باشد نگاهش به دست ديگران و بيرون از خرمشهر باشد.

مسئول مركز فرهنگي دفاع مقدس خرمشهر افزود: يك خرمشهري بايد بتواند خود را اداره كند و مشكلاتش را در درون حل كند. و آنقدر انتظار نكشد كه دولت‌ها بيايند و مشكلات بزرگ و لاينحلي كه تاكنون وجود داشته را حل كند.

عقيلي اظهار كرد: امروز خرمشهر شادمان و مفتخر است به يك روز بزرگ و ملي؛ روز سوم خرداد. سوم خردادي كه تحت عنوان روز مقاومت، ايثار و پيروزي نامگذاري شده و امروز خرمشهر و خرمشهري​ها مقاومت در لبنان و عراق، ايستادگي در سوريه، و مقاومت اخير مردم مظلوم يمن را از ايستادگي 45 روزه و 8 ساله خود و ايستادگي در مقابل ارتش بعث مي​دانند.
مرجع / ایسنا
برچسب ها: خرمشهر
:
:
:
آخرین اخبار