تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۴
کد خبر: ۸۸۴۲۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
بندر خرمشهر؛ در انتظار روزهای پر رونق گذشته
مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر گفت: در دوران جنگ تحمیلی بیش از 90 درصد از تاسیسات زیربنایی و روبنایی بندر خرمشهر آسیب دید اما با همت و تلاش تمامی مسئولین خوشبختانه در حال حاضر اغلب این امکانات، ساخته شده است و حتی این امکانات آسیب دیده نسبت به قبل نیز توسعه یافته‌تر شدند.

عادل دریس اظهار کرد: بازسازی‌ها با نگاه مدرن کردن تجهیزات  و رویکرد توسعه ای و افزایش بهره وری از ظرفیت های بندر صورت گرفته است.

وی افزود: نه تنها امکانات آسیب دیده بازسازی شد بلکه سعی ما بر این بود تکنولوژی، تجهیزات و زیرساخت‌های گذشته را به روز کنیم. به عنوان مثال قبل از جنگ یک خط راه آهن در بندر وجود داشت و در حال حاضر از دو خط راه اهن در بندر برخوردار هستیم.

دریس تصریح کرد: در حال حاضر اسکله‌ها مجهز به تجهیزات کانتینری هستند و پایانه مسافری خلیج فارس در بندر خرمشهر با امکانات مطلوب و در خور شآن مسافران احداث شده است که از این طریق عملیات جا به جایی مسافران به مقاصد کویت و عراق انجام می‌شود.

وی عنوان کرد: امسال در حال ایجاد یک یارد کانتینری کاملا استاندارد هستیم که مطالعات آن در حال انجام است و در صورت طی مرحله برگزاری مناقصه یا مزایده ساخت آن پیگیری و آغاز خواهد شد.

دریس گفت: خط راه آهن بندر به شلمچه متصل شده است که در نهایت در صورت تکمیل ساخت و اتصال خط شلمچه به بصره می‌توانیم از این مسیر ریلی استفاده بیشتری داشته باشیم.

وی افزود: برای استفاده حداکثری از پتانسیل‌های بندر خرمشهر نیاز است که آبراه اروند رود پاکسازی شود ما برای شناورسازی مغروقه‌های محدوده سواحل بندر اقدام کرده‌ایم و خوشبختانه تاکنون نزدیک به 153مغروقه جنگی (30 فروند در اروند و 123 فروند در کارون) شناورسازی شده است.

دریس گفت: برنامه ما این است امسال 17 فروند مغروقه دیگر از این آبراه‌ها شناورسازی کنیم که شناورسازی سه مغروقه در حال انجام است و برای 14 فروند دیگر در حال اخذ مجوزات لازم جهت شناورسازی هستیم.

وی افزود: اگر امسال این شناورسازی‌ها انجام شود، زمینه برای آغاز عملیات لایروبی اروند پس از اخذ مجوزات از وزارت امور خارجه، فراهم می‌شود زیرا ابتدا باید مغروقه ها را شناورسازی کنیم در غیر اینصورت انجام عملیات لایروبی با مشکل مواجه خواهد شد.

مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر بیان کرد: البته برای شروع عملیات لایروبی نیاز است که وزارت امور خارجه با طرف عراقی و بر اساس مفاد معاهده 1975 الجزایر در قالب دفتر هماهنگی مشترک ایران و عراق (cvc) مجوزهای لازم را صادر کند؛ قطعا این کار بسیار بزرگ می‌تواند بستر لازم برای رونق اشتغال و تجارت را افزایش دهد.

دریس اظهار کرد: لایروبی اروند نیاز به بودجه کلان دارد و این اعتبار تنها از طریق سازمان بنادر قابل تامین نیست و یک همت ملی و همه جانبه می‌خواهد. اگر لایروبی اروند انجام شود، بندر خرمشهر می‌تواند فراتر از این‌ها عمل کند و تاثیر گذارتر باشد.

وی با اشاره به ظرفیت بالای تخلیه و بارگیری کالاهای عمومی و بخش مسافری خاطرنشان کرد: علاوه بر اعزام مسافر به کویت، سال گذشته با سه فروند کشتی متعلق به بخش خصوصی، خط مسافری دریایی به عتبات عالیات نیز راه اندازی شد.

دریس بیان کرد: در صورت لایروبی، امکان پذیرش شناورهای بزرگ تر در بندر خرمشهر نسبت به شناورهای موجود فراهم می‌شود. در حال حاضر شناورهایی که در بندر تردد می‌کنند عموما زیر 5 هزار تن هستند اگر لایروبی انجام شود شناروهایی با ظرفیت 15 هزار تن هم می‌توانند وارد آبراه بندر خرمشهر شوند.

مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر افزود: لایروبی اروند مهمترین دغدغه بندر خرمشهر است. اگر بخواهیم از تمامی ظرفیت‌های ایجاد شده در بندر به نحو احسن اسفاده کنیم باید آبراه اروند را لایروبی کنیم و ما با جدیت، با همت و تلاش همکاران سازمانی و منطقه آزاد اروند پیگیر موضوع شناورسازی مغروقه‌ها برای نزدیک شدن به بحث لایروبی اروند هستیم.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار