تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۱
کد خبر: ۸۸۴۴۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
درآمدزایی و مدیریت با برنامه، حلقه مفقوده زنجیره ورزش خوزستان
ظاهرا قرار نیست ورزش خوزستان و به ویژه فوتبال روی آرامش به خود ببیند، حتی در مواقعی که نتایج خوبی نیز نصیب تیم‌های خوزستان شده همچنان این مشکلات بر ورزش خوزستان سایه انداخته‌اند آخرین مورد نیز استعفای هیئت مدیره فولاد خوزستان بود
ظاهرا قرار نیست ورزش خوزستان و به ویژه فوتبال روی آرامش به خود ببیند و حتی زمانی که تیم‌های خوزستانی قهرمان شده‌اند نیز مشکلاتی گریبانگیر آن‌ها شده که از جمله آن‌ها می‌توان به مشکل پایان خدمت بازیکنان خوزستانی پس از رقابت‌های لیگ سیزدهم اشاره کرد.

هر چند پر طرفدار‌ترین تیم خوزستان تیم باسابقه استقلال اهواز است اما فولاد خوزستان به واسطه 2 قهرمانی در لیگ‌های بر‌تر کشور و معرفی چندین بازیکن به تیم ملی توانست جایگاه خوبی را در میان هواداران خوزستانی به خود اختصاص دهد.

نفت آبادان، نفت مسجدسلیمان و استقلال خوزستان هم طرفداران ویژه خود را دارند که در مسابقات مختلف این تیم را تنها نمی‌گذارند.

فولاد خوزستان لیگ چهاردهم را با مشکل کمبود بازیکن آغاز کرد و حتی برخی از کار‌شناسان بر این عقیده بودند که هدف فولادی‌ها در این لیگ فقط بقا است. اما اسکوچیچ که می‌توان به وی فرمانده بدون سرباز نیز گفت توانست درخشش خوبی در این فصل به همراه قرمزپوشان خوزستانی داشته باشد.



فولاد خوزستان در این فصل علی رغم جدا شدن 20 بازیکن به دلایل مختلف توانست در رتبه پنجم رقابت‌ها جای بگیرد و شاید اگر قدر امتیازات را بهتر می‌دانست و 8 امتیاز در برابر تیم‌های سقوط کرده نفت مسجدسلیمان و پیکان هدر نمی‌داد امروز به جای سپاهان جشن قهرمانی را برپا می‌کرد.

یکی از شاخصه‌های این باشگاه مدیریت آن است، مدیریتی که سبب شد تیم‌های پایه فولادی چندین سال قهرمان رقابت‌های مختلف کشور شوند اما جدا از مسائل باشگاه فولاد خوزستان مشکلات ریشه‌ای در این استان وجود دارد و ورزش خوزستان نتوانسته بهره چندانی برای ورزش از صنایع موجود در این استان بهره ببرد.

3 تن از اعضای هیئت مدیره باشگاه فولاد خوزستان شامگاه شنبه دوم خرداد به دلیل آنچه که رسانه‌ها کاهش بودجه باشگاه می‌دانند، استعفای خود را به هیئت مدیره کارخانه فولاد ارائه دادند تا فولاد خوزستان امسال به غیر از مشکلات بازیکنان به مشکل مدیریتی نیز مواجه شود.

بی‌توجهی به ورزش قهرمانی

سید کوروش موسوی، سرمربی فولاد نوین با اشاره به ظرفیت‌ها و محرومیت‌های خوزستان در ورزش گفت: هر چند ما در خوزستان از منابع اقتصادی و انسانی خود استفاده می‌کنیم اما باز هم برای برخی اشخاص سخت است که ورزش خوزستان پیشرفت کند.

سید محمد ناظم‌الشریعه نیز با بیان اینکه باشگاه‌های دولتی نگاهی برای قهرمانی ندارند، عنوان کرد: مسئولان استانی باید برای ورزش‌های قهرمانی و حرفه‌ای سرمایه گذاری کنند.

سرمربی تیم فوتسال ملی حفاری اهواز با گلایه از مسئولان استان به دلیل بی‌توجهی به تیمش بیان کرد: این بی‌توجهی‌ها ضربات بدی به ورزش خوزستان وارد می‌کند و امیدوارم مشکلات این تیم‌ها به سرعت رفع شود.

درآمدزایی و مدیریت با برنامه، حلقه مفقوده زنجیره ورزش خوزستان

حرفه‌ای نبودن باشگاه‌ها

برای واکاوی مشکلات ورزش خوزستان به ویژه در زمینه‌های مدیریتی به سراغ محمد علی چابک رفتیم. وی معتقد است: مدیری که فقط هزینه کند و تیمش نتیجه بگیرد مدیر کاربلدی نیست و ورزش خوزستان برای ادامه موفقیت خود باید از مدیران سنتی دل بکند و رو به سوی مدیران علمی کند.

این کار‌شناس ورزش اظهار داشت: به دلیل اینکه در کشور ساختار باشگاه‌ها حرفه‌ای نیست همه تیم‌ها دچار مشکلات مالی می‌شوند و برای برون رفت از این مشکل باید از کاری که کشور ترکیه برای پیشرفت فوتبالش کرد، الگو بگیریم.

وی افزود: از نظر علمی باشگاه به ساختاری گفته می‌شود که در چندین رشته ورزشی به صورت حرفه‌ای عمل شود و فرایند استعدادیابی و قهرمانی در آن وجود داشته باشد.

چابک با اشاره به مشکلات مالی برای همه باشگاه‌های ورزشی در ایران عنوان کرد: آن دسته از تیم‌هایی که به سرعت مشکلاتشان رفع می‌شود به دلیل ورود مسئولان استان به ورزش است.

وی با انتقاد از مدیران ورزشی تصریح کرد: مدیران تیم‌های ما باید به سمت درآمدزایی بروند. همین تیم‌های نفت مسجدسلیمان و یا صنعت نفت آبادان می‌توانند کتاب تاریخچه تیم خود را بنویسند و به فروش برسانند.

درآمدزایی باشگاه‌ها

کار‌شناس مسائل ورزشی خوزستان بیان کرد: یکی از راه‌های درامد در کشور برزیل صادر کردن بازیکنان فوتبال و والیبال به اروپا و دیگر کشور‌ها است. مدیران خوزستانی می‌توانند با استفاده از ظرفیت خوزستان و یک بازاریابی اصولی خیلی از این بازیکنان را به کشورهای خارجی یا به دیگر استان‌های کشور صادر کند.

وی افزود: متاسفانه به ظرفیت‌های موجود در باشگاه‌ها توجه نشده و هر کدام از این تیم‌ها می‌تواند برای حضور در مسابقات حامی مالی جذب کند و یا برگزاری کارگاه‌های اموزشی در رشته‌های مختلف یکی دیگر از راه‌های درامدزایی باشگاه‌ها است که متاسفانه مغفول مانده.

چابک با انتقاد از مدیران صنایعی که تیم‌هایشان در مسابقات مختلف شرکت می‌کنند، گفت: متاسفانه نگاه این مدیران به ورزش‌های همگانی است و فاصله افتادن میان ورزش همگانی با ورزش قهرمانی خود سبب به وجود آمدن مشکلات دیگری می‌شود.

وی تصریح کرد: در مدیریت استان و استانداری نیز باید کسانی به عنوان مشاور ورزشی فعالیت کنند که سابقه قهرمانی در ورزش و تحصیلات مرتبط باشند تا بتوانند مشاوره‌های دقیقی ارائه دهند.

موفق نبودن پارلمان ورزش خوزستان

کار‌شناس مسائل ورزشی خوزستان در پاسخ به این پرسش که آیا پارلمان ورزشی این استان توانسته برای بهبود کیفیت ورزش خوزستان موفق عمل کند یا خیر، اظهار داشت: مسئولان در ابتدا باید ماهیت این پارلمان را برای همه مشخص کنند تا بدانیم عملکرد ان در این مدت چه بوده است.

وی گفت: مصوبات و راهکارهای این پارلمان الان در چه مرحله‌ای هستند و آیا مصوبه‌ای بوده؟ اهداف این پارلمان باید برای همه مردم مشخص شود.

چابک عنوان کرد: اکنون تیم‌های نفت مسجدسلیمان و صنعت نفت آبادان با مشکلات مالی مواجه هستند و در بخری رسانه‌ها علت استعفای اعضای هیئت مدیره فولاد مسائل مالی عنوان شده، پارلمان ورزش خوزستان برای خروج این تیم‌ها از بحران چه برنامه‌ای دارد.

وی افزود: اگر این پارلمان ثمری داشته باشد باید مدیران این باشگاه‌ها را برای حضور در جلسات پارلمان دعوت کنند و پس از بررسی راهکارهایی را به تصویب برسانند.

کار‌شناس مسائل ورزشی تأکید کرد: خوزستان ظرفیت‌های زیادی در ورزش‌های مختلف مانند فوتبال، بسکتبال، کشتی، تنیس روی میز و چند ورزش دیگر دارد و باید همه آن‌ها مورد توجه قرار گیرد.

درآمدزایی و مدیریت با برنامه، حلقه مفقوده زنجیره ورزش خوزستان

موفقیت در مسابقات بین المللی

وی تصریح کرد: قهرمانی تیم فوتبال فولاد خوزستان در لیگ بر‌تر اتفاق خوبی است اما ما باید از تیم‌های ورزشی خوزستانی انتظارات جهانی داشته باشیم چرا که قهرمانی در کشور برای خوزستان با این همه ظرفیت کم است.

فوتبال خوزستان در لیگ بر‌تر، لیگ دسته یک، لیگ بر‌تر امید و لیگ بر‌تر جوانان 14 تیم و در رشته‌های فوتسال، بسکتبال، کشتی، تکواندو، وزنه برداری و چند رشته دیگر نمایندگان مختلفی دارد که باید با یک برنامه مدون از همه ظرفیت این استان استفاده شود.

لزوم توجه صنایع و وادار کردن باشگاه‌ها برای درآمدزایی از نکاتی است که باید به آن توجه ویژه شود تا بتوان با استفاده از ظرفیت‌های متقابل زیرساخت‌های ورزشی این استان را در حد حرفه‌ای گسترش داد.

اما خوزستان از نظر جمعیت جزو استان‌های پر جمعیت کشور است و از نظر درآمد پردرآمد‌ترین استان کشور، به همین دلیل باید با همگانی کردن ورزش و سوق دادن جوانان از ورزش همگانی به سمت ورزش حرفه‌ای و قهرمانی موفقیت‌های جهانی و منطقه‌ای برای کشور کسب کرد.

مرجع / تسنیم
:
:
:
آخرین اخبار