تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۵
کد خبر: ۸۸۵۸۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مصرف خودسرانه آسپرین و مسکن‌ها از عوامل ایجاد زخم معده است
در صورتی که فردی به دلیل بیماری قلبی یا روماتیسم ناچار به مصرف داروهایی از جمله مسکن و یا آسپرین باشد باید داروهای کاهنده ترشح اسید معده را نیز با تجویز پزشک مصرف کند
یک فوق تخصص گوارش و کبد گفت: مصرف خودسرانه برخی داروها از جمله آسپرین و مسکن ها یکی از عوامل ایجاد کننده زخم معده است.

دکتر پژمان علوی نژاد اظهار کرد: مصرف برخی داروها می تواند لایه دفاعی معده را ضعیف کند در نتیجه باید حتما با مشورت پزشک و به اندازه لازم مصرف شود.

وی افزود: در صورتی که فردی به دلیل بیماری قلبی یا روماتیسم ناچار به مصرف داروهایی از جمله مسکن و یا آسپرین باشد باید داروهای کاهنده ترشح اسید معده را نیز با تجویز پزشک مصرف کند.

علوی نژاد با اشاره به اینکه یکی از شایع ترین عوامل ایجاد زخم معده، میکروب هلیکوباکتر پیلوری است ادامه داد: این میکروب خود را برای سکنی گزیدن در دیواره های مخاطی معده وفق می دهد.

وی گفت:60 تا 65 درصد افراد به ویژه در کشورهای در حال توسعه به دلیل رعایت نکردن بهداشت فردی، این میکروب را در معده خود دارند.

این فوق تخصص گوارش و کبد در خصوص دیگر عوامل ایجاد کننده زخم معده گفت: سیگار کشیدن و قلیان نیز از جمله عوامل ایجاد کننده بیماری زخم معده است.

وی با اشاره به اینکه استرس به خودی خود باعث ایجاد زخم نمی شود اضافه کرد: استرس می تواند در فردی با زمینه التهاب معده نقش داشته باشد.

علوی نژاد در خصوص علایم این بیماری اظهار کرد: درد، بی اشتهایی، استفراغ خونی، تغییر رنگ مدفوع به صورت سیاه رنگ و ورم شکم از جمله این علایم است و گاهی بدون درد نیز می باشد.

عضو مرکز تحقیقات گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز خاطرنشان کرد: به طور کلی پرهیز از مصرف خودسرانه مسکن ها، فست فودها و سیگار و قلیان از جمله راه های پیشگیری از این بیماری است و همچنین بیماران مبتلا باید کمتر از غذاهای ادویه دار و ترشیجات مصرف کنند.

وی ادامه داد: زخم های مخاطی بسته به اندازه، عوارضی از جمله خونریزی، انسداد روده و معده و سوراخ شدگی را به همراه دارد و زخم های معده می توانند باعث ضایعات بدخیم و سرطانی شوند.

علوی نژاد افزود: این بیماری در هر سنی می تواند بروز کند اما در سنین بالا خطر خونریزی بیشتر است.

وی در خصوص چگونگی ایجاد بیماری زخم معده گفت: ترشحات قوی در معده باعث هضم و آماده جذب شدن غذاها می شود و این اسید به دلیل قوی بودن می تواند باعث آسیب رساندن به بافت معده شود اما در معده اهرم های دفاعی می تواند جلوی آسیب رسیدن به بافت ها را بگیرد.

وی اظهار کرد: در صورت به هم خوردن تعادل بین اهرم های دفاعی و اسید معده، اسید به سمت مخاط معده برگشته و باعث آسیب به لایه های مخاطی و ایجاد زخم های پپتیک می شود.

علوی نژاد ادامه داد: در مرکز تحقیقات گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در سال 2014 بیش از 10 مقاله علمی در مجلات معتبر دنیا به چاپ رسید و در زمینه کبد چرب و رژیم های درمانی جدید تحقیقات زیادی را انجام شده و به نتایج خوبی رسیده ایم.
:
:
:
آخرین اخبار