تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۶
کد خبر: ۸۸۵۸۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
نایب رییس اتاق بازرگانی اهواز:
اثر روانی افزایش تعرفه گمرکی در صادرات وقفه ایجاد کرد
نائب رییس اتاق بازرگانی اهواز گفت: اثر روانی ایجاد شده از افزایش ناگهانی حدود 20 درصدی تعرفه های صادرات از سوی کشور عراق، موجب پس زدن بسیاری از کالاها و کاهش چشمگیر صادرات به این کشور و ایجاد وقفه شده است.

فرامرز احمدی نژاد اظهار کرد: این افزایش تعرفه صادرات از سوی کشور عراق یک مشکل عامی است که موجب ایجاد وقفه در صادرات شده است.

وی با بیان اینکه در همه کشورها نرخ های تعرفه ای ایجاد مشوق برای صادرات است افزود: این قضیه برای بخش خصوصی و کشور ما نتایج مطلوبی ندارد و سد بزرگی جلوی ورود کالای ما به کشور عراق است که بازرگانی خارجی ما را تشکیل می دهد.

احمدی نژاد گفت: دیپلماسی ما باید فعال تر شوند و در رابطه با تسهیل موضوع صادرات تلاش کند که ما را با سایر بازارهایی که در کشور عراق رقابت دارند برابر کنند.

نایب رییس اتاق بازرگانی اهواز با بیان اینکه کشور ما کمک زیادی به کشور عراق در حوزه سیاست کرده و انتظاری در این زمینه نداریم افزود: تنها انتظار ما این است که حداقل مانند سایر کشورها با ما رفتار کنند.

وی ادامه داد: کاهش صادرات در این یک ماهه اخیر چشمگیر بوده و موجب شده که شوکی به بازرگانان وارد شود و خود به خود کالاهایی که آمادگی خروج داشتند پس زده شدند.

احمدی نژاد بیان کرد: افزایش ناگهانی تعرفه ها موجب می شود که تاجر همان میزان اختلاف تعرفه را متضرر و از سود بازرگانی او کاسته شود.

نایب رییس اتاق بازرگانی اهواز گفت: در این قضیه کالاهایی که تعرفه آن حدود 20 درصد افزایش داشته پس زده شدند و زیان بسیاری برای بازرگانان داشته است چرا که بازرگانان آمادگی این افزایش تعرفه را نداشته اند و توقفی در صادرات کالا ایجاد شده است.

وزارت مالیه عراق عوارض گمرکی کالاهای وارداتی را از نیمه اردیبهشت، از حدود پنج درصد به سه برابر افزایش داد.

بخشنامه جدید وزارت مالیه عراق به کلیه مرزهای این کشور با ایران، از مرز خسروی تا شلمچه به گمرکات عراق ابلاغ شده است.

گفته می شود، این بخشنامه جدید در کلیه مرزهای عراق اجرایی خواهد شد، اما با توجه به اینکه منطقه اقلیم کردستان عراق در مسایل گمرکی مستقل از دولت مرکزی است، همچنان تعرفه های قبلی را اعمال می کند.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار