تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۸
کد خبر: ۸۸۶۶۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
کندی روند ثبت شرکت ها همچنان مشکل ساز است
به رغم اینترنتی شدن روند ثبت شرکت ها در ادارات ثبت اسناد کشور ، روند ثبت شرکت ها همچنان به کندی انجام می شود.

روند ثبت شرکت ها از اواخر پارسال از روش سنتی و حضوری به روش اینترنتی و غیرحضوری تغییر یافته و ادارات ثبت اسناد و املاک سراسر کشور موظف اند به منظور تسریع در این چرخه ثبت شرکت ها و هر گونه تغییرات در شرکت ها را تنها از طریق اینترنتی انجام دهند.

به رغم اینترنتی شدن روند ثبت شرکت ها ناآشنایی متقاضیان ثبت شرکت به ثبت اینترنتی و عدم آموزش کارکنان ادارات ثبت اسناد موجب شده تا روند ثبت شرکت ها نه تنها تسهیل نشده بلکه مردم و کارکنان ادارات ثبت اسناد را سردر گم کرده است.

مدیر یک موسسه حقوقی در دزفول گفت:جوانان جویای کاری که از استخدام ناامید شده و به امید دریافت وام اقدام به ثبت شرکت می کنند با اینترنتی شدن روند ثبت شرکت ها اخیرا با مشکل مضاعفی روبرو شده اند.

علیرضا زمانی راد افزود:روند ثبت شرکت ها از دی ماه پارسال از شیوه حضوری به صورت اینترنتی درآمده است که این امر مشکلاتی برای جوانان جویای کار و متقاضی ثبت شرکت به دنبال داشته است.

وی افزود:متقاضیان ثبت شرکت که هیچگونه آموزشی در این خصوص ندیده اند در مراجعه به اداره ثبت اسناد با کارمندانی روبرو می شوند که آموزش لازم را در این رابطه ندیده و جوابگوی مراجعه کنندگان نمی باشند.

زمانی راد با اشاره به مشکلات اینترنتی شدن روند ثبت شرکت ها گفت: قطعی و کندی اینترنت ، ازدحام مراجعه کنندگان و ناتوانی در رسیدگی به مراجعات از جمله مشکلات ایجاد شده ناشی از اینترنتی شدن ثبت شرکت ها می باشد.

مدیر این موسسه حقوقی اظهار کرد:پرسنل و مسوولان ثبت اسناد استان خوزستان نیز خود پاسخگوی مشکلات مراجعه کنندگان نبوده و بعضا سردرگم می باشند.

وی ضمن انتقاد از این روند گفت:اینترنتی شدن ثبت شرکت ها با هدف تسریع در روند ثبت شرکت ها انجام شده در حالی که مشکلات بیشتری برای مراجعه کنندگان موجب شده است به گونه ای که هر یک از مراحل ثبت شرکت چندین ماه زمان می برد و در مواردی متقاضیان را از ادامه کار منصرف می کند.

زمانی راد با تشریح مراحل ثبت شرکت گفت:یکی از مدارک مورد نیاز برای ثبت یک شرکت ، اخذ عدم سوء پیشینه است که فقط یک ماه اعتبار دارد در حالیکه مراحل ثبت شرکت بعضا بیش از پنج ماه طول می کشد و متقاضیان مجبوراند چند بار مراحل صدور گواهی عدم سوء پیشینه را تکرار کنند.

وی با بیان اینکه در اجرای این طرح ها و تصویب قوانین ، به توان مردم و محدودیت امکانات در استفاده از اینترنت توجه نمی شود گفت:برای اجرای این طرح باید مقررات اصلاح شود و مراحل اخذ عدم سوء پیشینه و مدت زمان انقضای نام شرکت که از مراحل ثبت شرکت می باشد باید تسهیل شود ضمن اینکه مدت زمان اعتبار گواهی سوء پیشینه نیز باید افزایش یابد.

اکبر ماندنی از متقاضیان ثبت شرکت در دزفول که هفت ماه است برای ثبت یک شرکت حمل و نقل دوندگی می کند و هنوز موفق به ثبت شرکت خود نشده است به ایرنا گفت:هر بار که یک مشکل را برطرف می کنم مشکلی دیگر پیش روی من گذاشته می شود و مشکلات یک جا بیان نمی شود تا نسبت به رفع آنها اقدام کنم.

رییس اداره ثبت اسناد واملاک شهرستان دزفول نیز در این خصوص به ایرنا گفت: با اینترنتی شدن روند ثبت شرکتها کلیه عملیات ثبت شرکت به مرکز استان ارجاع داده شده و هیچ گونه پرونده های در این خصوص در شهرستان دزفول وجود ندارد و کارمندان اداره ثبت اسناد دزفول نیز دخل و تصرفی در این رابطه ندارند.

حمید تفرقی افزود:با توجه به اینکه تنها چندماه از اجرای این طرح می گذرد مشکلات و نواقصی در سیستم وجود دارد و تا آشنایی کاربران و متقاضیان به شیوه ثبت اینترنتی شرکت ها به زمان نیاز است.

وی با اشاره به اینکه بررسی مدارک متقاضیان ثبت شرکت ها در اهواز انجام می شود اظهار کرد:تقاضای برگزاری دوره آموزشی ویژه کافی نت های شهرستان دزفول برای آشنایی با روند ثبت شرکت ها صورت گرفته و امیدواریم با ارائه آموزش های لازم مشکلات ناشی از اجرای این طرح بزودی برطرف شوند.

تفرقی گفت:این طرح از دو سال پیش در تهران اجرایی شده و اکنون با گذشت دو سال و آشنایی کامل متقاضیان ثبت شرکت ،با رضایت کامل همراه است و هیچ گونه مشکلی در این خصوص وجود ندارد.

رییس اداره ثبت اسناد و املاک شهرستان دزفول افزود:با توجه به اینکه در روش سنتی کارهای ثبت شرکتها در مراکز شهرستانی انجام می شد پرونده ها به صورت دستی در ادارات شهرستان ها مورد رسیدگی قرار می گرفت و هزینه ای برای متقاضیان ثبت شرکت نداشت اما با اجرای طرح اینترنتی،هزینه ای برای ارسال پرونده ها به اهواز از متقاضیان اخذ می شود.

وی در خصوص زمان کوتاه اعتبار گواهی عدم سوء پیشینه نیز گفت:با توجه به اینکه انجام مراحل دیگر برای ثبت شرکت زمان بر می باشد به متقاضیان توصیه می شود کلیه مراحل را تکمیل کرده و اخذ گواهی عدم سوء پیشینه را در مرحله آخر انجام دهند تا مجبور به دوباره کاری نشوند.

رییس اداره ثبت اسناد واملاک شهرستان دزفول افزود:راهنمای سیستم نیز کلیه مراحل ثبت شرکت را به صورت تصویری نشان می دهد که متقاضیان می توانند از این راهنما استفاده کنند تا دچار مشکل نشوند.

تفرقی از شهروندان خواست مشکلات و فشار کاری کارکنان اداره ثبت اسناد و املاک را درک کنند و برای آشنایی و گذر از سیستم سنتی به سیستم جدید همکاری و حوصله به خرج دهند.

وی اظهار کرد:متاسفانه افرادی که این سامانه را طراحی کرده اند از پرسنل ادارات نظر خواهی نکرده اند و این سامانه نوپا باعث شده کلیه امور به کارکنان اداره کل ثبت اسناد و املاک خوزستان محول شود به گونه ای که کارکنان این اداره کل حتی در روزهای تعطیل نیز با ازدحام پرونده مواجه شده و مجبور به اضافه کاری می باشند.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار