تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۳
کد خبر: ۸۸۶۷۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
یک فاجعه بزرگ انسانی در یمن در راه است
چنانچه ائتلاف تحت رهبری سعودی ها اجازه ورود وتوزیع مواد حیاتی غذایی، دارویی وسوخت به یمن را ندهد یک فاجعه بزرگ انسانی دراین کشور در راه است.

کمیته بین المللی صلیب سرخ روزچهارشنبه اعلام کرد: چنانچه ائتلاف تحت رهبری سعودی ها اجازه ورود وتوزیع مواد حیاتی غذایی، دارویی وسوخت به یمن را ندهد یک فاجعه بزرگ انسانی دراین کشور در راه است.

به نقل از خبرگزاری فرانسه از ژنو، سدریک شوایتزر رئیس در حال کناره گیری هیات صلیب سرخ بین المللی دریمن گفت: سازمان های بشردوست می توانند کارهایی انجام دهند ولی این کارها اساسی نخواهد بود.

وی گفت: مهمترین چیز تصمیم های سیاسی است -- دسترسی به سوخت ، تضمین ورود داروهای عادی برای بیماری های مزمن ومواد غذایی چرا که 90 درصد غذای یمن وارداتی است.

نیروهای تحت رهبری سعودی ها حملات هوایی خود را به یمن را دو ماه پیش آغاز کردند. آنها به بهانه عدم دسترسی گروه انصارالله به سلاح، درحال بازرسی کشتی ها در بنادر یمن هستند.

شوایتزر درمصاحبه با رویترز گفت: تانکرهای سوخت تجاری باید اجازه دسترسی به بنادر را بیابند وسیستم توزیع سوخت باید عمل کند. برای کار ژنراتورهای بیمارستان وایستگاه های آب رسانی این کشور 26میلیون نفری، تامین سوخت حیاتی است .

طی دوماه گذشته تنها پنج تا ده درصد ازواردات معمولی به یمن رسیده است . قیمت مواد غذایی به شدت بالارفته است. اگر سوخت نباشد، به زودی آبی نیز در کار نخواهد بود واگر این طور شود ما اگر نگوییم میلیونها نفر، حداقل هزاران نفر در خطر عدم دسترسی به آب قرار خواهند گرفت . '

شوایترز گفت : ' اگر امروز راه حلی پیدا نشود، یک فاجعه بزرگ انسانی رخ خواهد داد. '

وی پس از انجام مذاکراتی در مورد بحران یمن با مقامات امریکا و پیش از عزیمت خود به تهران ومسکو برای انجام ملاقات هایی با مسئولان دوکشور سخن می گفت .

شوایترز گفت :' آنچه که ما به آن نیاز داریم بسیج کشورهای مختلف تاثیر گذار یا متعلق به ائتلاف برای تضمین مد نظر قرارگرفتن جمعیت غیر نظامی است . '

حملات هوایی تحت رهبری سعودی ها روزچهارشنبه دست کم 80 نفر را در نزدیکی مرز یمن با عربستان سعودی و درصنعا پایتخت این کشور کشت که این مرگبارترین روز بمباران در جنگ بود.

کمیته بین المللی صلیب سرخ از250 امداد گر در یمن برخوردار است . یک گروه جراحی این کمیته درحال مداوای مجروحان جنگی درعدن است و این سازمان در حال ارائه مواد غذایی به 20 هزار خانواده آواره است.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار