تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۳
کد خبر: ۸۸۶۸۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
چنگلوایی:
سد زهره باعث مرگ ۴۳ هزار هکتار زمین کشاورزی می‌شود
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: سد تنظیمی زهره باعث نابودی ۴۳ هزار هکتار اراضی شهرستان‌های هندیجان، بهبهان و امیدیه به طور کامل می‌شود.

کیخسرو چنگلوایی چهارشنبه شب در جلسه مشترک مدیران صنعت آب و برق خوزستان با حضور وزیر نیرو اظهار کرد: این کارگاه عظیم کشاورزی با قدرت کار خود را در خوزستان شروع کرده است و نمی‌توان در نیمه راه آن را‌‌ رها کرد. در سال ۹۲ طرح احیای دشت خوزستان به عنوان بزرگ‌ترین طرح تاریخ کشاورزی کشور تصویب شد و مقرر شد ۱. ۵ میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برداشت شود و خوشبختانه پس از چهار ماه اولین نقدینگی را دریافت کردیم.

وی ادامه داد: در فاز اول ۱۱۷ هزار هکتار از اراضی مورد نظر را در قالب ۷۰ کارگاه در ۱۸ شهرستان اجرایی کردیم و نگرانی ما برای این طرح عظیم، عدم صدور مجوز آب برای فاز دوم به میزان ۲۴۳ هزار هکتار است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در تشریح فاز دوم طرح ۵۵۰ هزار هکتاری مقام معظم رهبری و مشکلات پیش آمده از عدم صدور مجوز آب گفت: از ۲۴۳ هزار هکتار مربوط به فاز دوم طرح میزان ۱۹۵ هزار هکتار زیر کشت است و ما با کشاورزان قرارداد بستیم و هرگز نمی‌توانیم در ادامه کار آب را بر آنان ببندیم آن هم در شرایطی که بعضا حتی دارای حق آبه ۲۰۰ ساله هستند.

چنگلوایی افزود: رئیس جمهور در سفر خود به خوزستان برای عملی کردن طرح احیای دشت خوزستان قول همکاری دادند و به صورت کتبی اعلام کردند و ما بر همین اساس آغاز به کار کردیم و هم اکنون چنانچه آب به زمین‌های ما نرسد کشاورزان خوزستانی و حتی صنعت کشاورزی کشور صدمه سختی می‌بیند.

وی در پایان احداث سد تنظیمی زهره برای آبیاری اراضی بوشهر را عامل نابودی بخشی از زمین‌های حاصلخیز خوزستان دانست و گفت: این سد که قرار است بر روی رودخانه زهره و به منظور آبیاری ۴۰ هزار هکتار از اراضی استان بوشهر احداث شود باعث نابودی ۴۳ هزار هکتار اراضی مساعد شهرستان‌های هندیجان، بهبهان و امیدیه به طور کامل می‌شود. فراموش نکنیم رود خانه زهره در سال گذشته چندین مورد خشک شدن کامل را به خود تجربه کرده است و انتقال آب از آن در این شرایط کاری غیر اصولی و غیر کار‌شناسی است.
مرجع / مـهـر
:
:
:
آخرین اخبار