تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۸
کد خبر: ۸۸۶۹۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
افتتاح ایستگاه پمپاژ و شبکه آبیاری و زهکشی شرق شعبیه شوشتر با حضور وزیر نیرو

خوزنیوز: ایستگاه پمپاژ و شبکه آبیاری و زهکشی شرق شعبیه با حضور حمید چیت چیان، وزیر نیرو صبح امروز افتتاح شد.

چیت چیان در این مراسم ضمن قدردانی از زحمات دست اندرکاران این طرح از جمله سازمان آب وبرق خوزستان، مشاور و پیمانکار طرح و مدیران در به ثمر رسیدن این طرح نقش داشته اند، افزود: عاملی که باعث خوشحالی من از این طرح شد این بود که شبکه فرعی ۳ و ۴ توسط همکاران ما در جهاد کشاورزی و موسسه جهادنصر همزمان با شبکه های اصلی یک و دو اجرا شده است.

وزیر نیرو گفت: در خوزستان یک حرکت عظیم جهادی در حال اجراست. سالهای سال وزارت نیرو و سازمان آب و برق شبکه های اصلی آبیاری و زهکشی را انجام داده بودند ولی چون شبکه های ۳ و ۴ اجرا نشده بود استفاده شایسته از آن بعمل نمی آمد.

وی ادامه داد: با استقرار دولت یازدهم و با اجازه مقام معظم رهبری دولت امکان یافت به میزان یک ونیم میلیارد از صندوق ذخیره ارزی برای توسعه شبکه های آبیاری در خوزستان هزینه کند که باعث یک حرکت جدید گردید و در حال حاضر در کل استان خوزستان شاهد یک حرکت عظیم هستیم که هم در اشتغال و هم در افزایش درآمد کشاورزان موثر خواهد بود.

وی در ادامه بیان داشت: ما در سال های اخیر شاهد یک خشکسالی در کل کشور هستیم. به عنوان یک نمونه در سال جاری میزان بارش استان خوزستان ۴۵ درصد نسبت به دراز مدت کاهش پیدا کرده است و طبیعتا وقتی بارش کم شد آورد رودخانه هم کاهش پیدا می کند و امکان اجرای برنامه پیش بینی شده نخواهد بود.

چیت چیان افزود: در حال حاضر به به دلیل شرایطی که وجود دارد و کمبود در رودخانه های کارون و کرخه مشکلاتی ایجاد شده است اما کشاورزان باید سعی کنند با مصرف کم آب تولیدات خودشان را به ثمر برسانند و میزان آبی که صرفه جویی می شود باعث می شود که ما بتوانیم به کل طرح ۵۵۰ هزار هکتاری آب تخصیص دهیم.

وزیر نیرو خاطرنشان کرد: من اطمینان دارم این امکان وجود دارد که به کل ۵۰۰ هزار هکتاری که از طرح مقام معظم رهبری در خوزستان است آب تخصیص یابد به شرط اینکه جهاد کشاورزی و مردم وزارت نیرو همت کنند.



چیت چیان در ادامه در خصوص سدگتوند اظهار داشت: در خصوص سد گتوند نکات مختلفی تسط افراد گوناگون مطرح شده است. بنده به عنوان مسئول بخش آب عرض می کنم که وزارت نیرو برای چاره جویی مشکلات راهکارهای علمی، فنی دقیقی دارد. ما در حال بررسی تکمیلی هستیم و با دستور رییس جمهور کارگروهی ویژه با حضور وزارت خانه های نیرو و جهاد کشاورزی و سازمان مدیریت و برنامه ریزی تشکیل شده است که با همکاری دانشگاه تهران ودانشگاه شهید چمران بهترین راهکار برای این مشکل انتخاب خواهد شد.

وی در ارتباط مزایای سدگتوند گفت: سدگتوند، طرح خوبی است و مشکلاتی دارد که باید حل شود. در همین فروردین ماه امسال یک سیلاب بزرگ در لالی اتفاق افتاد که اگر سدگتوند این سیلاب را کنترل نمی کرد آب به شهرهای مسیر رودخانه من جمله اهواز و شوشتر خسارات و تلفات فراوانی را تحمیل می کرد و ممکن بود تعدادی از هموطنان ما جان خود را از دست بدهند.

چیت چیان در مورد آب شرب روستاها نیز اظهار داشت: خوشبختانه در یک همکاری موثر مجلس این اجازه را به وزارت نیرو داد که ۵۰۰ میلیون دلار از منابع ارزی صرف آبرسانی روستاها بشود که جهش بزرگی در این زمینه انجام خواهد شد که در همین منطقه شوشتر و گتوندهم روستاهایی هستند که با این اعتبارات مشکل آب شرب شان حل خواهد شد.

وزیر نیرو در پایان بیان داشت: دوستان مستحضرند که دشمنان به ما شرایطی را تحمیل کردند که میزان صادرات نفت ما به نصف کاهش پیدا کرده است. این در حالی است که با توطئه دشمنان قیمت نفت نیز به نصف کاهش پیدا کرده است و این یعنی درآمد نفتی کشور یک چهارم شده است. طبیعی است این بر روند تخصیص اعتبارات دولت تاثیر گذاشته است. در همین راستا تعدادی از طرح ها مشکل اعتبار پیدا کرده اند و محدودیت هایی ایجاد شده است اما امید داریم که با کمک خداوند بتوانیم خدمات مناسبی را به مردم ارائه کنیم.

حمیدرضا خدابخشی، معاون طرح و توسعه شبکه های آبیاری و زهکشی سازمان آب و برق خوزستان در خصوص کلیات این طرح بیان داشت: شبکه آبیاری و زهکشی واحد عمرانی شرق شعیبیه با وسعت 72 هزار هکتار در پنجاه کیلومتری شمال اهواز و 40 کیلومتری جنوب شوشتر و ساحل غربی رودخانه شطیط (کارون) واقع شده است. آب اراضی این شبکه توسط یک واحد ایستگاه پمپاژ با ظرفیت 10.5 مترمکعب بر ثانیه تامین می گردد.

وی ادامه داد: عملیات اجرایی احداث شبکه و ایستگاه پمپاژ از سال 1381 آغاز که با هزینه ای بالغ بر یک هزار و 75 میلیارد ریال آماده بهره برداری شده است.

خدابخشی افزود: از اهداف اصلی این طرح می توان به تامین و توزیع آب جهت توسعه کشاورزی، بهره برداری بهینه از منابع آب و خاک، رشد اقتصادی و اشتغال نیروی انسانی و افزایش سطح درآمد مردم منطقه اشاره کرد.

وی در مورد مشخصات فنی این طرح گفت: ظرفیت این ایستگاه پمپاژ 10.5 مترمکعب برثایه است و تعداد 8 دستگاه الکتروپمپ ملخی شناور در این ایستگاه مورد استفاده قرار گرفته است.

 خدابخشی درباره مشخصات فنی شبکه اظهار داشت: در این طرح ۱.۲ کیلومتر، کانال درجه یک ۱۹.۵، کانال درجه دو ۲۳ کیلومتر، زهکش درجه یک ۲۲ کیلومتر و زهکش درجه دو ۶ کیلومتر کار شده است. همچنین در این پروژه ۱۶۴۰۰۰۰ مترمکعب خاکبرداری، ۲۱۵۵۰۰۰ مترمکعب خاکریزی، ۱۹۴۰۰۰۰ مترمکعب کانال کنی، ۱۲۶۰ تن آرماتوربندی و ۵۶۳۰۰ مترمکعب بتن ریزی انجام شده است.
حجت الاسلام محمد سادات ابراهیمی نیز در این مراسم اظهار داشت: در این پروژه کار بسیار بزرگ و ارزشمندی انجام شده است. از سال 1384 این طرح شروع شده و نزدیک به 10 سال به طول انجامید که نهایتا با حمایت های مهندس چیت چیان،  وزیر محترم نیرو این طرح به سرانجام رسید.

وی گفت: کشاورزی یکی از اساسی ترین  بخش های طرح اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری مطرح شده است و یکی از بخش هایی است که می تواند به داد کشور برسد اما این بخش مغفول است.

نماینده مردم شوشتر و گتوند بیان داشت: همانطور که مطلع هستید شوشتر یک از مراکز مهم کشاورزی کشور است. منتهی مردم این منطقه مشکلاتی دارند که در شان آنها نیست. که مسئولین انتظار می رود به آنها رسیدگی کنند .
 
وی در انتها گفت: یکی از دلایلی که نمایندگان خوزستان مخالفت جدی خود را با انتقال آب کارون اعلام می کنند آسیب هایی است که بخش کشاورزی خوزستان وارد می کند.

:
:
:
آخرین اخبار