تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۸
کد خبر: ۸۸۷۰۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
فردا با حضور وزیر نیرو؛
2 نیروگاه و یک پست فشار قوی در خوزستان به بهره‌برداری می‌رسد
توسعه بخش گاز نیروگاه سیکل ترکیبی خرمشهر، پست 400 کیلوولت شهید جهان‌آرا و بخش بخار نیروگاه سیکل ترکیبی آبادان در جریان سفر وزیر نیرو به خوزستان به بهره‌برداری خواهد رسید.

واحدهای بخش بخار نیروگاه سیکل ترکیبی آبادان، واحدهای 5 و 6 نیروگاه سیکل ترکیبی خرمشهر و پست 400 کیلوولت شهید جهان آرا، هشتم خردادماه با حضور وزیر نیرو و جمعی از مقامات  استان خوزستان به بهره برداری خواهد رسید.

با بهره‌برداری از بخش بخار نیروگاه سیکل ترکیبی آبادان که شامل دو واحد 160 مگاواتی به ظرفیت کل 320 مگاوات است، ظرفیت کل تولید برق این نیروگاه به 815 مگاوات می‌رسد و راندمان آن تا حدود 50 درصد افزایش می‌یابد.

ظرفیت بخش گاز این نیروگاه حدود 494 مگاوات است که در 4 واحد گازی طی سال‌های 81 تا 82 به شبکه سراسری برق کشور متصل شده است.

این نیروگاه در کیلومتر 9 جاده آبادان ـ ماهشهر قرار دارد و هزینه احداث آن در بخش ارزی 138 میلیون یورو و در بخش ریالی 666 میلیارد و 964 میلیون ریال بوده و پیمانکار اصلی این پروژه شرکت مپنا و اکثر تجهیزات این نیروگاه ساخت داخل است.

دیگر پروژه مورد افتتاح در جریان سفر وزیر نیرو به استان خوزستان، توسعه بخش گاز نیروگاه سیکل ترکیبی خرمشهر به ظرفیت کل 324 مگاوات (دو واحد گازی 162 مگاواتی) است.

این طرح در قالب پروژه‌های مشارکت بخش خصوصی (BOO) با سرمایه‌گذاری شرکت صنایع برق و انرژی صبا با هدف تأمین بخشی از تقاضای شبکه سراسری برق کشور با توجه به افزایش مصرف برق و کمک به افزایش پایداری شبکه در کیلومتر 8 جاده خرمشهر به اهواز احداث شده است.

با احداث بخش بخار این نیروگاه (3 واحد 160 مگاواتی)، ظرفیت کل نیروگاه به 1452 مگاوات و راندمان آن از 33.8 درصد به 49.9 درصد خواهد رسید، 130 میلیون یورو برای  توسعه بخش گاز) واحدهای 5 و 6) این نیروگاه هزینه شده است.

 پروژه پست فشار قوی 400 کیلوولت شهید جهان آرا (خرمشهر) به ظرفیت دو دستگاه ترانس قدرت 200 مگاولت آمپر و دو دستگاه فیدر خط 400 کیلوولت نیز همزمان با افتتاح نیروگاه خرمشهر به بهره برداری خواهد رسید.

این پست با هدف تقویت و حفظ پایداری شبکه جنوب استان خوزستان از جمله شهرهای آبادان و خرمشهر و افزایش ظرفیت منصوبه جهت تامین برق مورد نیاز استان خوزستان با هزینه‌ای بالغ بر 290 میلیارد ریال احداث شده است.

کارفرمای احداث پست 400 کیلوولت شهید جهان آرا، سازمان توسعه برق ایران و مشاور طرح شرکت قدس نیرو است، این پست در کیلومتر 5 جاده خرمشهر ـ اهواز، بعد از پلیس راه خرمشهر قرار دارد.
مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار