تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۴
کد خبر: ۸۸۷۱۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
وزیر نیرو در نشست با خبرنگاران:
مشکل تجمع آب شور پشت سد گتوند قابل حل است/ مشکل آب شرب خوزستان جدی است
وزیر نیرو گفت: مشکل تجمع آبهای شور در پشت سد گتوند قابل حل است و در این خصوص راهکاری اندیشیده شده است.

حمیدرضا چیت چیان شامگاه پنج شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه در اهواز عنوان کرد: سد گتوند، سدی است که مطالعات آن توسط شرکت های مشاور داخلی و خارجی صورت گرفته است و صرفا یک مشاور این پروژه را بررسی نکرده است.

وی افزود: عملیات اجرایی این سد در دولت های گذشته آغاز شد ولی تصمیم گیری در خصوص مشکلات سد گتوند، فارغ از هر گونه جناح بندی سیاسی پیگیری خواهد شد.

چیت چیان با اشاره به وجود کوه های نمکی در مخزن این سد اظهار کرد: در مجموع وزارت نیرو به دلیل فواید احداث سد گتوند تصمیم به ساخت آن گرفت.

مشکل سد گتوند قابل حل است

وی تصریح کرد: بر اساس مطالعات صورت گرفته از سوی وزارت نیرو، مشکل تجمع آبهای فوق العاده شور در لایه های تحتانی این سد قابل حل شدن است.

وزیر نیرو در خصوص راه حل های پیشنهادی در این زمینه گفت: با استفاده از یک لوله می توان آبهای شور در لایه های زیرین سد گتوند را تخلیه و در بخش های دیگری استفاده کرد. در همین راستا در دولت یازدهم تصمیم بر این گرفته شد که این مسئله در کارگروهی متشکل از دستگاه های مربوطه همچون محیط زیست، جهاد کشاورزی، مدیریت و برنامه ریزی و دانشگاه های تهران و چمران اهواز مورد بررسی قرار بگیرد و نتایج نیز به زودی اعلام خواهد شد.

چیت چیان تصریح کرد: شرکت آب نیرو همه تلاش خود را به کار گرفته تا از حجم آب شور ورودی به رودخانه ها کاسته شود.

وی با اشاره به وقوع سیلاب مهیب در منطقه لالی استان در فروردین ماه سال جاری گفت: کارشناسان معتقد هستند اگر چنین سیلابی در کارون رخ دهد به طور حتم همه شهر اهواز زیر آب خواهد رفت اما با وجود سد گتوند، این اتفاق نخواهد افتاد.

وزیر نیرو در خصوص ترک اجباری برخی روستانشینان خوزستانی به دلیل سدسازی های صورت گرفته افزود: این مسئله بزرگ نیست و در همه جای دنیا با آن مواجه هستیم. سیاست جدید این وزارتخانه بر این است که از این پس در کنار احداث سدها، شهرک هایی برای اسکان روستانشینانی که مجبور با ترک منازل خود شدند ایجاد خواهد شد.

وی عنوان کرد: احداث این شهرک ها باعث می شود تا سدسازی با کمترین تبعات اجتماعی و سیاسی انجام بگیرد.

زهاب نیشکر از عوامل شوری آب کارون است

چیت چیان با اشاره به کاهش پرورش ماهی در مراکز حاشیه کارون به دلیل شوری آب افزود: شوری آب یک مسئول واحد ندارد. زهاب های صنایع نیشکر نیز یکی از عوامل مهم در شوری آب کارون هستند. شوری آب کارون در مقطع خروجی سد گتوند، هزار و ۲۰۰ میکروموس است در حالیکه این میزان در خرمشهر و آبادان دو برابر می شود.

وی گفت: وزارت نیرو موظف به پرداخت خسارات مراکز پرورش ماهی نیست.

مشکل آب شرب خوزستان جدی است

وزیر نیرو با اشاره به مشکلات جدی در حوزه آب شرب خوزستان عنوان کرد: وزارتخانه نیرو در این خصوص فعالیت های بسیاری از جمله طرح آب رسانی الغدیر انجام داده است. در انتهای این پروژه ۲۵ متر مکعب بر ثانیه آب از سد دز برای ۲۵ شهر و هزار و ۶۰۰ روستا در مناطق میانی و شرق استان تامین خواهد شد.

بهره برداری از تصفیه خانه شرق اهواز

چیت چیان اظهار کرد: ۸۰ درصد از ساکنان شهر اهواز تحت پوشش شبکه فاضلاب هستند. تصفیه خانه شرق این شهر نیز با تخصیص اعتبار ارزی و ریالی در سال جاری به بهره برداری خواهد رسید.

وزیر نیرو با اشاره به رها سازی آب از سوی سدهای بالا دست خوزستان عنوان کرد: خوشبختانه این کار در حال انجام است. بر اساس پیش بینی های صورت گرفته برآورد آب کارون اواخر شهریور ماه سال جاری به ۱۲.۷ میلیارد متر مکعب خواهد رسید.

وی با بیان اینکه در سال های آبی سال گذشته و جاری، میزان بارش در استان ۴۵ درصد نسبت به سالهای قبل کاهش پیدا کرده است، گفت: کاهش آب و در در پی آن عدم کشت تابستانه بر اثر یک عامل طبیعی است و وزرات نیرو موظف به پرداخت خسارت به کشاورزان نیست.

مرجع / مـهـر
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
یا هو
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۹
0
0
دروغ به این بزرگی تا کنون نشنیده بودم آب شور را از طریق لوله به مکان دیگری منتقل میکنیم. 1-چگونه؟ 2- بکجا؟ 3- با لوله امکان دارد؟
:
:
:
آخرین اخبار