تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۱:۴۷
کد خبر: ۸۸۷۲۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
در همايش سالروز فوران نخستين چاه نفت خاورميانه مطرح شد؛
چگونه نفت به بلاي سياه تبديل مي شود؟
مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نفت و گاز مسجدسلیمان با بيان اينكه نفت بلای سیاه نیست، بلکه موهبت الهی است، گفت: اگر به آن بلاي سياه گفته می شود، به واسطه استفاده نادرست از اين موهبت الهی است.

ابراهیم پیرامون در همايش بين‌المللي سالروز فوران نخستين چاه نفت خاورميانه كه روز گذشته، ٧ خردادماه در مسجدسليمان برگزار شد، اظهارکرد: عنوان بلای سیاه برای نفت عنوان صحیحی نیست زیرا نفت موهبت الهی است که باید به درستی از آن بهره ببريم اما استفاده نادرست و عملکرد غلط می‌تواند این موهبت را به بلای سیاه برای انسان ها تبديل كند.

وي افزود: كاهش 25 درصدي سهم وابستگی بودجه عمومی کشور به نفت، موجب می شود تا نفت استخراج شده را در جهت پیشرفت کشور مصرف كنيم.

پيرامون تصريح كرد: شرکت نفت و گاز مسجدسليمان در سال 1378 تاسیس شد و به عنوان یکی از شرکت های فرعی شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب فعالیت مي كند.

وي عنوان كرد: این شرکت در مسجدسلیمان به فعالیت های عمرانی مختلفی همچون ساخت مدرسه، مسجد، مجموعه های فرهنگی و ورزشی و احداث راه و آسفالت جاده ها پرداخته و همچنین در حفظ و نگهداری محیط زیست نیز فعالیت های مختلفی انجام داده است.

پيرامون گفت: برای جلوگیری از آلایندگي‌هاي نفت و گاز در شهر، در حال خرید و تخریب منازل مسکونی در حریم چاه ها و مناطق آلوده و استاندارد کردن لوله های انتقال هستیم اما اين پروژه به دلیل وسعت مناطق، پروژه‌ای زمان بر است و اجراي آن به زمان نياز دارد.

كم‌توجهي به تاريخ نفت و ٥ خرداد در مسجدسليمان

در اين مراسم فرشيد خداداديان، دبیرهمایش بین المللی سالروز فوران نخستین چاه نفت خاورمیانه – مسجدسلیمان اظهارکرد: موضوع مسجدسلیمان و تاریخ نفت این شهرستان يعني روز 5 خرداد يكي از مسائلي است كه كمتر به آن توجه شده است و باید به آن توجه ویژه ای شود.

وي افزود: متاسفانه شهری که واجد و داراي بسیاری از شرايط و امكانات زندگی مدرن بوده، امروز با خاطرات خود زندگی می کند و اثری از آن روزهای روشن در آن باقي نمانده است.

خدادايان تصريح كرد: روزی منابع نفت و گاز تمام می‌شود و باید به دنبال آن باشیم که چگونه با نفت خوشبخت شویم.

وی عنوان كرد: مردم مسجدسلیمان و مناطق نفت خیز کشور محتاج و مستحق کمک نیستند بلکه طلبکار مطالبات خود هستند و باور داریم که دولت با اعتدال، همدلی و همزبانی در تلاش است تا به مطالبات مردم رسیدگی کند.

خدادادیان بيان كرد: باید تلاش کنیم که نفت برای ما طلای سیاه باشد، نه اینکه به عنوان بلای سیاه شناخته شود و این امر جز با کمک توسعه پایداری که بر دانش و تجربه تکیه زده است، امکان پذیر نخواهد بود.

بايد اقتصاد مسجدسلیمان را از نفت جدا کنیم

در ادامه مراسم عليرضا گروئي، فرماندار مسجدسلیمان نيز اظهاركرد: برگزاری چنین همایش‌هايي کاری بسیار ارزشمند است و با پیگیری های مستمر می‌توان این روز (٥ خرداد) را به عنوان روز ملی مسجدسلیمان در تقویم ثبت کرد.

وی افزود: ثبت ملی این روز به عنوان روز مسجدسلیمان موجب می‌شود تا به این شهر توجه ویژه ای شود و برگزاری این همایش می تواند کمک بسیار زیادی به تحقق این مهم کند.

گروئی تصريح كرد: نگاه دولت به کاهش وابستگی بخش اقتصاد از نفت و درآمدهای نفتی است و از برنامه های دولت اين است که اقتصاد کشور را از نفت جدا کند.

وی گفت: دولت مصمم است که صنایع پایین دستی صنعت نفت را توسعه دهد تا با توسعه این صنایع و بخش‌های تولیدی اتکای اقتصاد کشور به نفت را کاهش دهد.

گروئی عنوان کرد: مسجدسليمان، شهری که نفت در آن جا متولد شده، دچار افول شده است و در اين شرايط هیچ شخص یا گروه خاصی را نمی توان مقصر دانست و باید برای پیشرفت و آبادی آن تلاش کرد.

فرماندار مسجدسليمان اظهاركرد: دولت مصمم است که مسجدسلیمان را احیا کند و ما نیز در راستاي این هدف، به تقویت بخش‌های گردشگری و کوچ عشایر که از مهمترین جاذبه‌های این شهرستان است، خواهیم پرداخت و معتقديم بايد اقتصاد مسجدسلیمان را از نفت جدا کنیم.

اتكاي اقتصاد الجزاير به نفت و گاز

همچنين در این نشست عبدالمنعم احريز، سفیر الجزایر نيز ضمن ابراز خرسندي از حضور در مسجدسليمان بيان كرد: کشور الجزایر و ایران دارای 2 نقطه مشترک هستند که اولین آن اسلام است و نقطه ی مشترک دیگر اشتیاق مردم دو کشور به استقلال و خودکفایی است و به هیچ عنوان خواهان دخالت کشورهای خارجی نیستند.

وي افزود: کشور الجزاير در بخش اقتصادی موفق نبوده و حدود 98 درصد صادرات این کشور مربوط به نفت و گاز و اقتصاد این کشور به نفت و گاز متکی است که این مساله یک ضعف برای کشور الجزایر محسوب می شود.

احريز عنوان کرد: در زمینه تعيين قیمت نفت با ایران همکاری خواهیم کرد و در خصوص مشکلات نفتی ایران تلاش مي‌كنيم تا به دستاوردهای مناسبی در این زمینه با ایران برسیم و به رفع مشکلات کمک کنیم.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار