تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۹
کد خبر: ۸۸۷۴۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
سندروم روده تحریک پذیر؛ اختلال شایع گوارشی
یک متخصص داخلی با بیان اینکه 25 تا 50 درصد مراجعان به مطب‌های گوارشی به سندروم روده تحریک پذیر مبتلا هستند، تاکید کرد: سندروم روده تحریک پذیر یک اختلال شایع گوارشی است که 10 تا 20 درصد افراد جامعه به آن مبتلا هستند.

دکتر همایون شیخ‌الاسلامی با اشاره به اینکه سندروم روده تحریک پذیر اغلب در دوران جوانی بروز می‌کند، گفت: زنان 2 برابر بیش از مردان به این بیماری مبتلا می‌شوند. درد شکمی، تغییر در اجابت مزاج، اسهال، یبوست و به صورت متناوب یبوست و اسهال از علایم اصلی ابتلا به سندروم روده تحریک پذیر است.

وی در ادامه افزود: 80 تا 90 درصد بیماران با سندروم روده تحریک پذیر دارای مشکل روحی و روانی زمینه‌ای از قبیل اضطراب، افسردگی و وسواس هستند.

این دانشیار دانشگاه علوم پزشکی قزوین با اشاره به اینکه شیوع این عارضه در 10 تا 15 درصد افراد تخمین زده می‌شود، تصریح کرد: در صورت درد یا ناراحتی شکمی عود کننده حداقل 3 بار در ماه با معیارهایی از جمله بهبود درد شکمی با اجابت مزاج، شروع درد شکمی با تغییر در دفعات اجابت مزاج و شروع درد شکمی با تغییر در قوام مدفوع می‌توان سندروم روده تحریک پذیر را تشخیص داد که شکایت از این نوع معیار باید حداقل از شش ماه قبل شروع شده باشد.

شیخ الاسلامی در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به شیوع بالای سندروم روده تحریک پذیر در جامعه متاسفانه برنامه یکسان درمانی برای کنترل بیماری وجود ندارد و عدم تمایل بیمار جهت مراجعه به سرویس‌های روانپزشکی در موارد ارجاعی سبب می‌شود که بیمار به صورت مزمن و عود کننده پس از قطع دارو شاهد علایم بیماری باشد.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار