تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۲
کد خبر: ۸۸۷۷۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مراقب کلاه برداري به سبک نوين باشيد
خوزنیوز: رشد روز افزون استفاده از کامپيوتر در زندگي و کار انسان‌ها، باعث به وجود آمدن انواع جديد کلاه‌برداري‌هاي مدرن که اغلب برداشت از حساب‌هاي افراد مي‌باشد، هستيم.

به گزارش خوزنیوز؛ يکي از انواع اين کلاه‌برداري‌ها، fishing مي‌باشد. فيشينگ به معني ماهيگيري مي‌باشد و کلاه‌برداران دقيقاً همانند فردي که توسط يک قلاب طعمه خود را شکار مي‌کند، از حساب افراد پول برداشت مي‌کنند و به همين دليل اين نام‌گذاري صورت گرفته است.

در اکثر کلاه‌برداري‌هاي اين‌چنيني، کلاه‌برداران طعمه‌هاي خود را از طريق آدرس‌هاي ايميل شان به دام مي‌اندازند اما گاهي نيز قربانيان با سايت‌هاي کلاه‌برداري مواجه مي‌شوند. کلاه‌بردار از يک ايميل يا آدرس وب‌سايت با يک اختلاف بسيار جزئي در نوع نوشته آدرس استفاده مي‌کند که اغلب کاربران بي‌دقت، متوجه آن نخواهند شد.

تفاوتي که جعلي‌ها با نسخه اصلي دارد، بسيار ظريف است و اگر شما اطلاعي از آن‌ها نداشته باشيد، متوجه شان نمي‌شويد. به‌عنوان‌مثال کلاه‌بردار از آدرس سايت www.bank.com استفاده مي‌کند که بسيار شبيه آدرس اصلي سايت www.bank.ir است، مي‌باشد و زماني که کاربر به اين سايت وارد مي‌شود در واقع همانند ماهي گرفتار قلاب ماهي گيري مي‌شود.
براي اينکه بتوانيد آدرس را چک کنيد، نشانگر ماوس را روي لينکي که قصد کليک روي آن را داريد، اندکي نگه‌داشته و بعد به بخش پاييني پنجره‌اي که بازکرده‌ايد، نگاه کنيد. در آنجا آدرس به‌طور دقيق نمايش داده مي‌شود و درست در آن زمان است که شما بايد بتوانيد آدرس صحيح را از آدرس اشتباه تشخيص دهيد.

يکي از راه‌هاي مقابله با فيشينگ چک کردن آدرس url مي‌باشد. اگر چک کردن آدرس url به هر دليلي برايتان سخت است يا تمايلي به اين کار نداريد، مي‌توانيد خودتان مشخصاً آدرس مدنظر را تايپ نماييد و از لينک استفاده نکنيد تا در دردسرهاي فيشينگ گرفتار نشويد.

راه ديگر آشنايي با web of trost است که يکي از افزونه‌هاي مفيد مرورگرها است و به‌صورت خودکار زماني که وب‌سايتي را بازکنيد، اطلاع مي‌دهد که آيا مقصد امن است يا ناامن. البته اين افزونه نمي‌تواند تمام وب‌سايت‌هايي که شما از آن بازديد مي‌کنيد را بررسي کند، اما مي‌تواند شما را از وجود وب‌سايت‌هايي که احتمال خطرناک بودنشان بيشتر است، باخبر کند.

براي استفاده از اين افزونه مي‌بايست آن را روي مرورگر خود نصب و از طريق نمايشگري که ميزان درجه اطمينان را در toolbar نشان مي‌دهد، از امنيت وب‌سايت‌هايي که از آن بازديد مي‌کنيد، اطمينان حاصل کنيد. اين افزونه هم‌اکنون براي مرورگرهايي نظير chrom, firefox, opera, safari قابل دانلود و نصب است.

تمامي اين امکانات درصد خطر را تا حد چشمگيري کاهش مي‌دهد اما کاربران همواره مي‌بايست با دقت و حواسي جمع از اطلاعات و حريم شخصي خود محافظت کنند.

خوب است بدانيد تمامي مرورگرها گزينه هايي جهت مقابله با کلاه‌برداري فيشينگ دارند که اين‌گونه ابزارها به‌صورت پيش‌فرض غيرفعال در نظر گرفته‌شده‌اند و شما مي‌بايست با ورود به قسمت تنظيمات اين قسمت را فعال کنيد تا به‌راحتي رد وب‌سايت‌هاي جعلي معمول را بگيريد و زماني که از آن‌ها بازديد مي‌کنيد، به شما اخطار بدهد.

لازم بذکر است ؛ پليس فتا استان خوزستان در همه حال آماده خدمت رساني به کليه کاربران حوزه فضاي مجازي به آدرس CyberPolice.ir مي باشد.
:
:
:
آخرین اخبار