تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۵
کد خبر: ۸۸۸۵۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
منتظر مترو اهواز نباشید
مديرعامل سازمان قطار شهري اهواز گفت: تا زماني كه تجهيزات خارجي مترو خريداري و نصب نشود، بوق قطار شهري در اهواز به صدا در نمي​آيد.

عباس هلاكويي اظهار كرد: در تلاشيم امسال 6 ايستگاه اول مترو راه​اندازي شود و كار حداقل به نتيجه برسد اما واقعيت امر اين است كه حتي اگر ايستگاه​ها ساخته شوند، چون تجهيزات برقي و مكانيكي آن خارجي است، بايد اعتبارات ارزی فعال شوند يا مساله فاينانس حل شود.

وي با بيان اينكه مشكل تامین حقوق كارگران شركت كيسون تا حدودي حل شده است، افزود: پيمانكار همچنان مشغول كار است و شايد يكي دو ماه تاخير داشته باشد اما اقدامات لازم در حال انجام است. تقريبا حدود يك ماه پيش قرار بود تونل به زير رودخانه برود اما با توجه به اينكه اولويت با فاز اول و ايستگاه​هاي فرودگاه تا مصلي است، ايرادي به توقف كار در اين نقطه وارد نيست تا فاز اول تكميل شود.

مديرعامل سازمان قطار شهري اهواز اظهار كرد: اکنون پيمانكار بر روي انجام اقدامات تكميلي مانند نازك​كاري، برق​كشي و سنگ​كاري در 6 ايستگاه در فاز نخست تمركز بيشتري كرده است. همچنين براي استفاده بهينه از زمان در اين بخش، در هر ايستگاه يك راه دسترسي ايجاد كند که اميدواريم با اين اقدامات عمليات ساخت فاز نخست پروژه متروي اهواز تا قبل از پايان سال 94 به پايان برسد.

هلاكويي افزود: در كنار اين اقدامات تلاش مي​كنيم تجهيزات خارجي به ارز بستگي دارد،​ از يك طريقي تامين شود. از ارز آزاد هم نمي​توان استفاده كرد چون نبايد براي تامين ارز آزاد از بودجه دولتي استفاده كنيم مگر اينكه اعتبارات شهرداري در اين زمينه هزينه شود. البته با واگن​سازي تهران هم صحبت​هايي شده و قرار شده قطاري را براي متروي اهواز تامين كند.

وي ادامه داد: موضوع فاينانس براي همه قطار شهري​هاي كشور طولاني شده است چون دولت براي اين مساله ساختاري تعريف نكرده است و تا اسم شهرداري​ها بيايد بانك​ها پس مي​زنند چون معتقدند كه شهرداري​ها به موقع اقساط خود را پرداخت نمي كنند و بدين ترتيب عامليت پذيرفتن شهرداري​ها بسيار سخت شده است و بانك​ها زير بار تعهد شهرداري​ها نمي​روند.

مديرعامل سازمان قطار شهري اهواز گفت: با همه اين شرايط، براي سرعت بخشيدن به پروژه مترو يك طرح پيشنهادي به سازمان برنامه​ريزي ارايه شده که بر اساس اين طرح، شهرداري​ها مي​توانند ساختمان و فضاي فيزيكي مترو را بسازند و دولت تجهيزات لازم را از خارج از كشور خريداري كند. اين طرح بر اساس 50 درصد تعهد و سهم شهرداري​ها و 50 درصد سهم دولت در اين پروژه، مطرح شد. و در صورتي كه عملياتي شود. موضوع نياز به اعتبارات ارزي و فاينانس مي​تواند حل شود.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار