تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۹
کد خبر: ۸۹۰۰۸
تعداد نظرات: ۲ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
سفر مسئولان به تالاب‌های خوزستان برای ابراز ناراحتی نباشد
نماينده شادگان با اشاره به سفر هفته آینده ابتكار و معاونان وزارتهاي نيرو و نفت به خوزستان جهت بررسی وضعیت تالابها، گفت: اين سفر نبايد حالت مُسكن داشته باشد و اين هيات تنها براي ابراز ناراحتي از وضعيت موجود، به منطقه سفر نكند.

سفر مسئولان به تالاب‌های خوزستان برای ابراز ناراحتی نباشد

عبدالله تميمي اظهار كرد: كمبود نزولات آسماني بر همه استان خوزستان از جمله تالاب​هاي هورالعظيم و شادگان اثر داشته است و با توجه به اينكه اين دو تالاب ثبت بين​المللي هستند؛ لازم است براي حفاظت و احياي تالاب​ها، اقدامات جدي​تري صورت گيرد.

وي ادامه داد: حق​آبه تالاب شادگان از رودخانه جراحي تامين مي​شود، این تالاب در دو سه سال گذشته با كمبود شديد آب مواجه بود كه در این شرایط، طرحي مبني بر انتقال آب از رودخانه كارون به تالاب شادگان به سازمان حفاظت محيط زيست ارايه شد. در این طرح قرار است كانالي از رودخانه كارون به تالاب شادگان احداث شود كه در آينده​اي نزديك به بهره​برداري خواهد رسید.

نماينده شادگان در ادامه به مساله انتقال آب از سرشاخه​هاي كارون به حوزه​هاي مركزي اشاره كرد و گفت: اين مساله نه تنها بر تالاب​ها اثر مي​گذارد بلكه بر كشاورزي،​ مسايل زيست​محيطي، آب شرب و ساير مسايل اثرگذار است. بدين ترتيب در سفر وزير نيرو به خوزستان، مخالفت خود را با انتقال آب اعلام كرديم؛ مخالفت نمايندگان خوزستان با اين مساله بدين علت است كه مقياس و اندازه​اي كه قرار است آب برداشت شود، براي آب شرب نيست بلكه بيشتر براي كشاوري و مصارف صنعتي است.

تميمي اظهار كرد: چنانچه اين برداشت آب به منظور شرب باشد مخالفتي وجود ندارد اما هر چه آب بيشتر برداشت شود، بي​شك تاثير اين اقدام در حوزه مبدا بیشتر نمود پيدا مي​كند. نبايد فراموش كرد كه طرح احیای 550 هزار هكتاري مقام معظم رهبري در استان خوزستان كمبود آب دارد، همچنين زمين​هايي در خوزستان وجود دارد كه به زمين​هاي شور و لم​يزرع تبديل شده​اند و از برخي زمين​ها كه در گذشته از هر هكتاري 6 تا 7 تن گندم برداشت مي​شد، اكنون برداشت گندم حتي به 200 كيلوگرم هم نمی رسد و وضعيت بسيار نگران كننده است.

وي افزود: میزان حق آبه تالاب شادگان كم است و اين كمبود بر اشتغال، ريزگردها و مسايل زيست محيطي تاثير مستقيم دارد. در بخش اشتغال بين 10 تا 11 هزار نفر از طريق این تالاب به طور مستقيم مشغول به كار هستند كه در صورت از بين رفتن زمينه اشتغال اين افراد، مشكلات بسياري در اين حوزه ايجاد مي شود.

نماينده شادگان با بيان اينكه تالاب​ها سپر طبيعي بسيار خوبي براي مهار ريزگردها هستند، گفت: متاسفانه همانطور كه ذكر شد كمبود آب تاثير مستقيم بر تالاب​ها داشته است، علاوه بر كمبود آب، وزارت نفت نيز با انجام اقداماتي موجب خشك شدن نقاطي از تالاب​ها شده است كه اين خشكي، وقوع پديده ريزگردها را شدت مي​بخشد.

تميمي افزود: ما با اين برنامه وزارت نفت مخالفيم، چرا كه آنها از بستر دريا نفت را به گونه​اي استخراح مي​کنند كه نيازي به خشك كردن آن ناحيه ندارند ولی براي استخراج نفت از تالاب كه در برابر دريا، وسعت بالا و حجم آب زيادي ندارد، نقاطي از آن را  خشك مي​كنند.

وي ادامه داد: خشك كردن تالاب براي استخراج نفت واقعا يك فاجعه محيط زيستي است. وزارت نفت اذعان مي​كند چون عراق از مخازن مشترك در حال استخراج نفت است، ما از عدم استفاده از اين مخازن، متضرر مي​شويم. اما وزارت نفت با اين اقدام دارد حيات بكر تالاب را از بين مي​برد و تالاب را فداي صدها هزار بشكه نفت مي​كند. اين در حالي است كه مي​توانست با يك برنامه ريزي درست هم استخراج نفت داشته باشد و هم تالاب را خشك نكند.

نماينده شادگان با اشاره به سفر خانم ابتكار و چند تن از معاونان وزارت​هاي نيرو و نفت به منطقه در هفته آينده، گفت: البته نبايد اين سفر حالت مُسكن داشته باشد و اين هيات تنها براي ابراز ناراحتي از وضعيت موجود، به منطقه سفر نكند. پيش از اين رييس جمهور، وزير بهداشت، معاون رييس جمهور، خانم ابتكار و ... نيز به خوزستان سفر كرده​اند، بنابراين ضرورت دارد اين هيات با دست پر در اينجا حضور يابند نه به منظور بازديد مجدد از منطقه.

تميمي اظهار كرد: لازم است طرح​هايي ارايه بدهند كه قابل اجرا باشند. طرح​هايي در دولتهاي قبل اجرا شده و مشكلاتي را ايجاد كرده​اند، اما دولت كنوني مسئوليت پذيرفته و بايد مشكلات اين طرح​ها را هم بپذيرد و در جهت رفع مشكلات آن برآيد و نبايد از اين مسئوليت شانه خالي كند.
مرجع / ایسنا
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ایرانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۲
0
0
امیدوارم که دولت با همان تعهدی که نسبت به احیای دریاچه ارومیه دارد با محیط زیست رنجور خوزستان رفتار نماید و برای جبران سختیهای فراوانی که مردم خوزستان در یک دهه اخیر متحمل شده اند درجهت احیای تالابهای استان_خصوصا شادگان و هورالعظیم_ و همچنین شاهرگ بقای خوزستان(کارون بزرگ!) متعهدانه عمل کند؛واقعا عمل کند تا انشالله شرایط زیستی خوزستان به وضعیت متعادل و مطلوبی برسد.
هوچی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۶
0
0
بد نیست یه دفعه واسه تفریح هم که شده بیان یه تابی بخورن !!!!
بالاخره خودش یه تنوعیه بابا !!! گیر دادین هااااا!!!
:
:
:
آخرین اخبار