تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۱
کد خبر: ۸۹۴۴۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
اظهارنظر غیرکارشناسانه تنها مرهم بر زخم سالک خوزستان
سال‌هاست که صرفا اظهارنظرهای غیرکارشناسانه به‌عنوان تنها مرهم بر زخم بیماری سالک در استان خوزستان گذاشته شده و این بیماری به‌ویژه در فصل تابستان به شدت در حال شیوع است

بیماری پوستی سالک همچنان در شوش پر سر و صداست، ورم سرخ رنگ و بدون درد، اکنون بزرگ و زخمی شده است.

اغلب کارشناسان معتقدند که مدیریت نخاله ساختمانی در شوش به‌ عنوان ضرورت مدیریت شهری، مورد توجه جدی قرار نگرفته است، این را می‌توان از چهره حاشیه شهر و شیوع بیماری سالک در این شهرستان فهمید.

در واقع این نخاله‌ها عامل بیماری سالک و مأمنی برای انواع حشرات موذی، جوندگان و سگ‌های ولگرد که منبع انواع بیماری است، به شمار می‌رود.

*سالک کنترل شده است

با این وجود فرماندار شوش معتقد است که بیماری سالک کنترل شده است.

رضا نجاتی اخیرا گفته است: با راه اندازی مرکز پیشگیری و درمان بیماری سالک در شهرستان این بیماری کنترل و تعداد مراجعه کنندگان این بیماری در حد چشمگیری کاهش یافته است.

پیش از این نیز نجاتی شیوع سالک در این شهرستان را شایعه دانست و گفته بود: بیماری سالک در شوش شیوع پیدا نکرده اما هم​اکنون که فصل این بیماری است باید اقدامات لازم در زمینه پیشگیری از شیوع آن انجام شود.

*شیوع سالک در 17 استان کشور

البته سید حسن هاشمی وزیر بهداشت نیز طی اظهاراتی، بر شیوع بیماری در 17 استان کشور تاکید کرده و بدین ترتیب شایعه بودن سالک به نوعی رد شده است.

*نخاله‌ها رابطه مستقیمی در کنترل بیماری سالک دارند

سرپرست مرکز بهداشت شوش در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در این شهرستان عنوان کرد: اگر مدیریت نخاله‌ها مورد توجه جدی همه مسئولان قرار بگیرد کنترل بیماری سالک در شوش تا حد معقولی میسر خواهد بود.

علی امیدوار اضافه کرد: اشاره فرماندار در خصوص کنترل سالک، اقدامات مثبت شهرستان در این خصوص است که ایشان هم تلاش و حمایت خوبی در این زمینه داشته‌، در واقع اقدامات زیادی در این زمینه در حال انجام است.

وی به وضعیت نامناسب جداول روباز اشاره کرد و گفت: تنها راه جلوگیری از انتقال بیماری‌ها از طریق جوی‌های روباز فاضلاب، لایروبی مستمر و اصولی و آهک پاشی بوده که از وظایف ذاتی شهرداری است.

امیدوار اضافه کرد: وضعیت آلوده جوی‌های روباز کاملا قابل پیگیری است و در شورای سلامت چند بار مطرح شده و باید همت بالاتری از جانب شهرداری به عمل آید.

سرپرست مرکز بهداشت شوش ادامه داد: مرکز بهداشت بارها مسئله فاضلاب شهری و جداول روباز را پیگیری کرده است و باز هم پیگیر خواهیم بود.

وی در ارتباط با نصب توری‌های آغشته به سم بر درب ورودی منازل، در منطقه حاشیه شهر شوش به نام دوار و امکان مسمومیت اهالی این منطقه خصوصا کودکان تاکید کرد: خوشبختانه این توری‌ها کاملا استاندارد هستند و دوز سم آنها بسیار ناچیز ولی ماندگار است.

این مقام مسئول همچنین از کمبود نیروی انسانی در مرکز بهداشت خبر داد و گفت: مرکز بهداشت شوش در همه حوزه‌ها، از جمله حوزه بهداشت محیط، کمبود شدید نیروی انسانی دارد و جور این کمبود را دیگر همکاران و شهروندان تحمل می‌کنند.

*اکنون فصل خواب گزش سالک است

مسئول آزمایشگاه سالک و مالاریای شوش نیز معتقد است که فقط کارشناس ارشد حشره شناس و کارشناس ارشد اپیدمیولوژی استان یا وزارتخانه که در تمام منطقه تحقیق بسیار کرده باشد، و در واقع محیط را مثل کف دستش بشناسد، می‌تواند در ارتباط با کنترل بیماری سالک در شوش اظهارنظر کند.

کوروش پارسا اظهارنظر کرد: در واقع سالک دو فصل دارد، فصل گزش پشه سالک که از 15فروردین‌ماه آغاز می‌شود و تا پایان مردادماه ادامه دارد.

وی اضافه کرد: فصل بروز سالک از مردادماه می‌شود و تا اسفندماه پایان می‌یابد.

مسئول آزمایشگاه سالک و مالاریای شوش تصریح کرد: اکنون در فصل خواب بیماری است، مشکلات ما بعد از گزش و در زمان بروز زخم که از مردادماه آغاز می‌شود، در آن زمان است که آقایان بیایند و بگویند که سالک کنترل شده است.

پارسا یادآور شد: مراجعه کنندگان قابل توجه هستند ولی در مقابل موارد منفی ما نیز زیاد است و این می‌تواند برای شهر ما خیلی خوب باشد.

 از صحبت‌های مسئولان بهداشت به خوبی می‌توان دریافت که حداقل نمی‌توان در ارتباط با کنترل بیماری سالک در شوش اظهارنظر کرد، داده‌های اشتباه و غیرواقعی از یک چالش یا آسیب شهری، نمی‌تواند به یک راه حل، ختم شود!

مرجع / فـارس
برچسب ها: سالک ، بیماری سالک
:
:
:
آخرین اخبار