تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۸
کد خبر: ۸۹۷۵۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
ویژگی‌های محصولات پروتئینی سالم را بشناسید
مديركل دامپزشكي خوزستان گفت: مصرف گوشت ناسالم، امكان ايجاد مسموميت​هاي شديد غذايي را فراهم می‌کند.

دکتر مصطفي كناركوهي اظهار كرد: نقش گوشت قرمز و مرغ در تامين سلامت و رشد طبيعي بدن و عملكرد سيستم دفاعي بسيار مهم است ولي بايد توجه داشت كه بسياري از بيماري​هاي مشترك انسان و دام و نيز مسموميت​هاي شديد غذايي مي​تواند از طريق مصرف گوشت قرمز، ماهي و مرغ در انسان ايجاد شوند.

وی با بیان اين‌كه يكي از راه​هاي تشخيص انواع گوشت​هاي سالم و بهداشتي توجه به برخي خصوصيات ظاهري آنهاست، گفت: گوشتی سالم و بهداشتي است كه رنگ آن قرمز و روشن بوده و تيره نباشد؛ تغيير رنگ گوشت از قرمز به سبز، قهوه​اي، خاكستري و سياه نشانگر فساد آن است.

مديركل دامپزشكي خوزستان افزود: همچنین وجود پوشش لزج و چسبناك روي سطح گوشت نشانه فساد آن است و نباید هيچ​گونه بوي غيرطبيعي، ترشيدگي و تعفن از گوشت به مشام برسد. سطح خارجي گوشت نبايد خيس و مرطوب باشد و خون​مردگي، قارچ​زدگي و ذرات خارجي نبايد در آن مشاهده شود.

كناركوهي تصريح كرد: گوشت خريداري شده بايد داراي مهر دامپزشكي بوده و گوشت منجمد بسته​بندي شده هم بايد داراي تاريخ توليد و تاريخ مصرف باشد و در دماي 18- درجه سانتي‌گراد نگهداري شود و تنها با درخواست مشتري و در حضور وي چرخ شود.

وي اظهار كرد: گوشت مرغ بايد داراي سفتي طبيعي و ظاهر سالم باشد. در گوشت مرغ تازه، رنگ پاها باید سفيد مايل به قرمز و سينه​ سفيد مايل به زرد و پوست آن كاملا عاري از هرگونه پارگي، خون​مردگي و تغيير رنگ و خراش باشد.

مديركل دامپزشكي خوزستان گفت: گوشت مرغ بايد فاقد قارچ​زدگي و بوهاي غيرطبيعي مانند بوي ترشيدگي باشد، لاشه مرغ بايد شكم خالي بوده و نگهداري و عرضه گوشت مرغ تازه بايد به صورت بسته​بندي و در داخل يخچال​هاي ويترين​دار و در دماي صفر تا چهار درجه سانتي‌گراد صورت گيرد.

وي افزود: نگهداري و عرضه گوشت منجمد بايد داخل فريزر و در دماي 18 درجه سانتيگراد زير صفر انجام گيرد و بر روي بسته​بندي مرغ بايد مشخصات كامل شامل نام كشتارگاه، تاريخ توليد و تاريخ مصرف و كد رهگيري نوشته شده باشد. دل، جگر و سنگدان مرغ هم بايد در ظروف يك‌بار مصرف و داراي برچسب مشخصات كامل شامل نام شركت توليد كننده، تاريخ توليد و تاريخ مصرف بوده و در يخچال نگهداري و عرضه شوند.

كناركوهي عنوان كرد: ماهي تازه سالم و بهداشتي بايد داراي ظاهري درخشنده، شفاف بوده و فاقد مواد لزج و كثافت باشد و داراي چشم​هاي شفاف، روشن، درخشان و برجسته و فلس​ها درخشان، محكم و چسبنده به پوست، داراي بدن محكم به طوري كه در برابر فشار انگشت مقاومت كرده و اثر انگشت روي بدن باقي نماند و بوي گنديدگي و فساد از آن به مشام نرسد.

وي درباره ویژگی‌های تخم​مرغ تازه، سالم و بهداشتي نیز بیان کرد: بسته​بندي تخم​مرغ بايد داراي نام، آدرس توليدكننده و تاريخ توليد و مصرف بوده و در درجه حرارت 7 تا 8 درجه سانتي‌گراد نگهداري شود. پوسته تخم​مرغ نیز بايد بدون ترك و شكستگي باشد.

مديركل دامپزشكي خوزستان با بیان این که تخم​مرغ سالم بايد بيضي شكل و فاقد بوهاي نامطبوع و غيرطبيعي باشد، تاکید کرد: از خريداري هرگونه تخم​مرغ كثيف، شكسته و يا نگهداري شده در خارج از يخچال خودداري کنید.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار