تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۴
کد خبر: ۹۰۱۹۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مدیرعامل شبکه‌های محیط زیست خوزستان:
برنامه نجات کارون و مقابله با ریزگردها مبهم مانده است
مدیرعامل شبکه‌های محیط زیست خوزستان گفت: مبهم بودن برنامه‌های مبارزه با ریزگردها و نجات کارون و رفتارهای متناقض دولت در طرح انتقال آب و نیز عدم تامین آب شرب برخی شهرها، شرایط آینده استان در ابهام قرار داده است

هژیر کیانی امروز با اشاره به حضور در نشست با رئیس سازمان محیط زیست در اهواز اظهار کرد: در این نشست که با حضور اساتید برجسته دانشگاه‌ها، موسسات تحقیقاتی استان خوزستان، استاندار، معاونان استاندار، رئیس سازمان برنامه‌ریزی و معاونان وزرای نفت، نیرو، جهاد کشاورزی، راه و شهرسازی برگزار شد، مدیرکل محیط زیست خوزستان دبیری این نشست را به‌عهده داشت و در آن مخاطرات محیط زیستی استان از جنبه‌های مختلف مورد بررسی قرار گرفت.

وی در راستای این نشست خاطرنشان کرد: بهترین و پایدارترین سرمایه‌گذاری برای دولت‌ها، اعتماد به مردم است که ابزار این سرمایه‌گذاری صداقت و با مردم شفاف سخن گفتن بوده و مطالبی که بی‌پرده بیان می‌کنیم بخشی از پرسش‌های جدی و نگرانی‌های مردم استان خوزستان است که همواره و در همه صحنه‌ها نقش خود را ایفا و حضور حماسی خود را در راه تحقق آرمان‌های انقلاب به اثبات رسانیده‌اند و کم‌توجهی به وضعیت سلامت محیط زیست مردم این استان صورت گرفته است.

*سازمان‌های مردم‌ نهاد باید بیشتر و مورد حمایت قرار گیرند

مدیرعامل و نماینده شبکه‌های محیط زیست استان خوزستان ضمن تشکر از رویکرد دولت برای تسهیل و سرعت‌بخشی در صدور مجوز سازمان‌ها‌ی مردم‌نهاد گفت: امیدواریم این روند با سرعت هرچه بیشتر ادامه یابد و سازمان‌های مردم‌نهاد بیشتری در جهت کمک به پیشرفت برنامه‌های کشور فعال شوند.

کیانی در ادامه با اشاره به پیشنهاد تشکیل ستاد اجرایی منویات مقام معظم رهبری پیرامون محیط زیست که در اسفند ماه سال گذشته بیان فرمودند، آمادگی سازمان‌های مردم‌نهاد استان را برای کمک به تحقق آن و نیز کمک به دولت اعلام کرد.

وی ضمن ابراز گلایه از طرف سازمان‌های مردم نهاد برای لغو نشست با رئیس سازمان محیط زیست به بیان موضوعات و مطالبات سمن‌ها پرداخت و افزود: لغو  نشست با سازمان‌های مردم‌نهاد نخستین گلایه بیش 30 انجمن محیط زیست استان و نیز سایر انجمن‌ها است.

*در برخورد با محیط زیست خوزستان و کارون تبعیض صورت نگیرد

مدیرعامل و نماینده شبکه‌های محیط زیست استان خوزستان با درخواست پرهیز از رفتارهای سیاسی و تبعیض‌آمیز در مقوله محیط زیست نسبت به این استان خاطرنشان کرد: ما حیات خوزستان را حیات کارون می‌دانیم و نگرانی خود را از بابت شعارزدگی و تغییر شکل دادن موضوعات انتقال به‌نام و بهانه آب شرب اعلام می‌کنیم.

وی در این راستا اضافه کرد: حق آب آشامیدنی برای همه هم‌وطنان عزیزمان است، اما نباید انتقال به‌نام آشامیدنی و به کام صنایع بزرگ سودجو و اشتهای سیری‌ناپذیر این شرکت‌ها و آلودگی‌های ناشی از آن باشد.

*برنامه نجات کارون و مقابله با ریزگردها مبهم مانده است

کیانی عدم اجرای مصوبات وعده داده شده و نبود هرگونه برنامه منسجم درباره وضعیت ریزگردها را که نیازمند ارائه گزارش از طرف ستاد ملی ریزگردها است را یکی دیگر از این پیشنهادات دانست و ادامه داد: مبهم بودن برنامه‌های مبارزه با ریزگردها و نجات کارون و رفتارهای چندگانه دولتمردان در راستای انتقال آب و نیز عدم توجه به تامین آب شرب سالم برای برخی شهرهای استان خوزستان، سبب ایجاد یک بار روانی منفی بر مردم این استان و مبهم بودن شرایط آینده است.

این فعال محیط زیستی خوزستان با اشاره به وضعیت نامناسب دفن زباله‌ها در بیش از 50 شهر استان و بیان اینکه تنها یک شهر دارای سایت اصولی و زمین برای این منظور است عنوان کرد: بحران دفع زباله از دیگر خطراتی است که سلامت مردم این استان را تهدید می‌کند.

*جنگل های خوزستان درحال نابودی است

وی با اشاره به طرح صیانت از جنگل‌های خوزستان عنوان کرد: توقف طرح صیانت از جنگل‌های شمال استان خوزستان که از ذخایر مهم بوده و نیز نقش موثری در حوزه آبخیز سدها دارند، بر تخریب روزافزون آنها افزوده است و دیری نخواهد پایید که تاثیرات منفی و مخرب ریزگردها در این مناطق نیز به صد درصد افزایش خواهد یافت و باری دیگر بر مشکلات خواهد افزود.

کیانی با اشاره به نقش پررنگ تشکل‌های مردم نهاد فعال در محیط زیست، پیگیری رئیس سازمان را برای اجرایی شدن ابلاغیه مهم ماده 66 قانون آیین دادرسی کیفری جدید، برای تثبیت جایگاه حقوقی سمن‌ها و کمک به حفظ و پاسداری از محیط زیست کشور را خواستار شد.

*شرکت‌های تولیدی باید آسیب‌های وارده را جبران کنند

مسئول شبکه‌های محیط زیستی خوزستان شفاف‌سازی در رابطه با میزان مالیات آلودگی شرکت‌های دولتی، غیردولتی و صنایع آلوده‌کننده و همچنین محل‌های هزینه‌کرد این عوارض و مالیات در استان خوزستان را خواستار شد.

کیانی در ادامه گفت: التزام شرکت‌های نفتی به گسترش فضای سبز، نهال‌کاری و بوته‌کاری در اراضی بیابانی مستعد استان خوزستان برای جبران بخش کوچکی از خسارت‌های وارد شده به محیط زیست باید برنامه‌ریزی شود.

وی با پیشنهاد تشکیل کمیته حقیقت‌یاب با عضویت شبکه محیط زیست استان و وزارتخانه‌های مسئول درباره میزان تاثیر ریزگردها، آلاینده‌های نفتی و غیره بر سلامت مردم و افزایش مرگ‌و‌میر و بیماری‌های سرطانی افزود: درصورت مسجل شدن این واقعیت، دولت، شرکت‌ها و صنایع، ملزم به پرداخت غرامت به آسیب‌دیدگان گردند.

*کشاورزان برای جلوگیری از هدر رفتن آب آموزش داده شوند

این عضو طبیعت دوست، تشکیل کمیته‌های پایش سلامت محیط زیست شهری و روستایی در تمامی شهرها و دهیاری‌های استان با عضویت سازمان‌های مردم‌نهاد و ارائه گزارش‌های فصلی به دستگاه‌های مسئول برای رفع مسائل محیط زیستی را خواستار شد و خاطرنشان کرد: کمک و همکاری همه دستگاه‌ها برای برگزاری کنفرانس بین‌المللی کارون و جایزه جهانی زاگرس برای نجات بلوط‌های این سرزمین لازم است.

وی همچنین به لزوم بازنگری در تهیه و اجرای طرح‌های آبیاری تحت فشار برای جلوگیری از اتلاف منابع اشاره کرد و افزود: در جامعه معمولا حضور افراد کم‌سواد و بی‌سواد در بخش کشاورزی، بدون آموزش پذیرای این روش‌ها نبوده و نیازمند نظارت، آموزش و ترویج است تا بازدهی هدفمند بدست آید، در غیر این صورت فقط منابع را هدر داده‌ایم.

*پژوهشکده تخصصی ریزگردشناسی تاسیس شود

کیانی با پیشنهاد ایجاد پژوهشکده تخصصی ریزگردشناسی گفت: برای تامین نیازهای تحقیقی مستند و میدانی و دستیابی به راه‌حل‌های کاربردی و بومی کانو‌ن‌های طغیان ریزگردها نیازمند انجام این‌کار مهم در استان هستیم.

مدیرعامل شبکه‌های محیط زیست خوزستان در ادامه با درخواست از رئیس سازمان محیط زیست کشور گفت: سازمان‌های مردم‌نهاد باید شفاف‌سازی پیامدهای محیط زیستی رفتارها و پدیده‌های محیط زیستی را انجام دهند و همچنین دعوت از نماینده شبکه محیط زیست استان در کارگروه های تخصصی استانداری خوزستان باید صورت گیرد.

وی در این راستا اجباری کردن دوره‌های ضمن خدمت محیط زیستی برای مدیران را خواست و اذعان کرد: گنجانیدن درس اختیاری محیط زیست برای رشته‌های تحصیلی دانشگاه‌های خوزستان می‌تواند به پیشرفت این‌کار کمک کند.

*موج سواری و تبلیغ سیاسی از ریزگردها ممنوع 

کیانی در ادامه خاطرنشان کرد: پرهیز از فرافکنی و پذیرش مسئولیت درباره سلامت مردم و پرهیز از منسوب کردن این رخدادها و فجایع به دولت‌های پیشین و ارائه راه‌کارهای مناسب باید پیشنهاد شود.

وی در پایان با اشاره به اینکه از هرگونه سیاسی کردن مسائل محیط زیستی که سلامت مردم را با خطر مواجه ساخته است باید پرهیز شود، اضافه کرد: در این راستا از زدن ماسک‌های سیاسی و نیز ریزگردسواری به‌جای موج‌سواری‌های دیروز باید پرهیز شود.

مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار