تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۲
کد خبر: ۹۰۲۱۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
عضو مرکز تحقیقات فن‌آوری‌های محیط زیست تاکید کرد:
لزوم ايجاد سامانه اطلاعاتي ريزگردها در کشور
عضو مرکز تحقیقات فن‌آوری‌های محیط زیست دانشگاه جندی شاپور گفت: علي​رغم انجام كارهاي اجرايي بسيار خوب در زمينه مبارزه با ريزگردها هنوز مشكلاتي از جمله تعدد و تنوع در مطالعات در اين زمينه وجود دارد که این شرایط، ايجاد سامانه اطلاعاتي ريزگردها در کشور را الزامی می‌کند.

دکتر نعمت‌اله جعفرزاده اظهار كرد: در واقع در حال حاضر در رابطه با علت​ها و منشاهای بروز ریزگردها، مطالعات متعددي توسط سازمان حفاظت محيط زيست، دانشگاه‌ها و مراكز آموزش عالي در سطح استان خوزستان و كشور در حال انجام است كه در اثر آن، با فرايند هجوم مطالعات مواجه شده‌ايم و علي‌رغم اين همه مطالعات، ما هيچ سامانه‌اي در رابطه با تجميع داده​ها نداريم.

وی با تاکید بر لزوم ايجاد سامانه اطلاعاتي ريزگردها افزود: مسئوليت هدايت سامانه اطلاعاتي ايجاد شده بايد با سازماني باشد كه اجراي آن را بر عهده خواهد گرفت مثلا استانداري يا سازمان حفاظت زيست و در كنار آن مي​توان از سازمان​هاي ديگر مانند دانشگاه​هاي استان یا مراكز عالي آموزش استان و مراكز پژوهشي کمک گرفت تا ابتدا بررسي كنند كه آيا اطلاعات موجود كافي است و در صورت كافي نبودن، بدانیم كجا را بايد بررسي كنيم.

جعفرزاده عنوان كرد: فرايند تجميع داده​ها بايد منجر به يك تحليل تعاملي بين ذي‌نفعان بحث ريزگردها در يك زمان نسبتا كوتاه و نتایج آن بايد تبديل به دو مسير شود كه يكي در صورت نياز به مطالعات جديد، يا روز آمدن شدن، مشخص شود؛ اما مهم​تر از آن این است که تحليل تعاملي بايد منجر به سند جامعی شود كه در سطح كشور هم تجربه آن تحت عنوان سند ملي كيفيت آب آشاميدني وجود دارد.

عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي جندي شاپور اهواز تصريح كرد: اگر قرار است براي بحث ريزگردها چاره‌اي بينديشيم به چند مساله مهم بايد توجه كرد. مساله ريزگردها واقعيتي است كه در منطقه وجود دارد كه بخشي از آن ناشي از منشا خارجي و بخشي هم به دلیل منشا داخلي است.

وی ادامه داد: امكان اين‌كه به سرعت بتوان مشكل ريزگردها را برطرف کرد، وجود ندارد بنابراين نبايد قول‌هاي غيرقابل اجرا و در حد شعار به مردم بدهيم. بايد بتوان با محدوديت‌هاي موجود و امكانات بودجه‌اي، اولويت‌بندي کنیم ولي در كنار آن بايد توجه ويژه‌اي هم به بحث اطلاع‌رساني داشته باشيم. متاسفانه اطلاع‌رسانی در زمینه ریزگردها منظم نيست؛ اين اطلاع‌رساني بايد هم از جانب آمادگي روبه‌رو شدن مردم با معضل ريزگردها و هم از جنبه مقابله با آن انجام شود.

این مدرس دانشگاه با تاکید بر لزوم درگير كردن و مشاركت مردم در زمينه مقابله با ريزگردها گفت: امكان ندارد دولت به تنهايي بتواند اين مشكل را حل كند و بايد مردم را در اين زمينه مشاركت دهد.

وی عنوان كرد: نبايد مديريت منشا داخلي ريزگردها را به منشا خارجي آن گره زد زیرا با توجه به مانع‌سازي موجود و مشكلات موجود منطقه نمي‌توان كار خاصي انجام داد. از آنجا که بخش خارجی آن در دست ما نيست، بايد حداقل بخشي كه مربوط به منشا داخلي است را حل كنيم.

عضو مرکز تحقیقات فن‌آوری‌های محیط زیست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: اکنون حدود 10 تا 12 سال است كه معضل ريزگردها در داخل كشور حاد شده است و اگر در اين سال‌ها روي بخش داخلي آن توجه مي‌كرديم، حداقل در داخل كشور مشكل منشا داخلی را نداشتيم.

وي تصریح کرد: متاسفانه در سال‌هاي اخير به دليل مشكلات ريزگردها شاهد انتقال جمعيت از خوزستان هستيم كه به عنوان یک معضل جدي بايد به آن نگاه شود.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار