تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۰
کد خبر: ۹۰۴۹۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مدیر کل انتقال خون خوزستان:
سالانه 40 هزار واحد پلاسمای خون به آلمان ارسال می‌شود
مدیرکل انتقال خون خوزستان گفت: سالانه 40 هزار واحد پلاسمای خونی از این استان برای تولید دارو به آلمان ارسال می شود.

عبدالحسن قاسم زاده روز شنبه در آستانه 24 خرداد، روز جهانی انتقال خون اظهار کرد: از سال 87 پلاسمای تولیدی خوزستان دو بار مورد تایید آلمان و فرانسه قرار گرفت که تاکنون افزون بر 160هزار واحد پلاسما برای تولید دارو به کشور آلمان ارسال شده است.

وی اضافه کرد: بخشی از داروی تولیدی در کشور مقصد به عنوان حق السهم در اختیار آنها قرار گرفته و مابقی به کشور برای تامین نیاز بیماران برمی گردد.

وی گفت: از پلاسما برای تولید فاکتور 8، آلبومین و IVIG استفاده می شود.

قاسم زاده گفت: سالانه از مجموع خون اهدایی در پایگاه ها و مراکز انتقال خون خوزستان، 120هزار واحد خونی و 240هزار واحد فرآورده برای بیماران خاص مبتلا به تالاسمی، هموفیلی، تصادفی و سرطانی در اختیار بیمارستان ها و مراکز درمانی استان قرار می گیرد.

وی اظهار کرد: عمل اهدای خون در کشورهای توسعه یافته نسبت به دیگر کشورها موفقیت بیشتری داشته اما ایران پابه پای این کشورها پیش رفته است.

بگفته وی صددرصد خون اهدایی به صورت کاملا داوطلبانه انجام می شود و چیزی به عنوان خون جایگزین در دستور کار قرار ندارد.

قاسم زاده گفت: هر واحد خونی که در مدت زمان 20دقیقه از اهدا کننده دریافت می شود جان سه بیمار را از خطر مرگ نجات می دهد.

وی با اشاره به آغاز فعالیت سازمان انتقال خون در خوزستان از سال 57 اظهار کرد: تعداد پایگاه ها و مراکز انتقال خون استان از چهار پایگاه در ابتدای فعالیت هم اینک به 12 مورد رسیده که سه مرکز و پایگاه از این ها در اهواز و مابقی در دیگر شهرهای خوزستان استقرار دارند.

وی گفت: در این مراکز و پایگاه ها خون به میزان مورد نیاز از اهدا کنندگان دریافت و برای 49 بیمارستان و مرکز درمانی در خوزستان ارسال می شود.

قاسم زاده همچنین از افزایش تعداد اهدا کنندگان مستمر خون در خوزستان از 22 درصد مجموع اهدا کنندگان به 58 درصد خبر داد و گفت: این رقم در کشورهای توسعه یافته 60درصد است.

وی مجموع خون مصرفی سالانه در مراکز و پایگاه های انتقال خون خوزستان را 120هزار واحد اعلام کرد و افزود: از این مجموع به استان های همجوار چیزی ارسال نمی شود و تنها مورد مصرفی داخل استانی دارد و تنها در موارد خاص پلاسما به خارج از استان ارسال می شود.

وی در عین حال گفت: تعداد مراکز و پایگاه های موجود انتقال خون در خوزستان پاسخگوی نیاز موجود بوده و نیازی به افزایش آن نیست.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار