تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۱
کد خبر: ۹۰۴۹۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
ارتباط میان ماه تولد و ابتلا به بیماری‌ها
گروهی از محققان از مرکز پزشکی دانشگاه کلمبیا پس از انجام پژوهشی به این نتیجه رسیده‌اند که ماه تولد افراد بر خطر ابتلای آنها به ۵۵ بیماری مختلف اثرگذار است.

ارتباط میان ماه تولد و ابتلا به بیماری‌ها

 
براساس گزارش لایوساینس‌، مردم تلاش می‌کنند رویداد‌های زیادی را به ماه تولد خود و دیگران نسبت دهند، شخصیت، رنگ مورد علاقه و یا حرفه. اما تمامی این ادعاها بی‌اساس هستند و هنوز رابطه مستقیمی میان هیچ‌یک از این موارد با ماه تولد افراد کشف نشده‌است، به جز یک مورد. دانشمندان به تازگی دریافته‌اند خطر ابتلا به ۵۵ بیماری مختلف،‌از جمله بیماری‌های قلبی و آسم با ماه تولد افراد در ارتباط است.

محققان دانشگاه کلمبیا با بررسی پرونده پزشکی بیش از یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر دریافتند سلامت‌ترین ماه برای متولد شدن در نیمکره شمالی زمین ماه می (اواسط اردیبهشت تا اواسط خرداد) است،‌درحالی‌که بدترین ماه برای متولد شدن ماه‌های اکتبر و نوامبر (اواسط مهر تا اواسط آذر) اعلام شده‌اند.

با این‌همه دانشمندان می‌گویند اگرچه ارتباط زیادی میان خطر ابتلا به بیماری‌ها و ماه‌های تولد کشف شده‌است،‌ اما درصد خطر ابتلا به این بیماری چندان هم بالا نیست. به گفته دانشمندان، خطر ابتلا به بیماری مرتبط با ماه تولد نسبت به دیگر عوامل بیماریزا از قبیل رژیم غذایی نامناسب و یا ورزش نکردن بسیار ناچیز است.

به گفته نیکلاس تاتونتی دانشمند ارشد این پروژه،‌هدف از انجام این پژوهش نگران کردن دیگران نبوده، بلکه هدف یافتن فاکتور جدید خطر ابتلا به بیماری در میان انسان‌ها بوده‌است. این تحقیق به صورت ویژه به تایید یافته‌های ۳۹ مطالعه دیگر درباره ارتباط میان فصل تولد و ابتلا به بیماری‌ها کمک کرده و نشان می‌دهد مکانیزم رشدی فصلی در افزایش خطر ابتلا به بیماری در طول عمر افراد نقشی کلیدی دارد.

این مکانیزم‌های محیطی فصلی از قبیل گرده‌‌ها، آلودگی‌های غبار هوا و یا نوسانات دمایی هستند که دانشمندان در تلاشند اطلاعات بیشتری درباره آنها به دست آورند. به گفته تاتونتی طالع‌بینی برمبنای ماه و سال تولد افراد رویداد‌های مختلفی را به افراد نسبت می‌دهد، روندی که به انجام چنین مطالعات علمی آسیب زیادی وارد می‌کند. فصل، نماینده‌‌ فاکتورهای زیست‌محیطی متنوعی است که در زمان تولد افراد وجود دارند و انجام مطالعات اینچنینی می‌تواند در درک بهتر نقش بزرگ محیط و تعاملات میان ژنتیک و محیط در رشد انسان کمک کنند.

محققان برای ارزیابی ارتباط میان ماه تولد و خطر ابتلا به بیماری اطلاعات پزشکی بیش از یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر را در سال‌های ۱۹۸۵ تا ۲۰۱۳ مورد بررسی قرار دادند. سپس الگوریتم رایانه‌ای از اطلاعات به دست آمده تنظیم کردند که می‌توانست هرنوع ارتباطی میان ماه تولد انسان‌ها را با هزار و ۶۸۸ بیماری مختلف نمایش دهد.

دانشمندان دریافتند بدون توجه به سن و جنسیت افراد، ماه‌های خاصی از سال وجود دارند که با خطر ابتلا به بیماری‌هایی خاص در ارتباطند. برای مثال متولدین ماه سپتامبر (اواسط شهریور تا اواسط مهر) بیشتر در معرض خطر ابتلا به آسم قرار دارند و متولدین ماه نوامبر (اواسط آبان تا اواسط آذر) بیشتر در معرض ابتلا به بیماری ADHD قرار دارند. همچنین متولدین ماه مارس (اواسط اسفند تا اواسط فروردین) از بالانرین میزان ابتلا به بیماری‌هار قلبی متعدد برخوردارند.

بیماری‌های نسبت داده شده به ماه‌های مختلف تولد شامل انواع بیماری‌های قلبی عروقی، آنژین، گزیدگی حشرات، کبودی بدن، سرطان پروستات، سرطان ریه و تهوع هستند. با این‌همه تحقیق جدید از محدودیت‌های زیادی برخوردار است، مهمتر از همه، اینکه تمامی اطلاعات جمع‌آوری شده به بیماران یکی از بیمارستان‌های نیویورک اختصاص داشته‌است. اما دانشمندان قصد دارند در آینده الگوریتم خود را با حجم کلان‌تری از اطلاعات بیازمایند.
مرجع / اقتصادآنلاین
:
:
:
آخرین اخبار