تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۲:۲۷
کد خبر: ۹۰۶۲۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مصرف زیاد برنج، سرطانزاست
بر اساس پژوهش‌های یک نهاد تحقیقاتی آلمان، برنج از آن‌‌جا که حاوی میزان قابل‌توجهی آرسنیک غیرطبیعی است، احتمال ابتلا به سرطان‌را افزایش می‌دهد. توصیه‌ی این نهاد: در صرف خوراک‌هایی که با برنج درست می‌شود، "افراط" نکنید. 
 
"انستیتوی مرکزی ارزیابی خطرات مواد غذایی ـ BfR" آلمان درباره‌ی مصرف برنج حاوی آرسنیک غیرطبیعی هشدار داد و از شهروندان خود خواست از خوردن "زیاده از حد" شیربرنج، ویفر و دانه‌های کوبیده شده‌ی برنج خودداری کنند. 
 
آرسنیک، ماده‌ای شبه‌فلزی و سرطان‌زا است. بر اساس نتایج پژوهش‌های "نهاد بین‌المللی سلامتی"، آرسنیک غیرطبیعی موجود در انواع برنج‌های صادره از آسیا و آمریکای جنوبی، باعث ابتلا به سرطان ریه شده است. کارشناسان تا کنون نتوانسته‌اند میزان مصرف بی‌خطر این ماده را تعیین کنند. 
 
ذرت به‌جای برنج 
 
ماده سمی آرسنیک در برنج از راه خاک آغشته به این عنصر وارد ساقه‌های گیاه می‎شود و از آن‌جا که کشت برنج به صورت غوطه‎ور در آب صورت می‌گیرد، آرسنیک محلول در شالیزارها وارد غله شده و در آن رسوب می‎کند. 
 
بنا بر تحقیقات BfR، برنج قهوه‎ای با وجود سالم و مفید بودنش به این دلیل که پوسته‌ی شلتوک از آن جدا نشده، مقدار بیشتری از سم سرطان‌زای آرسنیک را در خود ذخیره دارد. میزان آرسنیک در ویفر برنج و دانه‌های کوبیده شده‌ی آن، به دلایل نامعلومی، بیش از سایر انواع برنج است. 
 
در گزارش BfR به کسانی که به خاطر داشتن حساسیت به گلوتن ناگزیر از مصرف برنج هستند، توصیه شده که به جای آن برای پخت غذا از بلال، ارزن و انواع گندم‌های سیاه استفاده کنند. 
 
سخنگوی BfR در این رابطه می‌گوید: «با این حال از مصرف برنج که حاوی آلبومین، ویتامین و مواد معدنی بسیاری است، نباید به‌کلی چشم پوشید.» 
 
میزان مجاز؟ 
 
"اتحادیه‌ی تولید غلات و مواد نشاسته‌ای آلمان" در این رابطه اعلام کرده است که «هیچ جای نگرانی برای مصرف‌کنندگان برنج نیست.» سخنگوی این اتحادیه می‌گوید که نتایج تحقیق نهاد اروپایی "تهیه و آرد‌کردن برنج" در سال ۲۰۱۱ نشان می‌دهد که میزان آرسنیک غیرطبیعی موجود در برنج، کمتر از حد پیشنهادی کارشناسان سازمان ملل است. 
 
اتحادیه‌ی اروپا، قرار است در سال ۲۰۱۶ میزان مجاز آرسینک غیرطبیعی موجود در برنج را اعلام کند. 

منبع: عصر ایران

:
:
:
آخرین اخبار