تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۳
کد خبر: ۹۰۹۲۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
علل و تبعات ممنوعیت کشت تابستانه در خوزستان و راهکارهای حل آن

مهدی قمشی با اشاره به محدوديت منابع آبي در خوزستان اظهاركرد: ما بايد بين منابع آبي سبز و آبي تفكيكي در كشور قائل شويم. متاسفانه در كشورمان به لحاظ برخورداری از آب سبز كه براي كشت محصولات كشاورزي مناسب است، بسیار فقير هستيم.

وی افزود: آب سبز، آبي است كه در زمان بارندگي در خاك مي‌ماند و به آب‌هاي زيرزميني يا سطحي تبديل نمي‌شود. استان​هاي شمالي همچون گيلان و مازندران تنها مناطق برخوردار از اين نعمت هستند و از آب سبز به نحو مطلوبي استفاده مي​كنند.

قمشی تصریح کرد: آب آبي يعني آب​هاي زيرزميني قابل استحصال كه در قالب رودخانه​ها و مجاري روباز در اختيار ما قرار مي​گيرد و قاعدتا اكثر آورد اين نوع آب​ها باید به مصارف محيط زيست نه مصارف ديگری مانند توليد برسد.

وی عنوان کرد: از نظر علمي باید میزان بسيار كمي از اين آب​ها را استفاده كنيم به گونه‌ای که به محیط زیست لطمه​اي وارد نشود. از نظر علمي مقدار قابل استفاده از این نوع منابع حداكثر 40 درصد مي​تواند باشد و ايده​آل آن 10 تا 20 درصد است.

لزوم ممنوعيت كشت برنج در تمام كشور به جز مازندران و گيلان

مشاور استاندار خوزستان در امور آب تصريح كرد: ما از آب​هاي زيرزميني (آبی) براي مصارف توليد در بخش​هاي مختلف كشاورزي، صنعت و شرب استفاده می‌كنيم. در كشور ما بيش از 80 درصد از منابع آب آبي مورد استفاده قرار می‌گیرد و يعني داريم بيش از توان و محدوده مجاز، منابع آبي اكوسيستم را تخليه مي​كنيم.

قمشي خاطرنشان كرد: استفاده بيش از حد مجاز از منابع آب آبي مشكلات زيست​محيطي را به وجود می آورد که نمونه بارز آن دریاچه اروميه و هورالعظيم است. ما باید تا جايي كه بتوانيم بهره​برداري از این نوع منابع (آبي) را به زير 40 درصد برسانيم و 60 درصد را براي اکوسیستم و محيط زيست بگذاريم و در غير اينصورت بايد منتظر تبعات زیست محیطی بيشتري باشيم.

وی افزود: در شرايط حاضر كه استفاده از منابع آب (آبی)، بيش از حد مجاز است و در حوضه​هاي آب‌ريز خوزستان نیز شاهد آن هستیم، پس كشت محصولات پر مصرف مانند برنج نبايد انجام شود و ما موافق ممنوعيت كشت برنج در تمام كشور به جز مازندران و گيلان هستيم زیرا منابع ما اجازه كشت​هاي پرمصرف را نمي​دهد و به جای برنج محصولات دیگری را می‌توان کشت کرد.

به سمت اصلاح الگوي مصرف آب برويم

فمشی اظهارکرد: با توجه به اين مشكلات بايد به سمت اصلاح الگوي مصرف آب برويم تا مصرف آب در بخش كشاورزي كاهش يابد و بنابراین بايد محصولاتي كه از نظر آبي، پر مصرف محسوب مي​شوند، از چرخه كشت خارج شوند تا به اين ترتيب مقداري از اجحاف​هاي صورت گرفته به رودخانه​ها جبران شود وگرنه به اين زودي​ها به وضعیت ايده​آل نمي​رسيم.

مشاور استاندار خوزستان در امور آب خاطرنشان كرد: روي هم رفته ما نبايد اشتباهاتی كنيم كه منجر به تکرار بحران‌هایی همچون اروميه و زاینده رود اصفهان و غیره شود. متاسفانه در خوزستان همين روند را طي كرده​ايم و تا زماني كه به نقطه​ بسيار بحراني نرسيده​ايم، بايد از وقوع بحران جلوگيري كنيم وگرنه باید برای حل معضلات کم آبی، درآمد نفت و صد برابر منفعتي كه از مصرف آب داشتيم را هزينه كنيم تا اين ضربه​ها جبران شود.

وی اظهار کرد: در حال حاضر سطح زیر کشت محصولات آبی در استان به یک میلیون هکتار می رسد که برای این سطوح با متوسط بارش 60 درصدی، دچار مشکل ممنوعیت و محدودیت کشت می‌شویم. اگر در سال‌های آینده نیز 500 هزار هکتار اراضی جدید به آن اضافه شود، با توجه به آورد متوسط رودخانه‌ها در سال‌های آینده‌ دچار مشکل خواهیم شد.

قمشی بیان کرد: تاکید به صرفه جویی در بخش های مختلف به این دلیل است که ما متاسفانه با کمبود آورد وررودی آب به خوزستان رو به رو هستیم که این مساله به مدیریت سازمان آب و برق و سازمان جهاد کشاورزی استان مربوط نیست و به دلیل استفاده آب در استان‌های بالادست است.

اصفهان، مهمان ناخوانده‌ای برای خوزستان

وی در زمینه نقش و تاثیر اجرای طرح های انتقال آب از خوزستان در محدودیت‌های منابع آبی استان افزود: علاوه بر استفاده‌های بالادست، استان اصفهان نیز مهمان ناخوانده‌ای است که از سرشاخه‌های استان ما آب برداشت می‌کند. رودخانه کرخه از همدان، کرمانشاه، کردستان، لرستان و تا ایلام را طی می‌کند تا به خوزستان می‌رسد.

این کارشناس حوزه آب تصریح کرد: چطور با آب کارون در لنجون اصفهان برنج کاشته می‌شود اما در خوزستان ممنوع است. به طوری کلی با ممنوعیت کشت برنج در شرایط کنونی بحران آب موافق هستم اما باید این منوعیت در همه مناطق اعمال شود و اگر بنا به کشمکش در آب باشد، خوزستان حق بیشتری دارد.

قمشی تصریح کرد: باید مدیریت صحیح و عادلانه‌ای بر منابع آبی وجود داشته باشد نه اینکه کشاورز خوزستانی از کشت برنج ممنوع شود؛ اما ببینیم تا چند ماه آینده برنج لنجون اصفهان که با آب‌های خوزستان کشت شده، وارد بازار شود.

وی خاطرنشان کرد: در مدیریت منابع آبی در بالادست خوزستان دچار مشکل هستیم و این مساله باید توسط وزارت نیرو مدیریت شود زیرا در حال حاضر به دلیل عدم مدیریت، آورد آب کرخه در خوزستان 17 درصد است و این میزان آورد در سالی که 60 درصد بارندگی داشتیم، نشان دهنده عدم مدیریت و وجود مشکل در بالادست استان است.

مشاور استاندار خوزستان در امور آب عنوان کرد: وزارت نیرو باید توجه داشته باشد که آورد رودخانه هایی که به خوزستان منتهی می‌شوند، نیاز آبی استان را تامین نمی‌کند و نیاز به مدیریت در بالادست است. به طور کلی این به سود کشور نیست که آب در بالادست مصرف و پایین دست با بحران زیست محیطی و ممنوعیت کشت مواجه شود.

قمشی افزود: در دشت خوزستان توانایی تولید در چهار فصل وجود دارد و کشاورزی را نباید فقط به عنوان یک مساله‌ اشتغال‌زا نگاه کرد بلکه بهره‌وری و توسعه پایدار از این موارد مهمتر و به سود کل کشور است. مساله اشتغال مردم را می‌توان از روش‌های دیگری مانند صنعت و خدمات حل کنیم.

وی با تاکید بر کنترل منابع آبی بالادست استان اظهارکرد: باید کنترل این منابع، حفظ توسعه پایدار، بهره‌وری و استفاده بهینه از آب در دستور کار قرار بگیرد. ما با استفاده از آب حوضه کرخه در استان‌های بالادست به این شدت و با انتقال آب از حوضه کارون و دز و دیگر انتقال‌ها به شدت مخالفیم.

قمشی تصریح کرد: باید بدانیم آبی که برای تامین شرب استان‌های اصفهان، کرمان و یزد منتقل می‌شود، از سهم آب کشاورزی خوزستان است که کشاورزان ما را به این روز در آورده است. در حالی که این استان‌ها کشاورزی خود را کاهش نمی‌دهند و سالیان سال است که اصفهان کشت برنج خود را کاهش نداده است.

لزوم راه‌اندازی تشکل‌های آب‌بران

این کارشناس آب عنوان کرد: وزارت نیرو باید بداند که به ازای هر قطره آبی که از بالادست در حوضه‌های کارون، مارون، کرخه و دز به هر منظوری انتقال پیدا می‌کند به ضرر کشاورزی خوزستان تمام شده و مشکلات ما مضاعف می‌شود.

قمشی گفت: با توجه به راندمان پایین آبیاری در کشور پایین یکی از راه حل‌ها تشکیل تشکل آب بران است. به نظر من آب در بخش کشاورزی همانند شیر آب در منازل باید حساب شده باشد تا بتوان راندمان آبیاری را از این وضع فلاکت بار که زیر 30 درصد است، به 50 درصد برسانیم.

وی خاطرنشان کرد: با آب‌های موجود می‌توانیم کل اراضی کشور را کشت کنیم. البته این کار مشروط به راه‌اندازی تشکل‌های آب بران است و باید کشاورز را به سمت کاهش مصرف در مزارع هدایت کنیم.

محدویت کشت صرفا برای كشت​هاي فصلي يا سالانه

هوشنگ حسوني​زاده، معاون مطالعات پايه و طرح‌هاي جامع سازمان آب و برق خوزستان در این‌باره اظهاركرد: حدود 7 سال است که با كاهش بارش​ و خشكسالي شديد در استان رو به رو هستیم که امسال شديدتر از سال​هاي قبل بوده بوده است و بر اساس اين منابع آبي با سازمان جهاد كشاورزي هماهنگي​هاي لازم را انجام مي​دهيم و ميزان كشت را مشخص مي​كنيم.

وي افزود: در شرایط محدوديت كشت، آب مورد نیاز كشت​هاي چندين ساله مانند نخيلات و باغات به هر نحوي تامین مي​شود و بنابراين اين كشت​ها استمرار پيدا مي​كنند اما براي كشت​هاي فصلي يا سالانه با محدوديت تامین آب مواجه​ايم.

حسونی زاده تصریح كرد: در حوضه​هاي كرخه، مارون و زهره كشت​هاي دائم تأمين آب مي​شود اما امکان تامین آب كشت​هاي فصلي به دليل محدوديت منابع آبي مخازن و آوردهاي موجود رودخانه‌ها وجود ندارد زیرا ذخایر آب در این حوضه‌ها فوق​العاده پايين است.

لزوم نگهداری منابع آب براي كشت پاييزه

وی عنوان كرد: از آنجايي كه آب را بايد در رودخانه​ها رهاسازي كنيم وآن را از محل سد تا انتهايي‌ترين نقطه در طول 400 كيلومتر جاری کنیم، اگر بخواهيم درصدي برای تخصیص آب مناطق تعيين كنيم، تنظيم و مديريت اين آب فوق​العاده مشكل خواهد بود.

حسونی‌زاده ادامه‌داد: تعيين درصد براي ميزان كشت نه تنها مشكل را حل نمي​كند بلكه مشکلات را تشديد خواهد کرد زيرا كشاورز سرمايه​گذاري كرده و محصول خود را كشت مي​كند و اگر با كم​آبي مواجه شود، دچار خسارت خواهد شد. از سوي ديگر به دلیل منابع آبي محدودي كه وجود دارد. با توجه به اينكه اصل كشت در پاييز است، اين منابع را براي كشت پاييزه نگه می‌داريم.

معاون مطالعات پايه و طرح‌هاي جامع سازمان آب و برق خوزستان عنوان كرد: ستاد خشكسالي ممنوعيت را اعلام و از آنجايي كه نماينده دولت استانداري است، تصميم​گيري نهايي را استاندار اعلام مي​كند. در بهمن ماه سال‌گذشته با توجه به پيش​بيني​هاي انجام گرفته بر اساس آب موجود به اين نتيجه رسيديم كه براي كشت‌هاي تابستانه با مشكل مواجه مي​شويم به همين منظور پيش از آغاز كشت جهت جلوگيري از متضرر شدن كشاورزان، نتايج بررسي​ها را منعكس كرديم.

مديريت آب نبايد يك سويه باشد

حسوني ​زاده خاطرنشان‌كرد: ما در جلسه با استانداري پيشنهاد دادیم به دليل تنش شديد منابع آبی، خسارت‌هاي عدم كشت به کشاورزان اختصاص یابد.

وي در خصوص مديريت آب اظهاركرد: وقتی 90 درصد مصرف آب در بخش كشاورزي است بايد متوليان اين بخش نیز بيشتر وارد عمل شوند و مسئوليت مدیریت منابع آب فقط بر عهده سازمان اب و برق نباشد. بنابراين مديريت آب در شرايط فعلي نبايد يك سويه باشد. تشكل​هاي آب​بران را ايجاد كنيد و لطفا به اين شيوه پيش برويم كه اشكالات را كاهش دهيم.

معاون مطالعات پايه و طرح‌هاي جامع سازمان آب و برق خوزستان تصريح كرد: هسته اصلي برنامه​ريزي آب در استان شامل سازمان جهاد كشاورزي، استانداري، سازمان آب و برق و محيط زيست در برخي موارد است و اين دستگاه​ها برنامه​ريزي لازم را انجام مي‌دهند و مديريت اين نيست كه آب حتما تامين مي​شود.

دشت آزادگان يعني كشاورزي

پرداخت معوقه عدم کشت به کشاورزان همچون سایر استان‌ها

وي ادامه داد: مي​دانم كه دشت آزادگان يعني كشاورزي؛ اما اگر مجوز كشت بدهيم كشاورز مطمئن باشد كه ضرر مي​كند و راه​حل موجود شناسايي كشاورز و پرداخت معوقات عدم کشت به آن است. همان‌طور كه به اصفهاني‌ها، مازندراني‌ها و ساير استان​ها در اين شرايط كمك شد.

حسوني ​زاده بيان كرد: ما در كنار اصلاح الگو كشت، باید روش​هاي آبياري را نيز اصلاح کنیم. مديريت آبياري فقط بر عهده سازمان آب و برق نيست. نياز است كه تشكل​ها آب​بران تشكيل شود تا آب به ميزان موجود توزيع شود و اجحافي در حق كسي نشود.

وي افزود: منابع آبي محدود شده و بايد براي كشت برنج فكري كرد. این محصول در فصلي كشت مي​شود كه با كمبود آب مواجه​ايم و از طرفي مصرف آن هم بالاست و برنجكاران را بايد به سمت كشت​هاي ديگر هدايت كنيم. امسال ممنوعيت كشت در بيشتر مناطق كشور اعلام شده و اين نيست كه فقط در خوزستان باشد و اولويت تخصيص در تابستان با آب شرب است.

كرخه از 7 سال گذشته مرده است

حسوني ​زاده گفت: وضع منابع ما از 7 سال گذشته بحراني شده و در طول اين مدت بين 700 ميليون تا يك ميليارد متر مكعب از حوضه دز به حوضه كرخه تزريق مي​كنيم. يعني كرخه از 7 سال گذشته مرده بود و امسال 450 ميليون متر مكعب آب داشت و ما 800 ميليون مترمكعب از حوضه دز به آن كمك كرديم. يعني دو برابر حجم واقعي به آن تزريق شده است.

وي درباره طرح‌های انتقال آب از خوزستان به سایر استان‌ها افزود: طرح‌های انتقال آب براي تخصيص‌های طولاني مدت است و مسئولين سياسي، نمايندگان و استاندار نیز با هماهنگي لازم به جد وارد عمل شده اند.

معاون مطالعات پايه و طرح‌هاي جامع سازمان آب و برق خوزستان خاطرنشان كرد: ما نمي​توانيم هر فصل با يك انجمن كشاورزي در رابطه با تخصيص آب بحث كنيم. در اين شرايط لازم است با ايجاد تشكل​هاي آب‌بران نسبت به تخصيص آب در مناطق مختلف استان اقدام كرد.

لزوم اعلام محدوديت یا ممنوعيت كشت توسط ستاد خشكسالي

محمد قاسمی‌نژاد، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد كشاورزي خوزستان گفت: در فصل زراعی تابستانه سطوح کشت استان به حدود 340 هزار هكتار و توليد به 3.5 ميليون تن می‌رسد و 900 هزار تن آن به حوضه‌هاي مارون، كرخه و زهره اختصاص دارد كه امروز با محدوديت كشت مواجه است.

وي با بیان محدوديت با ممنوعيت كشت توسط ستاد خشكسالي استانداري تعيين و اعلام مي​شود، تصریح کرد: در اين 3 حوضه ممنوعه، 11 شهرستان با محوريت اقتصاد كشاورزي زندگي مي​كنند و این شهرستان​ها مرزي‌اند. بنابراين اگر قرار است محدوديت كشت اعمال شود، بايد به ازاي ممنوعيت غرامت به كشاورزان بدهند.

قاسمی نژاد عنوان كرد: ما اعتقاد داريم آب بايد مديريت شود و به جاي كشت​هاي آب‌بر مثل برنج، باید حبوبات كشت كنيم كه هم كشاورز ما بيكار نشود و با حداقل درآمد معيشت خود را بچرخاند. در حوضه كرخه يك راهكار وجود دارد كه با تزريق آب از دز به كرخه می‌توان به اين حوضه كمك كرد و یا همچنين كشت را كمتر كنيم.

وی ادامه داد: در حوضه مارون واقعا آب به حدي است كه نگران تامين آب محصولات کشاورزی هستيم. آب مارون به قدري كاهش پيدا كرده كه نگران کشت يونجه و نخيلات هستيم كه بايد طوري برنامه​ريزي كنيم كه این بحران را طی کنیم.

قاسمی نژاد بیان کرد: در حوضه كرخه اعتقاد داريم كه مي​شود مقداري كشت كرد اما در زهره و خيرآباد مي‌توان از آب سد كوثر براي افزايش كمي و بهبود وضعيت استفاده و اندك محصولي را كشت كرد. به طور كلي مي​توانیم با مديريت آب اين حوضه​ها و تغيير الگوي كشت این بحران را پشت سر بگذاریم.

وي افزود: مشكل الگوي كشت يكي از دغدغه‌های كشاورزي ما در كل كشور و خوزستان است. آب محور بودن و افزايش بهره​وري، ارتقا مكانيزاسيون، بذر و الگوي كشت و مديريت تغذيه از برنامه​هاي كليدي و اساسي وزارت جهاد كشاورزي است.

بهم خوردن بالانس دیگر محصولات به دليل عدم کشت چغندر قند

معاون بهبود توليدات گیاهی سازمان جهاد كشاورزي خوزستان ادامه داد: کشت چغندرقند در گذشته به دليل شرايط نامشخص 2 كارخانه قند دزفول و اهواز تا 12 سال برچيده شد. از 2 سال گذشته كشت آن را آغاز کردیم و سطح زير كشت را تا امروز به حدود 4700 هكتار رساندیم.

قاسمی نژاد اظهارکرد: متأسفانه اين محصول را پس از برداشت به دليل نبود كارخانه فرآوری به كارخانه​هاي اصفهان و كرمانشاه منتقل می‌كنيم. اين محصول در استان ما در اوايل مهرماه كشت مي​شود و به لحاظ آبی محصول كم​مصرفي است.

وی گفت: افزايش بيش از حد محصولاتي مانند گوجه​فرنگي، سيب​زميني و پياز يكي از مشكلاتي است كه در چند ساله اخير با آن مواجه بوده‌ایم كه در واقع بالانس اين محصولات به دليل برچيده شدن چغندر قند بهم خورده است. اميدواریم با راه​اندازي مجدد كارخانجات فعلي و ايجاد كارخانه​هاي جديد قند تا 50 هزار هكتار توليد چغندر قند در استان را داشته باشيم.

انتقال آب از حوضه‌ای به حوضه دیگر = توسعه ناهمگن

قاسمی نژاد تصریح کرد: انتقال آب از حوضه‌ای به حوضه دیگر به معنای توسعه ناهمگن است متاسفانه استان اصفهان می‌خواهد تمام جوانب توسعه را در خود جمع کند و برای استان دیگر هیچ امتیاز دیگری قائل نیست و حتی به استان‌های مجاور خود مانند چهارمحال و بختیاری هم لطمه وارد کرده است.

وی عنوان كرد: در راستاي مديريت همه جانبه آب، جهاد كشاورزي در اين رابطه اقدامات زيادي انجام داده كه خشكه كاري برنج نمونه بارز آن است و از چند سال گذشته آغاز شد و این روش 30 درصد از مصرف آب برنج را كاهش مي​دهد.

كشاورزان را بين زمين و آسمان معلق نگه نداريم

قاسمی نژاد اظهارکرد: از آنجايي كه شركت​هاي زيرمجموعه سازمان آب و برق قرارداد آب را با كشاورزان منعقد مي​كنند؛ بنابراين لازم است كه پاسخگوی كشاورزان باشند.

معاون بهبود توليدات گیاهی سازمان جهاد كشاورزي بيان كرد: يك ماه از آغاز فصل جديد كشت گذشته اما هنوز برنامه كشت تابستانه اعلام نشده است و ما نمي​دانيم چه جوابي به كشاورز بدهيم. از طرفي برنامه​ريزي​هاي توزيع نهاده​ها را هم به همين علت هنوز انجام نداده​ايم.

وي درباره عدم اعلام برنامه كشت تابستان گفت: ما وضعيت كمبود آب را از سال گذشته به معاونت عمراني و ستاد بحران اعلام كرديم و بارها گفتيم كه كشاورزان را بين زمين و آسمان معلق نگه نداريم.

عدم مدیریت صحیح آب عامل کمبود آب در خوزستان

محمد سواری، رییس انجمن برنجکاران خوزستان نیز گفت: مشکل کمبود آب که در خوزستان دیده می شود مربوط به عدم مدیریت صحیح آب است و این مساله باید با یک دید ملی دنبال و حل شود.

وی با بیان اینکه متاسفانه دید همه نسبت به کشت برنج منفی است، خاطرنشان کرد: سابقه کشت برنج در دشت آزادگان به 100 سال گذشته بر می‌گردد. کشاورزان این منطقه با مهاجرت به مناطق مختلف استان کشت این محصول را به جاهای دیگر منتقل کردند و اکنون با ممنوعیت کشت در حوضه کرخه دچار مشکل شده‌اند. متاسفانه در بحث آموزش کشاورزان در خصوص صرفه جویی در شرایط کمبود آب اقدامات خوبی انجام نشده است.

سواری اظهارکرد: خوزستان با کشت سالانه 120 هزار هکتار برنج مقام دوم تولید این محصول را دارد. این آمار نشان می‌دهد که کشاورزان ما از این کشت امرار معاش می‌کنند. اما وقتی با ممنوعیت کشت مواجه می‌شوند، راه چاره چیست؟

ممنوعیت کشت برای برنجکاران قابل قبول نیست

وی بیان کرد: در حال حاضر 300 هزار نفر به طور مستقیم از کشت برنج امرار معاش می‌کنند و برای هیچ کدام ممنوعیت کشت قابل قبول نیست زیرا هیچ جای قانون کشور ما به این مساله اشاره نشده است. ممنوعیت کشت و شرایط تحمیل شده بر کشاورزان، مسئولین و کشاورزان رو به روی هم قرار گرفته‌اند.

سواری تصریح کرد: با گذشت بیش از یک ماه از آغاز فصل کشت تابستانه کشاورزان ما بلاتکلیف‌اند و ستاد بحران هیچ‌گونه پاسخی به نامه‌نگاری‌های نمایندگان کشاورزان نداده است. اکنون کشاورزان ما در شرایطی قرار گرفته‌اند که نمی‌دانند بکارند یا نکارند.

وی گفت: کشاورزان از مسئولین جواب می‌خواهند که اگر برنج نکارند چه چیزی به ازای ممنوعیت کشت به آن‌ها داده می شود. متاسفانه کشاورزان خوزستانی فقط از کشت منع می‌شوند و هیچ برنامه‌ای برای آن‌ها در نظر نمی‌گیرند در حالی که کشاورزان مناطق دیگر به ازای ممنوعیت کشت وجوهی دریافت می‌کنند یا محصولی دیگر جایگزین محصول پر مصرف آن‌ها می‌شود.

رییس انجمن برنجکاران خوزستان خاطرنشان کرد: ممنوعیت کشت تبعات زیادی را در چند سال اخیر به دنبال داشت که تا چند سال آینده بیشتر خواهد شد. مهاجرت کشاورزان به شهرها و مشغول شدن به مشاغل کاذب مانند دست‌فروشی از نمونه‌های بارز این تبعات است.

کشت برنج در خوزستان به سادگی قابل حذف نیست

سواری افزود: مسئولین باید واقع‌بینانه به کشاورزی خوزستان نگاه کنند کشت برنج در خوزستان بهینه شده و به این سادگی قابل حذف نیست. کشاورزان حوضه کرخه با اینکه بارها از سوی انجمن به آن‌ها هشدار دادیم که کشت نکنید متضرر می‌شوید اما از شروع کشت تابستانه اقدام به آماده‌سازی مزارع خود برای کشت برنج کرده و هزینه‌های زیادی را صرف کرده‌اند.

وی ضمن گله مندی از سازمان آب و برق در عدم حمایت از کشاورزان خوزستانی تصریح کرد: متاسفانه سازمان آب و برق در جواب مراجعه کشاورزان می گوید ما تابع سیاست وزارت نیرو هستیم و اگر ممنوعیت کشت اعلام می‌کنیم دستورالعمل وزارت است. به هر حال ما در شرایط حاضر دنبال مقصر نیستیم بلکه می‌خواهیم تدابیری اتخاذ شود تا تضمینی باشد که نه کشاورز متضرر شود و نه سازمان آب و برق مورد انتقاد قرار بگیرد.

سواری عنوان کرد: در حال حاضر 30 درصد آب کشاورزی به صورت زه آب از مزارع خارج و بدون استفاده می ماند. اگر این آب تصفیه و به شبکه تولید بازگردد قطعا بخشی از نیاز آبی مزارع را حل خواهد کرد. این یکی از کارهایی سازمان آب و برق باید انجام دهد که متاسفانه به آن توجهی نشده است. تمام مسئولین باید با همراهی یکدیگر مشکل کم آبی را حل کنند و نباید بگذاریم تمام تبعات ناشی از کم آبی فقط به ضرر کشاورز تمام شود.

مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار