تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۶
کد خبر: ۹۰۹۳۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
وضعیت بحرانی در 80 درصد تالاب های ایران
مدیرکل طرح حفاظت از تالاب های ایران گفت: حدود 80 درصد از تالاب های ایران در وضعیت بحرانی قرار دارند.

محسن سلیمانی روزبهانی در حاشیه برگزاری کارگاه تدوین برنامه مدیریت زیست بوم جامع تالاب میقان در گفت و گو با ایرنا افزود: این تالاب ها در روی خط قرمز قرار گرفته اند و در حال از دست دادن کارایی های خود از جمله تامین شغل و منابع آبی هستند که مفهوم زیستی این وضعیت فاجعه بار است.

وی بیان کرد: یکهزار تالاب در ایران برآورد شده که از این تعداد یکصد تالاب دارای اهیمت بین المللی است.

مدیرکل طرح حفاظت از تالاب های ایران ادامه داد: از مجموع تالاب های مهم ایران 35 تالاب تحت عنوان 24 رامسر سایت است.

سلیمانی روزبهانی اظهار کرد: موضوع تالاب ها و حفظ آن ها در نگاه تخصیص بودجه ای سایر دستگاه ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است که باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

وی گفت: افزایش تعداد ذینفعان تالابی از برنامه های مهم واولویت دار است که با جدیت تمام دنبال می شود.

مدیرکل حفاظت از تالاب های ایران افزود: حفظ و ارتقای شاخص های زیستی پایه تنها رسالت محیط زیست نیست بلکه مشارکت هدفمند بهره برداران و جوامع محلی در این راستا موضوع حساسی است که نباید از کنار آن راحت گذشت.

سلیمانی روزبهانی گفت: دستگاه های اجرایی استان های میزبان عرصه های تالابی نقش حیاتی در احیا و حفظ تالاب ها دارند و برای حفظ و مدیریت تالاب ها باید هم افزایی بین بخشی روز به روز افزایش یابد.

تالاب ها محیط هایی هستند که مشخصات آن ها چیزی میان خشکی و آب است، تالاب ها ممکن است همواره دارای آب باشند یا اینکه گاه خشک و گاه آب دار باشند و برخی تالاب های نزدیک دریا با جزر و مد تغییر وضعیت می دهند.

مشخصه اصلی تالاب ها ماندگاری نسبی آب در آن ها است و آب تالاب ها ممکن است شور یا شیرین باشد.

کنوانسیون رامسر معاهده ای بین المللی است که در 1971 به منظور حفظ و نگهداری تالاب ها امضا شده و در این کنوانسیون فهرستی از تالاب های مهم جهان نیز تهیه شده که به فهرست رامسر شهرت دارد.

در این فهرست بریتانیا با 164 تالاب از لحاظ تعداد و کانادا با 130 هزار کیلومتر مربع تالاب، از لحاظ وسعت رکورددار است، مقر دایمی کنوانسیون در گلند، سوییس است.

استان مرکزی میزبان تالاب کویری میقان اراک است که یکی از زیستگاه های مهم پرندگان مهاجر به ویژه درناهای خاکستری محسوب می شود که در چند دهه اخیر به دلیل دخالت های انسانی و فعالیت های معدنی جراحات زیادی برداشته است.
مرجع / عصر ایران
:
:
:
آخرین اخبار