تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۹
کد خبر: ۹۱۲۴۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
ارتش عراق با همه تجهیزاتی که داشت سه برابر ما تلفات داد
 فرمانده کمیته جستجوی مفقودان ستاد کل نیروهای مسلح در خصوص ادعاهای شبکه‌های بیگانه و میزان تلفات جنگ گفت: ارتش عراق ۶۰۰ هزار کشته داشت و شهدای ما حدود ۲۱۳ هزار نفر بودند همچنین ارتش عراق ۵۲ هزار مفقود دارد اما ما شش هزار مفقود داریم.

گفتگوی ویژه خبری دیشب به شناسایی و تشییع غواصان شهید و همرزمانشان اختصاص داشت که سردار باقرزاده فرمانده کمیته جستجوی مفقودان ستاد کل نیروهای مسلح ، کوثری از فرماندهان دفاع مقدس و زائری کارشناس فرهنگی از ابعاد مختلف به این مسئله پرداختند.

 

سردار باقرزاده در پاسخ به این سؤال که علت توجه ویژه مردم به این مسئله را چه می دانید؟ گفت: من ضمن تشکر از ملت ایران و مخصوصاً مردم تهران و همچنین از پیام رهبر انقلاب باید بگویم که غواصان شهید ما پیامرسان شدند به نظرم چیزی که مراسم امروز را متفاوت کرد مظلومیت این شهیدان بود که معادلات ما را هم به هم ریخت.

 

فرمانده کمیته جستجوی مفقودان ستاد کل نیروهای مسلح گفت: بر اساس برنامه ریزی قبلی قرار بود این عزیزان در بیست و پنجم شوال تشییع شوند اما پس از مشاهده عواطف و بی تابی مردم تصمیم گرفتیم این مراسم را زودتر برگزار کنیم و موج جمعیت به اندازه ای بود که خیلی ها حتی نتوانستند از ایستگاههای مترو خارج شوند و به مراسم برسند لذا در همان ایستگاههای مترو به عزاداری پرداختند.

 

سردار باقرزاده در خصوص ماجرای شهادت این عزیزان گفت: البته 270 شهید اخیر مربوط به چند عملیات مختلف است 175 شهید غواص مربوط به عملیات کربلای 4 و 95 شهید دیگر مربوط به عملیاتهای فاو ، کربلای 5 ، رمضان ، بدر ، خیبر ،‌ محرم و والفجر1 هستند.

 

وی افزود: از دو سال قبل محل تقریبی شهادت 175 غواص شهید در کربلای 4 را ردیابی می کردیم با تلاشهای انجام شده و همکاری و اطلاعات خوبی که مردم عراق به ما می دادند در این نقطه متمرکز شدیم.

 

وی افزود: مدتی پیش در نقطه ای متمرکز شدیم که 20 شهید تفحص شد که این مسئله رسانه ای نشد و پس از آن در ماه رجب این غواصان عزیز را شناسایی کردیم که در خصوص نحوه شهادت اینها باید بگویم که این عزیزان دست بسته بودند که پس از اسیر شدن به صورت دسته جمعی اعدام و شهید و دفن شدند.

 

محمداسماعیل کوثری از فرماندهان دفاع مقدس هم در خصوص نحوه شهادت این عزیزان گفت: عملیات کربلای4 در شب چهارم دیماه 65 انجام شد که بعضی از یگانها مانند غواصان و قایق سواران بایستی با عنوان خط شکن تا نزدیکی های بصره پیشروی می کردند ،‌ غواصان و تعداد دیگری از شهدا خط اول و دوم دشمن را در هم شکستند و سرگرم باز کردن راه برای اعزام سایر نیروها بودند اما به علت اینکه عملیات تا صبح طول کشید و عراقیها متوجه شدند و این عملیات متوقف شد.

 

کوثری در پاسخ به این سؤال مجری که پرسید کربلای4 خبرساز شده و برخی از دشمنان بر روی نحوه شهادت این عزیزان موج سواری می کنند و چرا فرماندهان ما صریح و شفاف در این خصوص صحبت نمی کنند البته همه می دانند که شکست هم جزئی از جنگ است که این فرمانده دوران دفاع مقدس گفت: البته رسانه های خارجی کارشان دروغ گفتن و اختلاف افکنی است و قصد آنها بدبین کردن مردم و خانواده شهداست.

 

وی افزود: بالاخره بعضی از عملیاتها لو می رفت و متوقف می شد و به نظر من برای صحبت کردن شفاف و صریح در خصوص عملیاتها هیچ مشکلی وجود ندارد و همه فرماندهان آمادگی دارند تا مسائل را بیان کنند مگر می شود گفت که همه عملیاتها در جنگ موفق می باشد طبیعی است که دشمن هم کاملاً مسلح بود و دفاع می کرد.

 

کوثری افزود: در عملیات کربلای4 هم رزمندگان توانستند خط اول و دوم را شکسته و عبور کنند و زمانی که می خواستند ام الرصاص را رد کنند عملیات لو رفت و دشمن متوجه شد اما بعد از دو هفته عملیات موفق کربلای5 طراحی شد که شکست سنگینی به دشمن وارد کرد.

 

سردار باقرزاده در ادامه با اشاره به اینکه بایستی همه حوادث جنگ را در بستر خود تحلیل شود گفت: عملیاتها همه به هم متصل بودند و در خصوص تلفات جنگ هم باید گفت ارتش عراق با همه حمایتهای وسیعی که در اختیار داشت در مجموع سه برابر ما تلفات داشت،‌ ارتش عراق 600 هزار کشته داشت و شهدای ما حدود 213 هزار نفر بودند همچنین ارتش عراق 52 هزار مفقود دارد اما ما شش هزار مفقود داریم اغلب عملیاتهای ما بصورت هجومی بود و نیروها از سنگرها خارج می شدند اما با همه این مسائل تلفات دشمن سه برابر ما بود.

 

وی افزود: عملیات کربلای4 یک تک احاطه ای بود و باید نیروها نا نزدیکی بصره وارد می شدند که پس از توقف این عملیات پس از دو هفته عملیات بزرگ کربلای5 طراحی و اجرا شد که ضربات سنگینی به دشمن وارد کرد.

 

سردار باقرزاده در پاسخ به این سؤال مجری که آیا از این موارد و شهدای دسته جمعی باز هم تفحص کرده اید؟ گفت: به علت احساسات پاک مردم تفحصهای این چنینی را رسانه ای نکرده ایم اما 40 شهید در منطقه ای در ام القصر تفحص شده و همچنین در العماره نیز صد شهید پیدا کرده ایم و 75 شهید دیگر هم در دو هفته اخیر در فاو، مجنون ، شرق و غرب دجله تفحص شده است که بعد از ماه مبارک رمضان به کشور منتقل خواهند شد.

 

محمدرضا زائری کارشناس فرهنگی برنامه هم در پاسخ به این پرسش که حضور مردم را چطور دیدید؟ گفت: امروز یوم الله بود و ماندگار شد و برنامه امروز حجتی است بر فرمایش مقام معظم رهبری که فرمودند مردم علیرغم ظاهر و افکار متفاوت بر آرمانهای کشور و انقلاب ماندگارند.

 

وی گفت: در مراسم امروز ما این را به چشم می دیدیم که افرادی با تیپهای متفاوت بصورت باور نکردنی در مراسم حضور داشتند و اشک می ریختند. گاهی اوقات بخاطر تنگ نظریها ما از این مخاطبهای به ظاهر متفاوت و با تیپهای غیرمعمول رویگردان می شویم اما همینها امروز در مراسم تشییع شهدا صحنه های باورنکردنی بوجود ‌آوردند و می توانیم متوجه شویم که شهدا برای وصل کردن آمدند.

 

کوثری هم در خصوص اینکه مهمترین پیام این مراسم چه بود؟ گفت: مهمترین پیام این مراسم این بود که مردم به مسئولین می گویند ما راه شهدا را ادامه می دهیم همانطور که شهدا ایستادند شما هم همانگونه باید ادامه دهنده راه شهدا باشید و در دفاع از منافع کشور ایستادگی کنید و مردم ثابت کردند که هر وقتی که لازم باشد در صحنه حاضرند.

 

سردار باقرزاده در خصوص چگونگی تشخیص هویت شهدای تشییع شده امروز هم گفت: تعدادی از این عزیزان به علت همراه داشتن پلاک و کارتهای شناسایی قابل شناسایی هستند و مابقی هم تشخیص هویت خواهند شد.

 

وی افزود: موج بعدی ابراز محبت و دلدادگی مردم به شهدا در شهرستانها و استانهای دیگر خواهد بود و من از همه مردم و صدا و سیما برای پوشش مناسب این مراسم تقدیر و تشکر می کنم.

 مرجع/دانشجو

:
:
:
آخرین اخبار